Hej på er alla!
Varit "anonym" forumläsare länge nu men har äntligen fått mig ett hus, nu till frågorna!
I ena gaveln på huset har jag ett rum med innomhuspool i som jag har funderingar på att göra om till garage,
rummet är invändigt 6*8meter med en trapp ner till källaren. Räcker utrymmet till? vad ska man tänka på i planeringsstadiet? kan man "bara" göra ett hål i väggen (har mexitegel) o sätta in en port? brandsäkerhet? m.m
Många frågor o funderingar blir det!

Tacksam för svar om allt som kan tänkas vara till hjälp!

M.V.H Ulf
 
Hmm! En vecka och nästan åttio som läst.
Var det för många frågor på en gång eller tycker ni att det är ett för stort projekt helt enkelt?
 
G
Naturligtvis så kan du bygga om till ett garage.
Och utrymmet räcker till,om du inte har två jänk.
Bara en undran.Tar du bort poolen eller skall du fylla upp med fyllning.
Om du tar bort poolen så blir det billigare .
Gips är det som gäller invändigt i garage.
Skall du ha vatten så ha inte gipset ända ned i botten.
Tror även att du måste ha en luftsluss mellan garaget o huset.Dvs två dörrar.Enkelt att fixa.Dock osäker om detta .
Har du pannrum så skall det vara två dörrar mellan garget o pannrumet.
du har ingen bild att lägga ut på rumet.
 
Hej o tack för svar!
Först en fråga vad du menar med:Tar du bort poolen eller skall du fylla upp med fyllning?
Är inte det samma sak? fyller jag igen den försvinner den ju!
3E9I77L6VJ078R43_3ECK6NAP4H4NLSGH.jpg[/url][/IMG]
Så här ser det ut nu iaf,Glasdörren leder in till köket o direkt in till höger finns ett litet sovrum, Trappan leder ner till tre dörrar ett hobbyrum, ett maskinrum till pumpanläggningen, o ett utrymme under trappen.
Väggen med fönstrerna är mot framsidan ut mot vägen o där skall det bli en stor port är tanken, eller är det bättre med två små eftersom det är en bärande yttervägg? Måste jag söka bygglov?
 
Hur djup är poolen? Fylla igen hela eller delvis? "Smörjgrop" var det första som dök upp i skallen när jag såg bilden...
 
Smörjgrop har cirkulerat i min skalle oxå, poolen är 6*3 meter o 1,5 djup!
 
Är det inte lyxigare att ha kvar poolen eller är den gammal och trött?
 
Det låter kanske lyxigt att ha en pool men det lockar mej inte, huset är från 1972 men den är iofs renoverad på senare år, och jag har ett väldigt slitet kallgarage som jag inte vill lägga pengar på. Sen kostar uppvärmningen några kronor på vinterhalvåret. Har 330 kvadrat meter att värma som det är utan pool!
 
G
Tramse skrev:
Hej o tack för svar!
Först en fråga vad du menar med:Tar du bort poolen eller skall du fylla upp med fyllning?
Är inte det samma sak? fyller jag igen den försvinner den ju!


Ja ja.Kanske man skulle låta bli att svara i fortsättningen.
Tar man bort poolen så behöver man inte göra så mkt eftersom det redan är ett stabilt lager under.Fortsätta att ta bort på sidorna som inte tillhör poolen.
Eller så fyller man igen hela rasket med fyllnadsgrus.
En stor skillnad och inte samma sak.
Tack o adjö för mig.
 
Man kan ju tänka sig att man reglar upp i poolen så slipper man fylla den OM man skulle ändra sig sen.

MEn vanligt grus är nog det billigaste och enklaste.

Känns bara så fel på något sätt att ta bort en sån lyxighet ;)
 
´Bygglov behöver du nog ha (skulle bli förvånad annars) Ring och kolla med byggnadsnämnden på din kommun. Sen ska du ju definitivt tänka på att det ska stå en bil på utrymmet så jag skulle juinte rekommendera att regla upp golvet hellre gjuta upp det då för hållfastheten. storleken på porten har väl iegentligen mest betydelse för hur konstruktionen med balk blir ju större hål desto kraftigare balk. hålet i fasaden är väl det lilla jobbet det stora jobbet ligger i att fälla in pelare + balk att bära upp taket med Mvh Patric
 
kan du inte ha det befintliga pool golvets nivå som garage golvs nivå!? även sänka golvet runt polen till väggarna.. såg inte riktigt hur det var på bilden.. hur långt det var mellan pol å vägg mm. men kanske en tanke!?
 
Hej o tack för svar!
Poolen är ca 1,5 meter djup så det blir för lågt att sänka golvet,hamnar under markplan, sen är botten på poolen bara en sandbädd så ifall det skulle bli läckage så går vattnet ner och vidare ut i dräneringen,så det är egentligen bara ett "hål" inklädd med en poolduk. så fylla upp måste jag nog.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.