R
pacman42 pacman42 skrev:
Det borde ju gå att "limma" fast sprinten om gängorna är kassa, Loctite är ju också ett alternativ.
Ja, saker som rör sig och jag vet att jag inte ska skruva loss igen drar jag oftast på lite låsvätska på gängorna. Har troligtvis sparat mycket merarbete genom åren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Aha, då förstår jag. Vilket märke var det? Hur lång tid tog det innan det hände igen?
Redan gjort liknande lösning på en äldre variant, tyvärr släppte dörren igen efter ca 8 veckor! Beklagar👎🏻
 
Det normala om dörren lossnar är att något är trasigt. Varför skulle den annars lossna? Om en hantverkare hade gjort exakt samma sak som du gjorde hade du då hållt honom ansvarig för reparationen och med all rätt även ekonomiskt ansvarig för följderna, om den lossnat igen. Därför rekommenderar de nya grejer med garanti. Den lagstiftning vi har kring konsumenträtt ger inte utrymme att chansa när saker lagas. Kan du lämna garanti på din reparation?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 7 till
  • Laddar…
D David Kuling skrev:
Redan gjort liknande lösning på en äldre variant, tyvärr släppte dörren igen efter ca 8 veckor! Beklagar👎🏻
Hände sen? Nytt gångjärn eller nya vitvaror?
Min är 10-12 år och borde ha lite mer att ge.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Som någon redan svarat, är gängorna lite skadade är det viktigt att dra på gängsäkring innan det är för sent.
Ex loctite 638 som tar upp lite mer spalt än vanlig gängsäkring.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Det normala om dörren lossnar är att något är trasigt. Varför skulle den annars lossna? Om en hantverkare hade gjort exakt samma sak som du gjorde hade du då hållt honom ansvarig för reparationen och med all rätt även ekonomiskt ansvarig för följderna, om den lossnat igen. Därför rekommenderar de nya grejer med garanti. Den lagstiftning vi har kring konsumenträtt ger inte utrymme att chansa när saker lagas. Kan du lämna garanti på din reparation?
Om jag varit reparatör och kunde mina saker hade jag presenterat alternativen, inte kränga nytt i första hand. Sen går ju hela gångjärnet att ta loss om man tar ut skåpet o lossar plåten på ovansidan. Då blir det en reservdel och en arbetskostnad. Kanske 600:- för gångjärn och 1-2 h arbetskostnad, vilket landar klart under förslaget på 8 000:-
Och väldigt långt från inköp av både kyl och frys. Då borde en garanti ingå för hur länge reparation håller, förstås inte för kylskåpet i övrigt.
Jag kan nog ge mig själv garanti eller åtminstone lova att nästa gång byter jag hela gångjärnet. Känns onödigt att kassera en fungerande pryl hur som.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 18 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Finns inte många som skulle betala för tiden heller 😉
Det beror väl helt på vad, och om vilka kostnader det handlar om. Någon som är van vid felsökning kan snabbt konstatera om reparation är ekonomiskt försvarbar.
Det kan ofta bli minst lika dyrt om någon byter delar på måfå tills det fungerar.
 
Är ju egentligen bara kunden som kan avgöra om det är värt det ekonomiskt. Personligen skulle jag nästan aldrig rekommendera ett trumbyte på en tvättmaskin som är utanför garantitiden.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
hur ska reparatören kunna lämna garatier på ett sånt här jobb man förstår ju att dom inte vill när kunden sen anmäller dom till arn eller hänger ut dom på nätet eller drar det till tingsrätten när det händer nästa gång

enda gången det går att reparera nåt är när tillverkarna säljer delar till produkterna och det är ju inte alla som gör idag
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mina svärföräldrar hade nyligen samma problem på sitt kylskåp (dock annat märke och modell). Men vi fick dit sprinten igen och en 3D-printad bricka ligger nu mot kylskåpsdörrens övre sida som förhindrar sprinten att skriva ur sig själv. I brist på skrivare borde något liknande kunna lösas med en avbitartång och lite brickor.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
hur ska reparatören kunna lämna garatier på ett sånt här jobb man förstår ju att dom inte vill när kunden sen anmäller dom till arn eller hänger ut dom på nätet eller drar det till tingsrätten när det händer nästa gång

enda gången det går att reparera nåt är när tillverkarna säljer delar till produkterna och det är ju inte alla som gör idag
Jag tror dom flesta kan lämna en kort garanti. T ex 3 till 6 månader. Utan att gå i konkurs. En garanti behöver ju inte vara i år mätt.

Har man massa garantiärenden ska man kanske inte pyssla med det man gör.

Sen gör ju locktite, pl400 och diverse superlim underverk ibland.
Funkar inte alltid men ibland över förväntan.

Använde en del pl400 i min gamla Volvo bil. Var en som tom kommenterade mitt jobb att "vad gör du, du kommer aldrig få loss listen nåt mer" svarade nä precis nu håller dörrlisten fast och det gjorde den också resten av bilens livslängd 😂

I duschen
Limmad duschhylla monterad i ett hörn med synligt lim runt fästet, i en duschkabin med träpanel och kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duscharmatur fäst vid kakelvägg med synligt användande av ett kraftigt lim, i ett badrum med temperatur- och fuktväxlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här i duschen höll original ca 2år och nu limmad har den hållt ca 10år till 👍
Trodde inte jag ens den skulle hålla, då det är bastu i det rummet = mycket fukt och temperaturändringar.

Sen är det väl kanske som utseendemässigt en katastrof men skiten har hållt i alla fall 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
enda gången det går att reparera nåt är när tillverkarna säljer delar till produkterna och det är ju inte alla som gör idag
Precis, grannens värmepump havererade ganska exakt när den fyllt 10 år och då visade det sej att Mitsubishi bara höll med reservdelar i just 10 år!
Behöver jag berätta att grannen inte köpte en ny värmepump från Mitsubishi?
Det kommer nog ingen på denna gatan att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Om jag varit reparatör och kunde mina saker hade jag presenterat alternativen, inte kränga nytt i första hand. Sen går ju hela gångjärnet att ta loss om man tar ut skåpet o lossar plåten på ovansidan. Då blir det en reservdel och en arbetskostnad. Kanske 600:- för gångjärn och 1-2 h arbetskostnad, vilket landar klart under förslaget på 8 000:-
Och väldigt långt från inköp av både kyl och frys. Då borde en garanti ingå för hur länge reparation håller, förstås inte för kylskåpet i övrigt.
Jag kan nog ge mig själv garanti eller åtminstone lova att nästa gång byter jag hela gångjärnet. Känns onödigt att kassera en fungerande pryl hur som.
Tanken är god men matematiken stämmer inte. Första besöket, räknat från att resan påbörjas, blir minst två timmar och reparationen likaså. Minimum 4 timmar plus bil och reservdelar. Runt 3000 sek skulle det stå på den fakturan. Inte säker på att du hade varit helt nöjd med det. Självklart är det bättre att laga än att byta men det springer fort iväg. Kan hålla med dig om att du borde fått ett
kisumisu kisumisu skrev:
Jag tror dom flesta kan lämna en kort garanti. T ex 3 till 6 månader. Utan att gå i konkurs. En garanti behöver ju inte vara i år mätt.

Har man massa garantiärenden ska man kanske inte pyssla med det man gör.

Sen gör ju locktite, pl400 och diverse superlim underverk ibland.
Funkar inte alltid men ibland över förväntan.

Använde en del pl400 i min gamla Volvo bil. Var en som tom kommenterade mitt jobb att "vad gör du, du kommer aldrig få loss listen nåt mer" svarade nä precis nu håller dörrlisten fast och det gjorde den också resten av bilens livslängd 😂

I duschen
[bild][bild]

Det här i duschen höll original ca 2år och nu limmad har den hållt ca 10år till 👍
Trodde inte jag ens den skulle hålla, då det är bastu i det rummet = mycket fukt och temperaturändringar.

Sen är det väl kanske som utseendemässigt en katastrof men skiten har hållt i alla fall 😂
Garantins längd stipuleras i konsumenttjänstlagen. Inget man kan gå runt.
"Konsumenten kan reklamera fel upp till tre år, efter att du slutförde uppdraget. Undantaget är om tjänsten gäller arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker. Då kan konsumenten reklamera fel i upp till tio år."
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
M MickeMörkö skrev:
Garantins längd stipuleras i konsumenttjänstlagen. Inget man kan gå runt.
"Konsumenten kan reklamera fel upp till tre år, efter att du slutförde uppdraget. Undantaget är om tjänsten gäller arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker. Då kan konsumenten reklamera fel i upp till tio år."
Intressant!
Varför har begagnade bilar bara 3-6månaders garanti?

Låter som vi borde börja ändra lagar litegrann!

3års reklamation gäller väl bara nya produkter och tjänster?


,,,,,,

När du köper din bil hos oss omfattas din bil av vår ******-garanti. Denna garanti gäller för bilar som sålts av ******* Bil AB till konsumenter. Garantin gäller inte för senare köpare eller för näringsidkare.

Garantin gäller i sex månader från köpet, dock högst 10 000 km, för bilar som vid köptillfället är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km. Garantin gäller i tre månader från köpet, dock högst 5 000 km, för bilar som vid köptillfället är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla, och gått högst 100 000 km. För övriga bilar gäller trafiksäkerhetsgaranti under en månad från köptillfället, dock högst 1000 km. Med köptillfället avses den dag då ett bindande köpeavtal ingåtts mellan konsument och *******Bil AB. Bilens ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när bilen togs i trafik.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant!
Varför har begagnade bilar bara 3-6månaders garanti?

Låter som vi borde börja ändra lagar litegrann!

3års reklamation gäller väl bara nya produkter och tjänster?
En reparation är en tjänst.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.