Hej har nån ett bra tips på hur man kan täta den här träbunken, funderar på att ha den som vattenhink i bastun.
 
  • Inre hörn av en mörk träbunke med tecken på slitage, eventuellt för tätning till bastuvattenhink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten träbunke på ett kaklat golv bredvid en vävd matta som ska förseglas för användning i bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Börja med att sänka ner den i vatten några dagar och kolla hur mkt den läcker efter träet har svällt
 
  • Gilla
  • Haha
JSten och 6 till
  • Laddar…
Det kanske går att klä den med något material på insidan som gör att den håller tätt. Borde gå att göra utan att det syns för mycket.
 
fint, tack för alla tipsen..! jag tänkte jag tar limpistolen och försöker täta skarvarna med först och ser hur det går..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M munspelarn skrev:
fint, tack för alla tipsen..! jag tänkte jag tar limpistolen och försöker täta skarvarna med först och ser hur det går..
Kanske inte så klokt om du ska ha den i bastun? Vid vilken temperatur smälter limmet? 🤔
 
Jag har svårt att tro att en fyrkantig korg kommer bli så lätt att få tät. Man gör ofta kärl som ska hålla vatten runda för att lättare kunna pressa ihop virket – då med tunnband.

Det kanske kan gå med nåtning (eller lim, har man korgen på golvet ska man inte överdriva hur varm den blir, i synnerhet inte med kallt vatten i), men jag tror som sagt det blir svårt.

Men det var en fin rustik korg, så jag förstår viljan att använda den. Kanske kan den istället tjäna för att bära öl, förvara tvättlappar eller liknande i.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.