Den sista april löper vårt 4:de 5 års avtal på raken ut med fast elpris, en variant som inte längre erbjuds och om den skulle vore den inte längre attraktiv.

Vi är inga storförbrukare, men ligger på ca 10 000 kWh/år varav 55% är värme under vintermånaderna.

Nu för tiden går ju merparten av pengarna till nätavgifter och värre lär det bli när storbolagen ska sko sig.

Med det sagt kan vi välja allt mellan löpande och 3 års fast utan att det slår benen av oss, då elkostnaden blir allt mer marginell på fakturan.

Men ändå, vad tror panelen om kommande prisutveckling, har marknaden lagt sig still eller kommer det några större förändringar oavsett riktning i närtid?

Billigast just nu på vårt nuvarande bolag är 6 mån bundet 73.38 öre medan rörligt beräknas till 84,48 öre
1 och 3 år ligger på 97 respektive 99 öre.

Köra rörligt över sommaren och binda vid nästa dipp ( om det kommer någon) ?
Har inte någon lust att sitta med tariffer på flera kronor i vinter då vi inte kan styra ner förbrukningen mer än vad vi redan gör.
6 månaders är kanske lockande just nu, men att behöva skriva nytt avtal i november är knappast gynnsamt.
 
När vi nu går mot varmare tider betyder elpriset mycket mindre så ett korttids fastprisavtal ger inte mycket om ens något i vinst.

Jag har sedan Sept-23 rörligt månadspris i SE4 (Cheap Energy) och har inte upplevt att det varit så himla dyrt, jag är faktiskt överraskad att det var såpass billigt ändå.

Elskling idag Cheap Energy månadsrörligt:
Spotpris
+Elcertifikat 1 öre
+Påslag 14,90 öre
- 13,90 öre/kWh i elprisrabatt

+Månadsavgift 79,20 kronor
-79,20 kr/månad i månadsrabatt

Summa 2 öre påslag på Spotpris.

Spotpriset dom använder är samma som redovisas på Elbruk.se

Mitt avtal tecknat via Elsklig på kampanj är grymt bra, summa 0,5 öre över månadsspotpris 🤓

Jämför Februari https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo
med min faktura så ser du.

Elavtal med detaljerad prisinformation inklusive elpris, påslag, elcertifikat och rabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Över tid så bör ju rörligt pris alltid vara billigare. Timpris ännu billigare om du har möjlighet att styra lasten till natten.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Över tid så bör ju rörligt pris alltid vara billigare. Timpris ännu billigare om du har möjlighet att styra lasten till natten.
Blir det verkligen det utslaget på året?
Vår förbrukning ser ut som ett stort smile med 300-400 kWh /mån för hushållsel och resten under nov-mars.
Är rörligt verkligen billigare än fast under vintermånaderna?.
Vi kan inte styra ner förbrukningen eller flytta den på dygnet
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Blir det verkligen det utslaget på året?
Vår förbrukning ser ut som ett stort smile med 300-400 kWh /mån för hushållsel och resten under nov-mars.
Är rörligt verkligen billigare än fast under vintermånaderna?.
Vi kan inte styra ner förbrukningen eller flytta den på dygnet
Det är lätt att räkna på, ta månadspriserna från exempelvis Eon eller vattenfall och räkna ut ditt medelpris på året.
 
Jo, det är knappt det lönar sig att fundera då skillnaderna är relativt små.
Datatabell som visar jämförelse av rörliga och fasta energikostnader över ett år.
 
Bra att du satt upp arket, men hur kan fast kostnad på 97 öre/kWh (ett års avtal) och 99 öre/kWh (tre års avtal) vara billigare på ett år än månadskostnaden då den toppar på 98 öre/kWh för 2023?

Något fel måste det vara...

Edit: Insåg att jag missförstod tabellen. Drygt 2000 kr/år är väl inte liten vinst, eller?
 
2000 kronor på ett år är inget som gör skillnad, men visst alltid dumt att ge bort pengarna
 
2000 kronor per år på tio år blir pengar...
 
Om resten av 2024 håller motsvarande nivå på rörligt pris kontra 2023 som tills idag så blir det inte så stor skillnad mot mitt fasta avtal men det vet man ju inte, gillar inte att osäkerheten är en parameter men, men,, Tabell jämför kostnad för fast och rörligt elavtal per månad 2023 mot snittpris 2023 och 2024, färgkodad för överskådlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jo, det är knappt det lönar sig att fundera då skillnaderna är relativt små.
[bild]
Varifrån kommer dina priser för 2023, jag hittar inte dom i listan här:
https://www.elbruk.se/elpris-historik-2023
 
Mälarenergi
 
Signade precis på det här:
Spotpris + elcerifikat 0,6 öre, inga avgifter.

Som tack för att du blir kund hos oss bjuder vi dig på ett års medlemskap hos Villaägarna.
Värdet av medlemskapet är 468 kr.


Bild av en offertrubrik för elprisavtal med detaljerad prisinformation och villkor, inklusive rabatter och månadsavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Mälarenergi
Enligt https://www.malarenergi.se/el/elavtal/historiska-elpriser/ var deras priser 2023

Volymvägda månadspriser för elområde 3 inklusive elcertifikat, påslag, ursprungskälla för elen och moms.

Tabell över historiska elpriser för 2023, med månad och pris i öre, inklusive elcertifikat och moms.

Januari: 141,76 - moms blir 113,4 öre, du säger 98 öre?

EDIT: de är dom här priserna jag inte fattar:
Tabell som visar rörliga kWh-priser per månad för 2023, varierande mellan 26 och 98 öre.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Enligt [länk] var deras priser 2023

Volymvägda månadspriser för elområde 3 inklusive elcertifikat, påslag, ursprungskälla för elen och moms.

[bild]

Januari: 141,76 - moms blir 113,4 öre, du säger 98 öre?

EDIT: de är dom här priserna jag inte fattar:
[bild]
De hittade jag på någon sammanställnings sida…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.