Hej!

Igår började diskmaskinen en simens från 08 låta konstigt.
Konstaterade att den tog in vatten och fick ut vatten.

Dock så rör sig inte spolararmarna. Kunde nu lokalisera ett "surrandet" som kommer från cirkulationspumpen. Inte haft förut. Brukar dom vara helt skrot och byte gäller?

Eller kan man få in skit som gör att impellern inte snurrar som den ska och därav ljudet? Har hittat äggskal lite överallt som jag rensat på andra ställen.

På min modell behöver jag nog välta den för att komma åt men orkar inte lägga tid på detta om den behöver bytas då den kostar 2700.

Så frågan är finns det en chans att skräp tar sig in dit ? Kommer åt från insidan och känner att den går runt men lite trögt.

Mvh
 
A
Jag har plockat ur olivkärnor ur dessa pumpar. Det är dock svårt att få ihop dessa tätt efteråt så säkrast är att byta pump
 
Tror jag hitta felet?
Piggarna är slitna så det slirar?
 
  • En närbild av en hand som håller en vit plastdel med slitna pinnar som indikerar slitage eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Dessa piggar är smälta fast i drivande delen
Kan finnas repkit till din maskin.
 
@elfstrand7
E Elfstrand89 skrev:
Tror jag hitta felet?
Piggarna är slitna så det slirar?
Jag har åkt på samma nu. Verkar som om den delen ska sitta fast på delen under. Eventuellt går det att byta den kombinerade plastdelen, men på min pump fattar jag inte hur jag ska skriva loss den. Det finns inget att hålla emot eftersom hela rotordelen av motorn är kapslad och magneterna är lösa runt. Hittar heller ingen impeller som reservdel. Gissar att det betyder att hela pumpen är skrot.
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
För min del hade jag skruvat isär halva maskinen och hade varken lust eller ork att få ihop det igen. Så det blev ett byte till ny maskin för min del.
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.