Hej
Det finns 4 källarfönster 9*4 (890*400mm) i stugan och jag vill byta mot nya fönster. Jag kan byta mot samma bred men lite längre som 9*6 men jag undrar om jag kan byta mot 10*6 istället.
Lite osäker med hur balken över fönster sitter. Tänkte skära 5 cm från varje sidan eller det är en dåligt ide? eller kanske det är inte värt gå från 9*6 till 10*6?

Tack på förhand

Källarfönster i olika storlekar på en stenvägg med märkta balkar ovanför och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det utseende eller ljusinsläpp som du vill påverka?
Vad ska rummet användas till? I vilket väderstreck ligger fönstren, tänker på solljus kontra skugga?
Enbart att ersätta de nuvarande med samma storlek i klarglas blir en stor förbättring i ljusinflöde.
Skulle själv inte lägga ned det arbetet bara för att kunna få en modulbredd extra.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det utseende eller ljusinsläpp som du vill påverka?
Vad ska rummet användas till? I vilket väderstreck ligger fönstren, tänker på solljus kontra skugga?
Enbart att ersätta de nuvarande med samma storlek i klarglas blir en stor förbättring i ljusinflöde.
Skulle själv inte lägga ned det arbetet bara för att kunna få en modulbredd extra.
Tack för svaret.
Rummet ska bli som allrum eller gillestuga. barn vill har biorum och har jag gjort lite jobb med rummet som isolerat platten och golvvärme och håller på putsa väggarna och gipsa taket och sånt jobb. Jag tänkte med större fönster man kan ha bättre utsikt mot tomten och trädgården och släppa mer ljus också. Gamal värdestreck har inte aning om men dem nya är 1.2 eller 1.3 3 med 3 glas.
 
Marginell betydelse och väderstreck påverkar. Inget jag skulle lagt ned arbete på att få lite mera utsikt från källare, ni ser inget ut som sittande mera än himmel.😉
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
aha okej.. jag förstår men i mitt fall, halv av källaren är över marken... den ser ut så här
de två markerat fönster som jag tänkte byta med något lite bredare om det är inte mycket jobb men i alla fall, längre tror skulle ge bättre utsikt eller du tycker det är inte värt?

Delvis upphöjd källare på ett hus med två små fönster markerade för byte till bredare alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kanske smartare att ändra höjden på fönster neråt i stället för ? då blir balken orört och ett problem mindre.
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
kanske smartare att ändra höjden på fönster neråt i stället för ? då blir balken orört och ett problem mindre.
ja... jag tror ska köpa 9*6 som är samma bredd men lite längre så behöver såga bara 20 cm neråt bara
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S salahunreal skrev:
aha okej.. jag förstår men i mitt fall, halv av källaren är över marken... den ser ut så här
de två markerat fönster som jag tänkte byta med något lite bredare om det är inte mycket jobb men i alla fall, längre tror skulle ge bättre utsikt eller du tycker det är inte värt?

[bild]
Nej, inte vad jag anser utifrån bilden.😉 men du ska göra som du anser vara bäst.👍
Jag hade lagt tid och pengar på utsikt från övervåningen istället. Där skulle större fönster ge mycket mera.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.