Har själv fiber och är en stark förespråkare för fiber. Men tycker ny teknologi är spännande.

Har en bekant som inte kan få fiber och som köpte Starlink och resultatet är över förväntan.

Han får runt 200 Mbit ner men bara 20 -30 upp vilket är ok för honom och troligtvis för det flesta. Ping runt 50 ms (och det kommer att bli bättre) men även om han spelar en del on line fungerar det tillräckligt bra.

Priset är mycket konkurrenskraftigt. Ca 5000 kr för hårdvaran, månadskostnaden är 559 kr. Det skall jämföras med Telia där installationskostnaden är minst 20000-25000 kr och ett 100/100 abonnemang kostar 555/månad.

Starlink har ingen bindningstid så det verkar vara ett perfekt val för en sommarstuga. Aktivera under juni, juli och augusti då mobilt bredband är överbelastat och använd ditt mobila bredband under tillfälliga besök under resten av året.

Skulle vara mycket intressant att få ta del av andras erfarenhet av Starlink.
 
namnbyte
D Diamant skrev:
Det skall jämföras med Telia där installationskostnaden är minst 20000-25000 kr och ett 100/100 abonnemang kostar 555/månad.
Ja och så finns det områden där det inte alls kostar några "minst 20-25tkr", beror på en hel drös omständigheter hur prissättningen i området ser ut. Och då gäller det bara fiber, rent prestandamässigt vore det långt mer rättvist utifrån från hur du sagt att Starlink presterar att jämföra mot FWA/5G via riktantenn.

Vi har 4G i hushållet, riktantenn på ena kattvinden som går igenom tegeltak. Kostade 1tkr att installera, månadsavgift på 499, snittar 130 ner/90 upp i hastighet oavsett väder, svarstid på ca 20-30ms. Telia som leverantör.

Skjut inte från höften om du ska jämföra med konkurrenter :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tystnad
  • Laddar…
Nu sköt du själv från höften.

Att just du kan få en bra uppkoppling med 4G betyder inte att alla kan få det.

Många kan inte det speciellt inte på sommaren i populära områden med många sommarboende.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Unikt namn
Om du köper hårdvara för 5k som du bara använder enstaka månad per år, så blir det ganska dyra månader när du slår ut den fasta avgiften på varje aktiv månad.

Sen kanske du har något jox i sommarstugan som du ändå vill nå året runt. Tex en kamera eller en vattenlarm.

Nä jag är tveksam till det användningsområdet, om det inte råder några speciella omständigheter, tex att du ligger i total radioskugga från alla mobila operatörer.
 
Du skrev

”Om du köper hårdvara för 5k som du bara använder enstaka månad per år, så blir det ganska dyra månader när du slår ut den fasta avgiften på varje aktiv månad.”

Men om alternativet är att ansluta sig till fiber för 25k eller ofta mer så är ju Starlink ett fynd.

Som jag har tidigare skrivit har jag fiber och för mig är det inte aktuellt med Starlink men skulle jag idag välja mellan fiber och Starlink så verkar Starlink vara ett betydligt billigare alternativ än fiber och troligtvis tillräckligt bra.

Tanken med tråden var att få information från Starlinkanvändare.

Hur bra fungerar det?

Kan du rekommendera det?
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
R
D Diamant skrev:
Nu sköt du själv från höften.

Att just du kan få en bra uppkoppling med 4G betyder inte att alla kan få det.

Många kan inte det speciellt inte på sommaren i populära områden med många sommarboende.
Det gäller Starlink också. Det är en delad uppkoppling, precis som mobilnätet. Till skillnad mot fiber.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Jag har installerat Starlink på ett gäng fjällstugor där det inte finns 4/5G täckning. Funkar väldigt bra, det är bara plug n play. Wifi samtal etc funkar väldigt bra också
 
  • Gilla
eriksaaf och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Diamant skrev:
Men om alternativet är att ansluta sig till fiber för 25k eller ofta mer så är ju Starlink ett fynd.
Nu var jag trött när jag skrev och lyckades radera ett stycke.
Men jag anser att Starlink ffa konkurrerar med andra trådlösa förbindelser, där startavgiften ligger på en tusenlapp och månadsavgiften är lägre.
 
D Diamant skrev:
Du skrev

”Om du köper hårdvara för 5k som du bara använder enstaka månad per år, så blir det ganska dyra månader när du slår ut den fasta avgiften på varje aktiv månad.”

Men om alternativet är att ansluta sig till fiber för 25k eller ofta mer så är ju Starlink ett fynd.

Som jag har tidigare skrivit har jag fiber och för mig är det inte aktuellt med Starlink men skulle jag idag välja mellan fiber och Starlink så verkar Starlink vara ett betydligt billigare alternativ än fiber och troligtvis tillräckligt bra.

Tanken med tråden var att få information från Starlinkanvändare.

Hur bra fungerar det?

Kan du rekommendera det?
Jag är flitig läsare av bloggen Cornucopia, där delar Lars med sig av sina erfarenheter av Starlink.

T.ex. är det för honom ett backupsystem som kan drivas med reservkraft vid strömavbrott.
Således har han också kollat en del på starlinks energianvändning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.