Hej

Det är fruktansvärt irriterande att fibern kommer in i ett rum som överhuvudtaget inte borde ha en ful router/wifi accesspunkt. Det kostar ofantliga summor att få hit hantverkare/montörer som jobbar med fiber - därför tänker jag göra det själv.

Jag vill gärna att fibern går in i källarn och därifrån kan jag dra några kablar till accesspunkter. Så jag tänkte att från nuvarande plats, gå bakom golvlisten snyggt och prydligt, genom golvet ner i källarn och där vidare till router.

Men det är dels väldigt tight att försöka borra ett rakt hål när marginalerna är ganska små. När jag går ner i källaren och tittar på golvets tjocklek bedömer jag till typ 30 centimeter - hålet kommer sannolikt att bli snett om jag försöker borra 30 cm. Jag har också lite problem med att veta djupen då jag tror att källarväggen är djupare än innerväggen, om ni förstår det förklaringen. Så jag tänkte följande:

Jag sågar av en golvbräda, längst med den heldragna röda linjen enligt bild. Eventuellt den streckade linjen för spontens skull. Detta borde ett oscillerande multiverktyg klara av?

När golvbrädan är borta (huset är byggt 1939, när jag tittar ner genom springorna ser det ut som sågspån !?) så kan jag med enkelhet hitta en bra plats att borra och och sätta en vp-rör och dra själva fiberkabel.

Ihopsättning av golvbrädan borde väl trälim funka?
Golv med markerade linjer för planerad sågning, kablar och en multiverktyg vid en vägg.


Vad tror experterna av min flytt av fibern?
 
Ja, du skulle ju kunna dra en villapatch från fiberdosan ner till källaren där du kopplar in den till din converter. Det ska ej vara några konstigheter.

Tänk bara på böjradien och knäck inte villapatchen för då måste du köpa en ny.

Lycka till!
 
DenGode DenGode skrev:
Ja, du skulle ju kunna dra en villapatch från fiberdosan ner till källaren där du kopplar in den till din converter. Det ska ej vara några konstigheter.

Tänk bara på böjradien och knäck inte villapatchen för då måste du köpa en ny.

Lycka till!
Tack för ditt svar.

Japp jag har köpt en villapatch på 7 meter. 10 mm böjradie.

Vad tror du om min plan för håltagning i golv ner till källaren?
 
J johan28 skrev:
Tack för ditt svar.

Japp jag har köpt en villapatch på 7 meter. 10 mm böjradie.

Vad tror du om min plan för håltagning i golv ner till källaren?
Jag gillar din plan, dock så skulle jag försöka med ett borrhål först för att se om det går att pricka rätt. 10mm borr bör räcka med 12mm är nog att föredra för att sedan dra igenom villapatchen.

Om du träffar fel får du nog fortsätta så som du tänkt.
 
Jag glömde att nämna att du ej under några omständigheter ska ta bort plastskyddet på villapatchen (den på toppen) förens du ska patcha in den i convertern/fiberdosan.

Ett tips är att spara dessa plast/skyddspluggar om du någon gång i framtiden behöver flytta på patchen/convertern igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.