Har en träperrong jag vill ta isär. Ganska tjocka brädor och skruvarna är helt rostiga och går inte att skruva upp utan att de bryts av.

Går inte att komma åt med kofot så snabbast lösning vore att ha en djup hålsåg av ngt slag att såga runt skruven för att sedan bara lyfta bort brädan.

Brädan är cirka 6cm tjock och om jag skulle köpa en längre hålsåg ligger det på 500kr+.

Finns det ngt billigare alternativ av hålsåg eller annan lösning till problemet?
Tacksam för svar.

Tre olika storlekar av hålsågsbits tillsammans med rostiga skruvar och en bit trä där hålsåg använts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyget på bilden borde funka men finns endast i USA. Hittar iaf ingen motsvarighet i Sverige.
 
Om skruvarna går av, så är nog skallen borta med som ska hålla kvar virket. Då är det nog bara att bryta upp det, då det endast är pinnen ner kvar.
 
Har du provat mutterknackare, småknackar loss istället. Om du inte har kostar den över 500 kr, ev. låna.
 
K
Finns nog bara 14mm som minsta hålsåg vad jag sett. Kanske pluggskärare kan vara av intresse? Där finns mindre som 6/8/10mm diameter.

Men varför inte bara ta tigersågen och kapa planken?
 
Borra i skruvskallarna, du behöver inte borra bort dem helt utan kan oftast bryta bort även en bara "skadad" skalle. Ett borr som är lite större än skruven diameter funkar bäst men även mindre funkar då målet är att försvaga skallen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.