Jag är i tagen att byta mina 60 år gammla fönster pga att det regnar in genom två av dem.

Har fått ett kanonpris på standardbågar. MEN, de fönstren jag har idag har dels konstiga mått och monteringen verkar minst sagt ortodox.

själva fönsterkarmen är 70mm djup men det finns en ytterkarm som verkar vara gjord av någon form av 4tum 4a.. sedan är innerkarmen som fönstren hänger i spikad rakt igenom (innifrån och ut) och sedan ut i ytterkarmen. ytterkarmen är spikad i själva huset.

Jag antar att jag måste ta ut både inner och ytterkarmen vid byte, men kåken är putsad och jag vill helst slippa putsa om.

tar jag ut ytterkarmenkommer fönstren att hamna för långt in :(, gör jag det inte hamnar de för långt ut, sätter jag de nya fönstren innuti som mockfjärdsfönster tyckte så ser det jättekonstigt ut.

sedan om jag tar ur ytterkarmen så kommer de nya fönstren som har standardmått att bli ca 50mm mindre, vilket skulle ge 25mm drevmån.. funkar det eller är det i största laget?

hur går jag vidare?
 
Hej. Du får vända dig till en fönster expert. Putsat hus med orginalfönster där karmarna kan vara mycket underligt monterade. De kan vara bärande om man har otur. Absolut inget för hemmafixaren. Det hjälper inte att få billiga fönster om man inte vet att de passar både med funktion och rätt mått. Sedan måste man se på totala ljusinsläppet, då är insticksmontage inte roligt. Velfac fönster kan vara en lösning om man tvingas till insticksmontage. Deras karm och båge bygger endast 54 mm. Se deras hemsida. www.velfac.se Lycka till
 
Det är ju en putsad träkåk, så det skulle faktiskt inte förvåna mig det minsta om karmarna är bärande. det kanske blir instickmontage hur man än gör :(

typiskt hade tre st SK. proffs här. och jag måste ju säga att ingen av dem gav ett särskilt seriöst intryck.. därför blev jag mer sugen på att göra allt själv.. men det verkar ju som sagt inte särskilt lätt.

Nån som bytt fönster i södra 08 som kan rekomendera någon som faktiskt är seriös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.