Hej!
Glad amatör här som undrar ifall ni tror att det här går igenom lägenhet besiktningen eller ifall ni tycker de bör åtgärdas innan? Ifall ni tycker jag bör åtgärde det, hur gör jag enklast själv? Eller bör jag låter besiktningsmannen påpeka o sen åtgärda? Det har inte varit något problem de senaste 3 åren men jag blev osäker nu då det är gängtejp.

Tvättmaskin, duschblandare och diskmaskin
Bilder: https://postimg.cc/gallery/ryJ3vwk
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J Johan2748 skrev:
Hej!
Glad amatör här som undrar ifall ni tror att det här går igenom lägenhet besiktningen eller ifall ni tycker de bör åtgärdas innan? Ifall ni tycker jag bör åtgärde det, hur gör jag enklast själv? Eller bör jag låter besiktningsmannen påpeka o sen åtgärda? Det har inte varit något problem de senaste 3 åren men jag blev osäker nu då det är gängtejp.

Tvättmaskin, duschblandare och diskmaskin
Bilder: [länk]
Lägg in bilderna i tråden i stället!
Vem säger att det inte varit problem i 3 år?
 
K Kane skrev:
Lägg in bilderna i tråden i stället!
Vem säger att det inte varit problem i 3 år?
Hej! Jag menar att jag inte haft något problem senaste 3 åren då det varit så här.
 
J Johan2748 skrev:
Hej!
Glad amatör här som undrar ifall ni tror att det här går igenom lägenhet besiktningen eller ifall ni tycker de bör åtgärdas innan? Ifall ni tycker jag bör åtgärde det, hur gör jag enklast själv? Eller bör jag låter besiktningsmannen påpeka o sen åtgärda? Det har inte varit något problem de senaste 3 åren men jag blev osäker nu då det är gängtejp.

Tvättmaskin, duschblandare och diskmaskin
Bilder: [länk]
Hej! din länk är suspekt, får varningar !!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Förstår inte vad som inte funkar med länken, funkar för mig. Testar ladda upp en bild här då Närbild på två vattenledningsrör och kopplingar med märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
G goerana skrev:
Hej! din länk är suspekt, får varningar !!
Hade inga problem med länken.
 
Inga svar om ni tycker ja bör göra något?
 
Vad är det för lägenhetsbesiktning? Vem har begärt besiktning, hyresvärd, du eller bostadsrättsförening? Ska du flytta från hyresrätt? Sälja eller köpa bostadsrätt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Förstår inte frågan riktigt.
Är det du som har grejat med rören?
Vad är det för besiktning?
Varför är det gängtejp på kopplingarna som inte ska monteras med gängtejp?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
De är bostadsrätt besiktning som jag brgärt (styrelsen kräver inför försäljning, står i stadgarna) och det är därför jag rådfrågar här, för att försöka lösa problemet om det ens är ett problem, så uppskattar svar som leder mig framåt ifall ni har några :) Det är en släkting som hjälpt till, därför jag blev osäker.
 
J Johan2748 skrev:
De är bostadsrätt besiktning och det är därför jag rådfrågar här, för att försöka lösa problemet om det ens är ett problem, så uppskattar svar som leder mig framåt ifall ni har några :)
Har bott i många bostadsrätter men aldrig hört talas om bostadsrättbesiktning. Är det föreningen som ska besikta? Det ligger i både ditt och föreningens intresse att inte få vattenskador. Fråga på besiktningen om dom tycker du ska åtgärda. Borde inte vara akut om det inte läcker nu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu verkar detta vara i ett våtrum så en droppläcka är ju ingen fara eftersom det finns tätskikt och golvbrunn men skär/pilla bort gängtejpen som syns här. Ska inte vara där. Kopplingarna ska täta med enbart med en tätningsbricka.

Bäst är att stänga av vattnet med minikulventilerna för badrummet, lossa muttrarna med en fast nyckel, rensa bort gängtejp och skruva tillbaka muttrarna tills det är tätt. Då är det fackmässigt monterat.

Rörmokarkopplingar under en diskbänk med synlig gängtejp som bör tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
D DE73 skrev:
Har bott i många bostadsrätter men aldrig hört talas om bostadsrättbesiktning. Är det föreningen som ska besikta? Det ligger i både ditt och föreningens intresse att inte få vattenskador. Fråga på besiktningen om dom tycker du ska åtgärda. Borde inte vara akut om det inte läcker nu.
Nya produkter som den svällande besiktningsmarknaden vill sälja och man använder försäkringsbolag och skrämmer okunniga BRF-styrelser med vattenskador för att sälja sin produkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu verkar detta vara i ett våtrum så en droppläcka är ju ingen fara eftersom det finns tätskikt och golvbrunn men skär/pilla bort gängtejpen som syns här. Ska inte vara där. Kopplingarna ska täta med enbart med en tätningsbricka.

Bäst är att stänga av vattnet med minikulventilerna för badrummet, lossa muttrarna med en fast nyckel, rensa bort gängtejp och skruva tillbaka muttrarna tills det är tätt. Då är det fackmässigt monterat.

[bild]
Okey, låter rimligt, ska jag gå o köpa två fiberpackningar och sätta på?

Vad tycker du om de andra två anslutningarna? Är de någon som ska ha lin o pasta, eller när bör man använda det? Tvättmaskinen har ju en övergång från en storlek till en annan.
 
Claes Sörmland
J Johan2748 skrev:
Okey, låter rimligt, ska jag gå o köpa två fiberpackningar och sätta på?

Vad tycker du om de andra två anslutningarna? Är de någon som ska ha lin o pasta, eller när bör man använda det? Tvättmaskinen har ju en övergång från en storlek till en annan.
Om allt är som vanligt så finns brickorna där på halvkopplingen intakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.