Kan man göra enligt följande för att få en slät vägg för att kakla på(har tidigare funderat på att putsa för att få en slät vägg men konstaterar att jag inte tror riktigt på den iden)

Förutsättningar:
Bor i sutteränghus där jag håller på med badrum och tvättstuga i källare. Två av väggarna som jag tänker kakla vätter mot jord. Vägg i polsten med puts, inga fuktgenomslag etc syns.

Fundering:
Kan man sadla på med stålregel på ytterväggen, därefter aquapanel och vid de ytor som kommer att vattenbegjutas ex dusch och hörna för badkar tätskikta med lämpligt system.
Den luftspalt som bildas mellan vägg och aquapanelen är den tillräcklig för att få luftgenomströmning? Tilläggas skall att vi även skall sänka taket ca. 15 cm, och min ide är då att man lämnar en öppning mellan befintligt tak och nytt innertak för att få en öppning ner bakom aquapanelen.
Om denna ide är genomförbar kan man då även tätskikta hela väggytorna eller är det dumt? Tänker på ångspärr etc.
Tacksam för synpunkter.
 
"lånar lite"
Är i begrepp med samma sak med samma förutsättningar.
Så frågan är finns det någon som kan hjälpa oss ?

/Joakim
 
Rätt utförd fungerar det att göra så. Förstår bara vad det inte är du tror på med puts? Det är i alla fall en bättre konstruktion rent tekniskt.

Men i alla fall, om man nu skulle sätta reglar och skivor så ska man inte ventilera luftspalten upp till mellan de båda taken. Det kommer bara höja fukthalten där, och inte fungera som någon ventilation att tala om. Hur man löser ventilationen av luftspalten bäst vet jag inte.

Löser man ventilationen av luftspalten så kan man tätskikta hela väggarna. Men det är samtidigt onödigt, och jag hade nog fortfarande bara tätskiktat där det faktiskt behövs. Golvet är väl fortfarande av en konstruktion som inte bör tätskiktas.
 
pettan100 skrev:
Förutsättningar:
Bor i sutteränghus där jag håller på med badrum och tvättstuga i källare. Två av väggarna som jag tänker kakla vätter mot jord. Vägg i polsten med puts, inga fuktgenomslag etc syns.
Med dom förutsättningar skulle jak först kolla vad det är för puts. Kalkputs är inget vidare att kakla på på en vägg med fuktvandring. Cementputs skulle jag jämna till och kakla direkt på vägg med små kakel fex 15x15 med något ojämn glasyr så det inte syns att väggen inte är helt perfekt. Det bedömmer jag som en mest säker, hållbar och enklast lösning i en källare.

Du skriver att inga fuktgenomslag syns. Att det inte syns betyder inte alltid att det inte finns.
Fäst en genomsynlig plastbit typ fryspåse lufttätt runt om på ytterväggen närmast golvet och vänta några dygn. Syns det fuktdroppar på plastens insida så vet du nog vad det betyder. Om det finns fuktvandring så får man inte sätta fuktspärr. Endast i duschen är det motiverad med fuktspärr i en källare.

Om du har fuktvandring i en vägg som du vill regla med luftspalt och sen leda den kommande fukten i mellantakutrymme - finns det något där som kan bli fuktskadat som fex gipsskiva, trä ...?

gaia
 
Så om man enbart tätskiktar vid duschhörna, badhörna så kan fukten vandra genom yttervägg och genom den påsadlade väggen? Behöver man då göra något mer med ventilationenn av luftspalten eller är detta tillräckligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.