C Christer Olofsson skrev:
Gamla ägaren lämnade efter sig en massa rörtänger, så jag har med lite tur det jag behöver :)
Jepp, troligtvis så kan du lossa PTK-kopplingen på T-stycket, rör inte den mot väljaren, sen är det slangen, det är bara att vrida loss den yttre och dra ut slangen, kan vara lite svår att få tillbaka men lite diskmedel på så går det lättare. Men tajt är det och kanske måste vicka på filtret. Det finns nog en karan nertill på filtret för att tömma det, med sand och vatten väger det säkert 75 kilo.
 
  • Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
C Christer Olofsson skrev:
Precis :)
Tex ett Astral Cantabric 500 eller möjligen 600 är exempel på filter som är lagom till den volymen vatten OCH som pumpen orkar backspola.
 
J jonaserik skrev:
Jepp, troligtvis så kan du lossa PTK-kopplingen på T-stycket, rör inte den mot väljaren, sen är det slangen, det är bara att vrida loss den yttre och dra ut slangen, kan vara lite svår att få tillbaka men lite diskmedel på så går det lättare. Men tajt är det och kanske måste vicka på filtret. Det finns nog en karan nertill på filtret för att tömma det, med sand och vatten väger det säkert 75 kilo.
Tack, i min naiva värld så hade jag gått på kopplingen närmast givaren 😂
 
Tack alla för hjälpen, nu är den tom på sand och sediment =) Gick ju med eran hjälp förvånadsvärt bra.

Mätte nedre omkrets 1,23 och övre där sanden verkade väldigt oexakt sluta till 1,5m höjden med sand approx 34 cm => den högst oexakta siffran 50,5850 liter sand. Dvs känns nästan identiskt med ett nytt 515 som rymmer ca 53 liter sand.
 
Hmm då blir ju nästa naturliga fråga, vad för filtermedium. AMF låter ju lockande och "aldrig" behöva byta mediet igen... Men förstott att den har störe kapacitet att filtrera, dvs kommer krävas mer av pumpen gissar jag. Så vore det dumt att slänga in AMF i en 50 liters sandfilter med en 3-fas 55kw pahlen?
 
Frågade min kompis chatgpt att ljuga lite med siffror:

Med den nya antagandet om en ökad friktionsfaktor för AFM® på grund av dess högre effektivitet och större yta, beräknas tryckfallet nu till ungefär 110.67110.67 Pascal, vilket motsvarar 0.00110.0011 bar.
Även med denna ökning, visar det sig att tryckökningen fortfarande är relativt låg. Detta tyder på att även om AFM®-filter erbjuder en betydligt förbättrad filtreringsförmåga, så leder det inte nödvändigtvis till någon stor ökning av hydrauliskt motstånd som skulle kräva användning av mycket kraftigare pumpar, under förutsättning att systemet är korrekt dimensionerat. Dock, för specifika tillämpningar eller mycket höga krav på flödeshastigheter, kan en översyn av pumpkapaciteten vara motiverad.

Skämt oh sido så verkar det osanolikt att amf skall implicera en kraftigare pump =)
 
C Christer Olofsson skrev:
Hmm då blir ju nästa naturliga fråga, vad för filtermedium. AMF låter ju lockande och "aldrig" behöva byta mediet igen... Men förstott att den har störe kapacitet att filtrera, dvs kommer krävas mer av pumpen gissar jag. Så vore det dumt att slänga in AMF i en 50 liters sandfilter med en 3-fas 55kw pahlen?
Det behövs inget annat än helt vanlig filtersand. Det gör jobbet mer än väl. Resten av jobbet måste du själv göra med kemikalier. Jag är inne på 12te året med samma sand….så bytesintervall kan inte vara motivet.
 
  • Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.