Min Siemens diskmaskin med 10 år på nacken lade plötsligt av med att cirkulera vattnet och gör samtidigt missljud. Den kan pumpa ut OK så det är inte dräneringspumpen, utan cirkulationspumpen. Den går men det blir inte nog tryck att driva runt diskarmarna. Lite verkar vattnet röra på sig för jag hinner se lite bubblor i röret där undre diskarmen ska sitta om jag sliter upp luckan när pumpen går. Och så missljud som sagt, det rasslar. Så det är precis som när nåt fastnat i dräneringspumpen fast det är cirkulationspumpen.

Motor etc verkar ju OK, så jag gissar att det fastnat skit i den. Finns det nåt hopp om att rensa den? En ny kostar en bra slant eftersom värmeelementet sitter i samma. Det är en sån här: https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/eshop-produktlista/00651956#/Togglebox=manuals/

Om det går att rensa, hur? Måste jag plocka isär maskinen och få ut den, eller finns det nåt annat sätt?
 
Hr plockat ur och fått isär pumpen nu. Impellern är lös, sitter bara pressad med några minimala tänder mot nästa del. Ska det vara så, eller borde den sitta fast? Åtminstone verkar det som om de tänderna är slitna, några eventuellt av och att andra delen sitter kvar i hålen. Kanske syns på bilderna:

Demontage av pump med lös impeller och tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en demonterad pumpimpeller med slitage och eventuellt avbrutna tänder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en demonterad pumpimpeller med synliga slitage och en del sitter kvar i hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju en sexkant som en bult i mitten som om impeller inklusive delen den satt mot skulle gå att gänga av. Men det finns ingenstans att hålla emot för att gänga av den. Hittar heller ingen impeller som reservdel :(

Jag har limmat tillbaka den nu och fått maskinen att fungera igen, men det lär väl knappast hålla. Ser ut att bli tvungen att köpa hela pumpen för 2100kr när det hade räckt med en ny impeller i plast... Störigt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade samma problem med en Miele, deras pump innehöll även värmeelement och kostade 5700kr, om inte ännu mer.
Jag limmade impellern temporärt, men det blev ett jäkla missljud från den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.