Hej! Frugan har önskat sig ett växthus att odla i till sommaren. Lagom storlek är cirka 3x2 meter och större delen av golvytan ska användas till odlingsbäddar. Efter att ha vägt olika faktorer mot varandra (kostnad, tidsåtgång, framtida underhåll, m m) har vi kommit fram till att vi troligen köper en billig byggsats i stil med Bruka 6,2 m² från Skånska Byggvaror. Den enda egentligen nackdelen är den snålt tilltagna höjden, 195 cm vid takås och 124 vid takfot (själv är jag 180). Jag har funderat på om det är värt att betala minst det dubbla för ett växthus där jag slipper slå i huvudet, sedan slog det mig att det kanske är bättre att sänka ned en del av golvet. Är det någon på forumet som har gjort något liknande och har några inspirerande bilder att dela med sig av?
 
Annars bygger men det på en relativt hög sarg.
 
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Jag vill försöka undvika att få en hög tröskel att kliva över. Sedan kommer det nog bli en sarg ändå under delar av växthuset eftersom marken lutar en aning, men jag kommer i så fall ha gaveln med ingången i den änden där sargen blir som lägst.
 
Svägerskan hade ett växthus i liknande modell från skånska byggvaror, dörrkonstruktionen är felgjord och har sina expansionsbeslag på ett håll som inte tål belastning så den går sönder efter ett tag.
Sen blåste det sönder i en storm.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Svägerskan hade ett växthus i liknande modell från skånska byggvaror, dörrkonstruktionen är felgjord och har sina expansionsbeslag på ett håll som inte tål belastning så den går sönder efter ett tag.
Sen blåste det sönder i en storm.
OK, det får vi hålla koll på.
 
Jag har ett gammalt växthus med nedsänkt ”golv” så att man inte slår i huvudet. När det regnar mycket samlas det vatten i gången. Om du ska odla tomater är det bra med ett högt växthus. Jag skulle föredra att ha det på en sockel istället för att gräva en gång.
 
  • Växthus med frodig grönska och en nedsänkt gång mellan odlingsbäddar, tomater och växter mognar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DE73 skrev:
Jag har ett gammalt växthus med nedsänkt ”golv” så att man inte slår i huvudet. När det regnar mycket samlas det vatten i gången. Om du ska odla tomater är det bra med ett högt växthus. Jag skulle föredra att ha det på en sockel istället för att gräva en gång.
Tack för bilden! Det är något i den stilen som jag har tänkt mig. Jag tror att vattnet inte är något problem i och med att marken sluttar, men jag ska ha det i åtanke.
 
Skärkarl Skärkarl skrev:
Tack för bilden! Det är något i den stilen som jag har tänkt mig. Jag tror att vattnet inte är något problem i och med att marken sluttar, men jag ska ha det i åtanke.
Gräv en grop och se om den fylls med vatten.
 
Nu är en bra tid att göra det, högt grundvatten i stort sett hela landet för tillfället. Gräv ett någon dm extra och på platsen där det blir som djupast under mark i sluttningen.

Är det torrt i gropen dagen efter kommer du sannolikt inte ha uppträngande grundvatten någon annan tid på året heller.
 
Grundvattnet kommer inte att bli något problem, det ligger djupare än så.
 
Jag skulke kika på en byggsats där det går att sänka dörren eller att det är avsett att stå på en högre sarg redan från början. Då kan du både ställa huset på en sarg och sänka golvet. Alla små växthus är svåra att reglera temperaturen i så all extra volym är bra och se också till att det finns vädringsfönster och köp till öppnare.
 
Växthus är bra vår och höst. På sommaren är största problemet att få ned temperaturen så växterna trivs. Beror så klart på vilka växter man har men tomaterna vill inte ha för varmt. Bra om taket är gjort av plast som inte är helt klart utan opal. Då slipper man krångliga gardiner i taket för att skugga.
Vad ska du odla?
 
Tack för tipsen! Målet med växthuset är att kunna odla lite kryddor och grönsaker i fred från rådjur och vildsvin. Det blir inga tomater till att börja med, vi kommer inte ha möjlighet att se till dem tillräckligt ofta.

En kort bakgrund är att vi håller på att ta över svärfars sommarställe och det finns väldigt mycket annat att göra. Jag har funderat på olika varianter, bl a att köpa någon av de lite större modellerna som ställs på en mur, men det kräver betydligt mer arbete och det finns det nog inte tid till de närmaste åren. Därför har vi bestämt oss för att börja lite enkelt och kanske byta till något annat i ett senare skede.
 
Jag köpte ett billigt växthus och ställde det på timrade stockar, (ca 60 cm högre längst in och 20cm vid ingången) det blev en tröskel att kliva över, men högt i tak och bekväma odlingsbäddar med en nedsänk gång i mitten, jag är jättenöjd med den lösningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.