Hej!

Jag har precis köt ett radhus med byggår 1988 byggt på betongplatta. Det uppmättes 20% fukt i en av ytterväggarna under besiktningen och 15% i mellansyllen bakom frysen. Jag är rädd att vi inte läste på tillräckligt mycket om innebörden av detta innan kontraktskrivning vilket givetvis ligger på oss men försöker nu hitta vad som är bäst utifrån situationen.

Vår plan för tillfället är att ta in någon för en grundligare fuktkontroll och få reda på om det finns ett problem och omfattningen. Är det någon som varit i en liknande situation och har några tips om hur vi bör tänka framåt?

Det ska också noteras att beskiktningen gjordes en regnig dag om det kan ha påverkat.

Tacksam för hjälp!
 
K
I Innaj skrev:
Hej!

Jag har precis köt ett radhus med byggår 1988 byggt på betongplatta. Det uppmättes 20% fukt i en av ytterväggarna under besiktningen och 15% i mellansyllen bakom frysen. Jag är rädd att vi inte läste på tillräckligt mycket om innebörden av detta innan kontraktskrivning vilket givetvis ligger på oss men försöker nu hitta vad som är bäst utifrån situationen.

Vår plan för tillfället är att ta in någon för en grundligare fuktkontroll och få reda på om det finns ett problem och omfattningen. Är det någon som varit i en liknande situation och har några tips om hur vi bör tänka framåt?

Det ska också noteras att beskiktningen gjordes en regnig dag om det kan ha påverkat.

Tacksam för hjälp!
Det låter som att ni i värsta fall har omfattande åtgärder framför er. 😔

Har varit/är i en liknande situation, men inte samma. Äldre hus, oisolerad platta och visste ungefär vad jag gav mig in i. Bytt syllar, och installerar mekaniskt ventilerat undergolv.

Det enda råd jag har är att ni bör vara mycket noggranna med vem/vilka ni anlitar. Det blir ohyggligt dyrt väldigt snabbt, och därför är det mycket viktigt att få tag i experter och hantverkare som gör vad de ska när de ska.

Lycka till!
 
Jag skulle säga ta det lungt, inga av dom värdena du nämner är något att bli nämnvärt oroad av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.