Om det skulle uppstå ett akut renoveringsbehov som skulle gå på säg... 400 000 kr, i ett nyköpt hus där du fortfarande inte hunnit betala av så du kan låna på huset... Och du inte har en så stor buffert och det mesta måste göras på ett bräde så det inte går att ta pö om pö. Vilka vägar att finansiera renoveringen finns det? Någon som hamnat i liknande sits?
 
L LiAl01 skrev:
Om det skulle uppstå ett akut renoveringsbehov som skulle gå på säg... 400 000 kr, i ett nyköpt hus där du fortfarande inte hunnit betala av så du kan låna på huset... Och du inte har en så stor buffert och det mesta måste göras på ett bräde så det inte går att ta pö om pö. Vilka vägar att finansiera renoveringen finns det? Någon som hamnat i liknande sits?
Tja, om du inte kan få ett huslån kan du ju se om du kvalificerar för ett blanco-lån.
Gör du inte det får du väl fundera på vilka relationer du har med nära och kära, om du kan låna av någon av dem. Antingen genom att de tar ut ett lån som du betalar eller om de råkar ha 400’ tillgängligt.

Men något mer magiskt sätt att trolla fram pengar finns inte.

Vet ett husbygge i närheten som stannade vid en yttre stomme då det var fullt belånat och pengarna antingen gick till mer än husbygget eller om det ”bara” blev dyrare än förväntat. Ägaren fick inte något nytt lån för att slutföra bygget och det gick inte att sälja till ett pris i närheten av vad han hade lån på huset.
Han gjorde diverse försök att få in nya ”delägare” till huset för att finansiera bygget utan framgång i åtminstone 10 år.
Huset står kvar i samma skick nu, oklart kring aktuell status, men jag gissar på att det enda som löser hans situation är antingen en rejäl lotto-vinst eller annan inströmning av kapital eller en personlig konkurs.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Finns inget bra svar, då frågan egentligen är ”Hur ska jag ha råd med nåt jag inte har råd med?”

Men om man nu försatt sig i ett sådant läge är väl första grejen man kan försöka sig på att fråga föräldrar/syskon/andra släktingar. Annars kanske söka blancolån hos diverse långivare, möjligtvis är man medlem i någon sorts förening (typ fack) som kan underlätta det.

Men hur man än vrider och vänder på det så är det ett ökenläge som man själv valt. Köp aldrig hus utan att ha en buffert som täcker åtminstone en katastrof (akut takbyte, nytt badrum, o.s.v.)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Kan du ge exempel på vad som kan inträffa akut, helt utan förvarning och kosta 400 000 att åtgärda?

Jag frågar för att jag har svårt att komma på någon sådan situation som a) kommer oväntat, b) inte går att lösa på annat sätt än genom att slanta upp 400 000, och c) inte täcks åtminstone delvis av villaförsäkringen.

Det kostar pengar att ha hus, men i de flesta fall vet man att taket börjar bli dåligt eller värmepumpen sjunger på sista versen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan du ge exempel på vad som kan inträffa akut, helt utan förvarning och kosta 400 000 att åtgärda?

Jag frågar för att jag har svårt att komma på någon sådan situation som a) kommer oväntat, b) inte går att lösa på annat sätt än genom att slanta upp 400 000, och c) inte täcks åtminstone delvis av villaförsäkringen.

Det kostar pengar att ha hus, men i de flesta fall vet man att taket börjar bli dåligt eller värmepumpen sjunger på sista versen.
Många som köper hus utan att förstå vad det är man köper. Särskilt förstagångsköpare. Man kanske får ett besiktningsprotokoll där det står ”Taket har uppnått sin byggtekniska livslängd”, men hur många tolkar det som ”Var beredd på att byta tak i morgon”?

Om man ens läser det när man i stället har tankarna upptagna med var man ska ställa sin nyinköpta soffa i det ”underbara huset” man just köpt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan du ge exempel på vad som kan inträffa akut, helt utan förvarning och kosta 400 000 att åtgärda?
Var såg du ”utan förvarning”?

Man kan ju ha gjort en kraftig felbedömning av något.
Själv köpte jag exempelvis huset med genomruttet tak (Man såg takpappen underifrån på många ställen)
Det var givetvis inte något som var en överraskning och den första renoveringen som genomfördes och jag hade räknat in det i huspriset.
Hade jag inte gjort arbetet själv utan bara tagit in första bästa firma och låtit dem komma med en prisuppgift på att riva ned allt till takstolarna, bygga nytt med prislista från Ahlsell etc. så kunde det mycket väl ha landat där.
 
L LiAl01 skrev:
Om det skulle uppstå ett akut renoveringsbehov
Detta tyder på att antingen är det ingen förvarning eller så har det varit känt länge men ignorerats en längre tid.

Det akuta är att tex laga taket och inte byta hela taket så det borde gå att köpa lite tid med mindre än 400 kkr omedelbart.

Ett sätt att lösa det är ju att göra arbetet själv (och kanske bjuda in kompisar) och inte ta in hantverkare för att det inte ska kosta så mycket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
1. Eventuellt försäkring
2. Försäljning av annat (byt till billigare bil, sälj en stuga, ...)
3. Blancolån
4. Familjelån
5. Eventuellt dolt fel

Och som andra skriver, om personen startar någon tråd med bilder kanske det kommer bra råd hur kostnaden kan hållas lägre.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
6. Fundera över vad som kan vara sådana problem som kostar upp mot 400 kkr att fixa och skriv ner dessa på en lista. Från det ögonblicket är det inte överraskningar eller oförutsedda fel.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Många som köper hus utan att förstå vad det är man köper. Särskilt förstagångsköpare. Man kanske får ett besiktningsprotokoll där det står ”Taket har uppnått sin byggtekniska livslängd”, men hur många tolkar det som ”Var beredd på att byta tak i morgon”?

Om man ens läser det när man i stället har tankarna upptagna med var man ska ställa sin nyinköpta soffa i det ”underbara huset” man just köpt.
Att husägaren inte fattar att det är smart att byta den spruckna takpannan och gå upp på vinden och kolla råsponten ibland - gör inte de rötskador som visar sig några år senare till ett akut fel.

Att taket har uppnått sin tekniska livslängd betyder att besiktningsmannen inte ids undersöka mera eftersom det är x år gammalt, inte att taket läcker som ett såll. Teknisk livslängd säger ingenting om skicket på en byggnadsdel. Om besiktningsmannen däremot är uppe på vinden och flaggar för att råsponten är fuktskadad, då är det dags för åtgärd. Och ett gyllene prutläge i husaffären!

Absolut kan en två år gammal vattenkoppling börja pissa vatten och dränka hela köket, vilket hade varit i högsta grad akut, men i de flesta fall är den läckande kopplingen äldre än så och har uppnått sin reella livslängd.
 
L LiAl01 skrev:
Om det skulle uppstå ett akut renoveringsbehov som skulle gå på säg... 400 000 kr, i ett nyköpt hus där du fortfarande inte hunnit betala av så du kan låna på huset... Och du inte har en så stor buffert och det mesta måste göras på ett bräde så det inte går att ta pö om pö. Vilka vägar att finansiera renoveringen finns det? Någon som hamnat i liknande sits?
Denna situation bör man undvika. Då kanske man köpt ett för dyrt boende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.