Jag ska bygga ett skärmtak och använda stolpar150x150. Jag funderar på vilka plintar som är lämpliga? ett alternativ är att köpa 4 tums och jacka ur stolpen? för jag tror inte finns färdiga som tar 150 mm? kanske borde jag gjuta själv, men slipper gärna....
 
Kolla steriks.se
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Steriks har en 700 plint med 150 mm som väger 122 (!) kg. Den blir lite tung att hantera dock. Sen kan jag inte hitta var köpa dem?
 
S sepani skrev:
Steriks har en 700 plint med 150 mm som väger 122 (!) kg. Den blir lite tung att hantera dock.
Betong är tungt, tror att de har 900mm plintar också om du vill ha nått rejälare;)
 
F fribygg skrev:
Betong är tungt, tror att de har 900mm plintar också om du vill ha nått rejälare;)
Jag lutar hellre åt en 700 mm plint från Bauhaus med justerbara sko? Och isåfall hellre slå i ett par säckar betong runt plinten…sidokrafter bör inte bli så stora utan mest uppifrån så borde fungera med justerbar sko…
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag lutar hellre åt en 700 mm plint från Bauhaus med justerbara sko? Och isåfall hellre slå i ett par säckar betong runt plinten…sidokrafter bör inte bli så stora utan mest uppifrån så borde fungera med justerbar sko…
Nu tror jag att jag hittat det bästa (?) alternativet…? Hornbach säljer jordskruv av lite grövre typ i längd upp till 900 mm. Fabrikat Stavrex. Stolpsko finns 120-160mm. Min enda tvekan är om det blir tillräckligt stabilt? Jag förstår att det delvis beror på jordmånen men har någon erfarenhet av dessa? Går tänker jag att förstärka uppe kring med lite gjutning utifall att.

Stavrex jordskruvar och verktyg för montering på hyllor i byggvaruhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklamskylt för Stavrex förlängningsbara markskruv med olika skruvlängder och en graf som visar djup i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
INgen som provat...funker det...?
 
S sepani skrev:
INgen som provat...funker det...?
Ska du sätta dom, så ska du göra ett hål som är ca 200 mm runt med djup för dom. Sättes ner och fylls med betong och allsköns sten av olika storlekar som fyllning runt, Då blir det större fot att stå på och större sidomotstånd.
 
J jonaserik skrev:
Ska du sätta dom, så ska du göra ett hål som är ca 200 mm runt med djup för dom. Sättes ner och fylls med betong och allsköns sten av olika storlekar som fyllning runt, Då blir det större fot att stå på och större sidomotstånd.
Ok men då känns det bättre att gräva vanliga plintar…? Och alltså inte borra med sravrex
 
S sepani skrev:
Ok men då känns det bättre att gräva vanliga plintar…? Och alltså inte borra med sravrex
Har du en bra jordmån som inte rasar så behövs det inget form i hålet och behöver du inte en plint som går över marknivå så är det perfekt. Det som man vara lite knepigt är att få dom i rät linje, men går me snöre mellan dom yttersta det går att fästa en lång regel i i skona och väga/rikta in dom så dom sitter i rätt riktning och stätta upp. är det olika höjd på plintarna går det att sätta djutrör. En skvätt i botten av hålet och gnugga ner röret lite samt slå i en skvätt i röret. Vänta till dagen efter, fylla om med massor runt röret och dom står fast för gjutningen, då ska dom kapas i rätt höjd, går bra med en såg och när plinten är fylld, gnuggas skon ner. Glöm inte snöret så dom sitter i linje.
 
J jonaserik skrev:
Har du en bra jordmån som inte rasar så behövs det inget form i hålet och behöver du inte en plint som går över marknivå så är det perfekt. Det som man vara lite knepigt är att få dom i rät linje, men går me snöre mellan dom yttersta det går att fästa en lång regel i i skona och väga/rikta in dom så dom sitter i rätt riktning och stätta upp. är det olika höjd på plintarna går det att sätta djutrör. En skvätt i botten av hålet och gnugga ner röret lite samt slå i en skvätt i röret. Vänta till dagen efter, fylla om med massor runt röret och dom står fast för gjutningen, då ska dom kapas i rätt höjd, går bra med en såg och när plinten är fylld, gnuggas skon ner. Glöm inte snöret så dom sitter i linje.
Jo. Men jag är inte med på varför det är ett problem (?) att plintarna går över marknivå? Det hade jag nog tänkt, då jag vill att mina stolpar inte ska stå i vatten? Min tanke är att köpa 700 mm plintar där jag skruvar fast skon? Då kan jag justera lite i höjd om det behövs, och jag har även möjlighet ta något på själva stolparna till pergolan. Om en 700 mm plint är för klen kan jag gjuta på en säck kring plinten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.