En larvig detalj men varför kallar Ica sina morötter för nyskördade året om? Kan man anmäla dem för att vara vilseledande? Mig veterligen har inga morötter skördats i Sverige sedan i höstas. De som ligger i påsen är ofta rötskadade på grund av att det var länge sedan de skördades.
 
Är du säker på att det verkligen är svenskodlade året runt? Skulle ju kunna vara direktimport under tider när inte svenska odlare levererar till ICA?
 
Det finns morötter som kan stå kvar i landet över vintern, så jag antar att man kan skörda dom så länge inte tjälen stoppar det.
Så hur säker är du på att inga morötter skördats i Sverige sedan i höstas?
 
Drog upp några härom dagen från i fjol, dom va perfekta.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Drog upp några härom dagen från i fjol, dom va perfekta.
Av olika anledningar orkade jag inte med trädgårdslandet förra säsongen. Borde ut och se om det finns morötter att dra upp.
 
Tomture61
Stefan N Stefan N skrev:
Drog upp några härom dagen från i fjol, dom va perfekta.
Skyddade med halm eller ngt dylikt 🤔
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Precis, odlarna täcker morotsraderna med något isolerande, t ex halm, och kan på så vis skörda även på vintern. Det är dessutom i Skåne de flesta morotsodlare håller till, så det underlättar.

Själv tog jag upp fjolårets sista morötter förra veckan. De har inte varit täckta öht, så ett fåtal var kleggiga längst upp mot blasten och några tuggade längs med marken av harar eller så.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Det finns morötter som kan stå kvar i landet över vintern, så jag antar att man kan skörda dom så länge inte tjälen stoppar det.
Så hur säker är du på att inga morötter skördats i Sverige sedan i höstas?
Bor bredvid en morotsodlare på Gotland och de drog upp de sista i september.
Och varför är morötterna halvruttna om de var färska? Det står på påsen att de odlats på en gård i Fjälkinge och där var det väl vinter också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Precis, odlarna täcker morotsraderna med något isolerande, t ex halm, och kan på så vis skörda även på vintern. Det är dessutom i Skåne de flesta morotsodlare håller till, så det underlättar.

Själv tog jag upp fjolårets sista morötter förra veckan. De har inte varit täckta öht, så ett fåtal var kleggiga längst upp mot blasten och några tuggade längs med marken av harar eller så.
Är ärligt talat förvånad hur stora skillnaderna är mellan Småland och Öland. Här står gärdena under vatten och gräver jag själv en grop ute i trädgården så dröjer det inte mer än några sekunder innan gropen är bräddfylld med vatten.
Så här hade allt som legat kvar i marken varit ruttet innan höstregnen satte in i höstas. Är bara klart förvånad över att alla lökar som påskliljor inte ruttnat bort. Men de är kanske bättre rustade över att ligga i vatten flera månader i sträck!??
 
Fått för mig att morötter odlas året om... Men det är nog för att butiken säljer nyskördade morötter 🤔

Lite off topic, men fick ett tips av en äldre dam hur man förvarar morötter.
Det är i en trälåda med natursand, morötterna ska vara helt täckta av fuktig sand och i en temperatur på 2-4 grader.
Jag har provat det och de håller bättre än i kylskåpet.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Är ärligt talat förvånad hur stora skillnaderna är mellan Småland och Öland. Här står gärdena under vatten och gräver jag själv en grop ute i trädgården så dröjer det inte mer än några sekunder innan gropen är bräddfylld med vatten.
Så här hade allt som legat kvar i marken varit ruttet innan höstregnen satte in i höstas. Är bara klart förvånad över att alla lökar som påskliljor inte ruttnat bort. Men de är kanske bättre rustade över att ligga i vatten flera månader i sträck!??
Om det stämmer att du bor i B-holm får ni ert längre framöver när sommartorkan kommer.
Här har vi haft tjäle i vinter, och jag tror lökar och rotfrukter mår bättre av det än av vinterregn. Nu på våren är det ingen fara, en granne som är bonde konstaterade att "det kan helt enkelt inte regna för mycket på våren".
 
Tomture61
H HSP skrev:
Fått för mig att morötter odlas året om... Men det är nog för att butiken säljer nyskördade morötter 🤔

Lite off topic, men fick ett tips av en äldre dam hur man förvarar morötter.
Det är i en trälåda med natursand, morötterna ska vara helt täckta av fuktig sand och i en temperatur på 2-4 grader.
Jag har provat det och de håller bättre än i kylskåpet.
Men så var det detta med 2-4 gr , en hel vinter - vår - försommar 🙄
 
O
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bor bredvid en morotsodlare på Gotland och de drog upp de sista i september.
Och varför är morötterna halvruttna om de var färska? Det står på påsen att de odlats på en gård i Fjälkinge och där var det väl vinter också.
Ja i år var det riktigt vinter i Skåne! Det var nog minusgrader 5-10 dagar i år. Helt sjukt kallt!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men så var det detta med 2-4 gr , en hel vinter - vår - försommar 🙄
2-4 grader är ideal temp fick jag berättat för mig, jag har tillgång till ett utrymme som håller 4-8 grader året om. Det fungerar bra. Utrymmet är en matkällare med kylaggregat i en brf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.