Carin83 Carin83 skrev:
Hur många höns funkar på den storleken? Verkligen super fin!
Vad hade du gjort annorlunda med luckorna? Annat material?
Man verkar säga 2-3 höns per kvm ströyta (4-5 dvärghöns).

Luckorna har för tight passning, man får fundera genom hur de tätar innan man bygger dem.
Eller använda gamla fönster som vi gjorde på framsidan =)
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Gällande yta så är våra bara inne när det är riktigt ruggigt väder. I övrigt är de ute, även om det regnar och blåser.
5-6 höns på vår yta känns inte orimligt eftersom de kan gå ut när de vill.
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Grillade för övrigt i helgen, upptäckte efter ett tag att jag hade sällskap =)
Hönor under ett utomhusbord bredvid grilltillbehör och en SodaStream på en solig terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man verkar säga 2-3 höns per kvm ströyta (4-5 dvärghöns).

Luckorna har för tight passning, man får fundera genom hur de tätar innan man bygger dem.
Eller använda gamla fönster som vi gjorde på framsidan =)
Fönsterna gör inte att det blir för kallt på vintern?
13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande yta så är våra bara inne när det är riktigt ruggigt väder. I övrigt är de ute, även om det regnar och blåser.
5-6 höns på vår yta känns inte orimligt eftersom de kan gå ut när de vill.
ok. Ja vi hade tänkt samma. Ute när dom vill förutom nattetid
13th Marine 13th Marine skrev:
Grillade för övrigt i helgen, upptäckte efter ett tag att jag hade sällskap =)
[bild]
mysigt
 
Carin83 Carin83 skrev:
Fönsterna gör inte att det blir för kallt på vintern?

ok. Ja vi hade tänkt samma. Ute när dom vill förutom nattetid

mysigt
Nu bor jag nästan så långt söderut det går, men visst har vi minusgrader i hönshuset när det är kallt ute, man får hålla koll så att man byter vatten ofta så att det inte fryser.
Hönsen har inte fryst än, de sätter sig närmare varandra på pinnen om det skulle vara kallt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Carin83 Carin83 skrev:
Vill som sagt försöka återbruka mycket, köpa från andra och använda det vi har.
Vi bor i Skåne så det blir aldrig extrem kallt men tänker ändå att isolering vore bra både mot värme och kyla
Bra tankar!
Men i Skåne är mitt tips att ni isolerar minimalt eller inte alls. Hönsen mår sämre av varmt och fuktigt inne på vintern, än vad de gör av kallt och torrt. Lite ventilation är bra, men inte så att det drar på hönsen när de sover på sina pinnar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bra tankar!
Men i Skåne är mitt tips att ni isolerar minimalt eller inte alls. Hönsen mår sämre av varmt och fuktigt inne på vintern, än vad de gör av kallt och torrt. Lite ventilation är bra, men inte så att det drar på hönsen när de sover på sina pinnar.
Nja, där har du lite fel. Varm luft kan bära mer vatten än kall luft vid samma nivå av relativ luftfuktighet. För att få ner fuktnivåerna i ett hönshus har du alltså tre alternativ: avfuktare, ventilation eller ökad temperatur. Sänka temperaturen (dvs mindre isolering) leder till högre luftfuktighet. Så satsa på isolering eller ventilation för ett torrt hönshus.

Hönsen tar sedan inte skada i några få minusgrader men vattnet fryser, vilket är jobbigt som hönsägare. För att hönsen ska ha det så bra som möjligt vintertid vill de ha det ljummet och torrt. Kom även ihåg att isolering även hjälper att hålla det svalt i hönshuset sommartid.
 
Redigerat:
  • Gilla
mlaf och 1 till
  • Laddar…
Vi har rätt mycket ventilation, en ventil uppe på varje sida i framkant, så långt från hönsen som möjligt, sen är luckan rätt otät med.

Vi har fönstret i söder, det blir väldigt varmt på sommaren, ska bygga ett skärmtak tänkte jag.
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
Angående minusgraderna, vatten och hönsens hälsa. Nu är det kanske inget problem i Skåne men när jag fortfarande hade en "vanlig" vattenautomat så lyckades tuppen lägga kam och slör i vattnet varje gång han drack och när det blev några grader kallt på nätterna frös de områdena. När det var lite vatten kvar var de också duktiga på att välta omkring vattenautomaten så det skvätte runt.
Jag har nu byggt en egen lösning för vattnet (och maten) där hönsen dricker ur nipplar istället så de aldrig kan blöta ner sig. I den ligger en bit värmeslang till golvvärme som är kopplad till en tempgivare så vattnet blir aldrig kallare än 3-4 grader längre. Funkar prima, inget skvätt, inget bös i vattnet och inte krångligt att fylla på. Ska se om jag hittar en bild i gömmorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
För att fira att tråden hamnade på förstasidan så kommer här lite några inspirationsbilder på kycklinga... undulaterna! vi nyligen köpte:
Ungkycklingar i en uppvärmdbur med spån på golvet, värmelampa ovanför och sovande höna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minstingen tycker det är väldigt skoj:
Ett leende barn sitter på ett trägolv med en liten kyckling på benet, omgiven av leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här med en av de äldre hönorna som låter sig bli fångad:

Ett barn håller en höna utomhus bredvid en upphöjd odlingsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För att fira att tråden hamnade på förstasidan så kommer här lite några inspirationsbilder på kycklinga... undulaterna! vi nyligen köpte:
[bild]

Minstingen tycker det är väldigt skoj:
[bild]
Här med en av de äldre hönorna som låter sig bli fångad:

[bild]
Åh vad fina bilder barnet ser ju road ut 🤣
Jamen där ser man, undrar varför inlägget hamnade där
 
Carin83 Carin83 skrev:
Letar ritning på hönshus med ljus å lykta. Vill inte ha ett färdigbyggt, är för små. Och frakta en gammal lekstuga eller förråd för ombyggnad till tomten är ett svårt projekt. Så vi tänker bygga med lösvirke. Känns lättast och billigast. Men vi hittar inga ritningar någonstans och ingen som passar. Vill ha mellan 7-10 kvm , luckor, reden utanpå och hyfsat lättstädat! Var kan vi hitta det? Vi kommer inte klara att rita upp det själva. Dessutom vill vi använda lite isolering och reglar som vi redan har, och annat återbrukat
Hjälp oss 💖
Har ingen ritning att dela, men jag har byggt ett par hönshus. Mitt tips är:
• bygg större än du tänkt
•Se till att du har bra ventilatio. Höns är känsligare för drag än värme/kyla
•Täta (latex) i alla skarvar så är risken mindre för kvalster.
•Tänk efter för vilken ras du valt innan du sätter upp sittpinnar. ( silke t.ex. är inga höjdhoppare)
Lycka till och njut av sällskapet!
 
  • Gilla
duell och 2 till
  • Laddar…
Det går bra att bygga som en vanlig friggebod eller förråd och komplettera med sittpinnar, lucka, osv.
 
...och det viktigaste.. ett hönshus skall alltid kopplas in på grannens el-nät.... ;-)

//
 
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.