Har ett pool filter utan märkning, drivs med en gamal pahlen 55kw.
Någon som vet hur jag listat ut storlek?

Röd poolfilterbehållare med rörkopplingar och en äldre märkningslös kontrollenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Pi x radie x radie x höjd ?
 
Sätt in måtten i dm i formeln ovan så får du svaret i liter.
 
  • Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
Du har jättefina prylar som kan hålla en livstid, byt inget i förtid. Att ersätta pumpen med en ny likadan kostar över 15kkr. Överväg kanske att ta bort mässingskopplingarna.

Även filtret är Pahlen.

Hur stor är poolen, vattenvolym?
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Sätt in måtten i dm i formeln ovan så får du svaret i liter.
Tack
 
T TH885 skrev:
Pi x radie x radie x höjd ?
Och så kollar man hur högt upp det finns sand, och antar att det är hela vägen ner i botten?
Tack!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har jättefina prylar som kan hålla en livstid, byt inget i förtid. Att ersätta pumpen med en ny likadan kostar över 15kkr. Överväg kanske att ta bort mässingskopplingarna.

Även filtret är Pahlen.

Hur stor är poolen, vattenvolym?
8x4xca1,5
 
C Christer Olofsson skrev:
8x4xca1,5
Varför vill jag byta mässing kopplingarna?
 
C Christer Olofsson skrev:
Varför vill jag byta mässing kopplingarna?
Har det varit byte av sand någonsin med det montaget, tveksamt. Allt ihopdraget med fasta kopplingar och det blir ett rackarns jobb att få bort topplocket. Sen ska all sand bort ur filtret, går med en vattendamsugare.
Det med mässingskopplingar går så länge det går, dom äts upp av kloret, bara syrafast rostfritt och plastslang klarar det.
 
C Christer Olofsson skrev:
Varför vill jag byta mässing kopplingarna?
I första hand för att det fälls ut koppar ur dessa och ljushåriga för grönt hår.

Man brukar bygga med 50mm pvc-rör eller slang.
 
C Christer Olofsson skrev:
8x4xca1,5
Ok och vad är det för effekt på pumpen, 550w gissar jag?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok och vad är det för effekt på pumpen, 550w gissar jag?
Precis :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
I första hand för att det fälls ut koppar ur dessa och ljushåriga för grönt hår.

Man brukar bygga med 50mm pvc-rör eller slang.
Tack, är ny på domänen :)
 
J jonaserik skrev:
Har det varit byte av sand någonsin med det montaget, tveksamt. Allt ihopdraget med fasta kopplingar och det blir ett rackarns jobb att få bort topplocket. Sen ska all sand bort ur filtret, går med en vattendamsugare.
Det med mässingskopplingar går så länge det går, dom äts upp av kloret, bara syrafast rostfritt och plastslang klarar det.
Det är lite det jag känner. Tänkte det var vårens projekt att byta sand :)
 
J jonaserik skrev:
Har det varit byte av sand någonsin med det montaget, tveksamt. Allt ihopdraget med fasta kopplingar och det blir ett rackarns jobb att få bort topplocket. Sen ska all sand bort ur filtret, går med en vattendamsugare.
Det med mässingskopplingar går så länge det går, dom äts upp av kloret, bara syrafast rostfritt och plastslang klarar det.
Gamla ägaren lämnade efter sig en massa rörtänger, så jag har med lite tur det jag behöver :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.