Detta är en rubrik från SVT, artikeln kan man läsa här.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...c_NMpYX8lNrLCLRQMAnfqehczaTKJfKO8WUtRHUloMlMb

Har varit flera fall de senaste där kriminella gått in och tagit över föreningar och sedan använt föreningens ekonomi för egen vinning. Jag blir lite ställd hur man som medlem in en BRF kan låta det gå så långt. Är det dags att stärka upp lagarna kring BRF'er?

Investerar man i aktier måste man kryssa i ett antal kunskapsfrågor innan man får handla, borde man få göra något liknande när man köper lägenhet i BRF? Är det dags att införa krav på auktoriserad revisor istället för enbart internrevisor som inte har kunskapskrav?
 
C
Här handlar det dock, om jag förstår artikeln rätt, inte om någon kapning, utan om att interimsstyrelsen (antar jag) suttit kvar efter att bostadsrätterna upplåtits. Hur det nu kan vara möjligt?!?

Skulle vara intressant att höra mer detaljer om detta "upplägg", eller om det ligger någon konflikt eller någon annan omständighet i botten?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det låter för mig lite konstigt om föreningen skulle komma på obestånd för att interimsstyrelsen förskingrat 2 milj. Det borde man kunna lösa genom avgiftshöjning. Går det att bevisa förskingring, så skall givetvis pengarna tillbaka till föreningen. Men i obeståndssituationen bör ju medlemmarna gå in med pengar för att rädda sitt kapital.

Jag misstänker att det kan bli svårt att bevisa förskingring. Företag som skapar nya bsotadsrätter har ofta väldigt komplicerade avtal med bostadsrättsföreningen. Så de uttag som gjorts kan vara helt i linje med vad som avtalats med föreningen när föreningen köper fastigheten från entreprenören. Entreprenören sitter ju i princip både som köpare och säljare i den avtalssituationen. Och kan skriva avtal som är extremt dåliga för föreningen, men det kan ändå vara lagligt.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
SVT har följt upp den artikeln med några fler:
Fortfarande dock stora frågetecken här.

Hur kan interimsstyrelsen sitta kvar utan att medlemmarna märker något, som SVT menar?
Är det ingen av medlemmarna som funderar på vem som sitter i styrelsen, var årsredovisningen är och varför de inte blir kallade till stämma? Är detta för mycket begärt av en BR-innehavare?

Och det verkar ju jäkligt omständigt att bygga en massa hus för att sedan kunna lura de boende på pengar?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Hur många bostäder rör det sig om?
 
C cpalm skrev:
Fortfarande dock stora frågetecken här.

Hur kan interimsstyrelsen sitta kvar utan att medlemmarna märker något, som SVT menar?
Är det ingen av medlemmarna som funderar på vem som sitter i styrelsen, var årsredovisningen är och varför de inte blir kallade till stämma? Är detta för mycket begärt av en BR-innehavare?
Hälften tror de äger lägenheten och hälften tror de hyr lägenheten?
 
  • Gilla
  • Haha
Kvackatore och 8 till
  • Laddar…
Vad är ens fördelarna med bostadsrätt kontra äganderätt. Nackdelar ser jag en hel del, men fördelar?
Har bostadsrätt för ögonblicket, och det är nog sista gången.
 
J
P Pin skrev:
Hälften tror de äger lägenheten och hälften tror de hyr lägenheten?
Alla har fel alltså? Låter som en förening nära mig
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.