Kortfattat:
Vi ska nu äntligen inreda en ny tvättstuga i källaren, och då ska jag sätta spot:ar i innertaket.
Ska jag riva ner det gamla innertaket eller sätta det nya utanpå det gamla?

Längre förklaring:
Huset är från 1926 och innertaket i källaren är gjord i nån puts av nåt slag.
Jag tänkte först sätta läkt utanpå innertaket, och gips på det som jag sätter spot:arna i. För att sätta läkten behöver jag hitta takreglarna.
Det är dock omöjligt att hitta reglar med regelmätaren eftersom (antar jag) det sitter ett hönsnät som bas för putsen. Regelmätaren hittar i vilket fall reglar typ "överallt" (och det är en hyfsat bra variant från Bosch).
Så för att hitta reglarna måste jag såga upp på strategiska ställen och leta manuellt. Görbart naturligtvis, men då började jag tänka "Om jag ändå ska börja såga upp kan jag lika gärna plocka ner det gamla innertaket och dels spara några cm i takhöjd, samtidigt som jag kan förstärka reglarna (eftersom köket som ligger precis ovanför har en tendens att vibrera något när man går på det).

Jag har googlat lite men hittar inget konkret om hur källartak från den här tiden typiskt är byggda. Kommer det bli ett rent helvete med tre ton sågspån i isolering att ta hand om, eller är det görbart?
Som man ser på bilderna går det ju en del elkablage här också, och rören kommer vi ändå att byta till modernare varianter. Men det känns ju inte som det skulle vara det största problemet.

Någon som har erfarenhet?
 
  • Bild av ett gammalt källartak med synliga rör och kablar mot en putsad yta, potentiell plats för tvättstuge-renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt putsinnertak i källare med synlig elkabel och en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det är puts på hönsnät så är det troligen plank ovanför det och det borde gå att skruva upp lättare saker i planken överallt. Jämför kloasongvägg.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
som jag kan förstärka reglarna
Glöm det med att föstärka, då får du riva allt ända upp till golvet i köket och kanske inte blir bra ändå.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Uppdatering!
Då har jag sågat upp en bit av taket för att se hur det ser ut. Dammigare än så här blir det nog inte, fy satan säger jag bara! 😆
Putsen är drygt 2 cm tjock, och den hålls uppe av vass som i sin tur hålls upp med spik. Var lite ståltråd draget också. Var väl så man gjorde för 100 år sen, men nu river jag ner det och ersätter med gips!
(Tanken med att sätta fler reglar var för att jag trodde att man kunde komma åt de befintliga reglarna underifrån, men det gör man ju inte här så det blir inget av det.)

Håller på att planera in en heldag för rivning av hela taket. Kommer bli obehagligt dammigt, funderar på att köpa en skyddsdräkt av något slag…
 
  • En uppsågad del av ett äldre tak med synlig 2 cm tjock puts, vass och spik, samt ståltråd, med plastskydd nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat äldre tak visar puts på vass som hålls av spik och ståltråd, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsågat kvadratiskt hål i äldre tak med synlig vass och spik, omgivet av byggplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppsågat putsat tak med synlig tejp och plastskydd under renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår var det söndag och då roade jag mig med att riva ner innertaket och panelen mot källarväggen.
Så här ser ett frilagt tak från 1926 ut!
En miljard spikar håller alltså uppe ett nät av ståltråd och vass, som man då har applicerat putsen i. Har hållt förvänansvärt bra ändå, men skönt att kunna ersätta detta med gips.

Panelen mot ytterväggen bestod av glasfiberisolering som låg dikt an mot ytterväggen. Känns väl sådär, och det har även luckrat upp bruket som på många ställen måste göras om. Är det C-bruk man sätter?


Några kommentarer till den som ska göra samma resa:
- Hyr gärna in en damm-renare (ska tydligen finnas, hade jag tyärr dålig koll på).
- Ha skyddskläder, -glasögon och mask. Jag tror inte att det är något direkt giftigt i dammet, men det är jobbigt att stå i en hel dag.

Nästa steg (efter borttagning av ännu mer spik, och dammsugning av taket, och dragning av el till spottar) är att sätta läkten som gipsen sedan monteras på.
Ska man passa på att göra något vettigt med det gamla trätaket innan jag sätter det nya undertaket? 🤔
 
  • Källarrum under renovering med exponerat tak från 1926, gamla panelväggar och dammsugare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av äldre hus med frilagt tak från 1926 med synlig ståltråd och vass under puts samt en person som arbetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt tak från 1926 frilagt, med synliga bjälkar, spikar och rester av ståltråd och puts, nära ett fönster med färgglatta rutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med borttagen panel, frilagt träbjälktak från 1926, och isolering mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person avlägsnar gammalt innertak och puts, synligt tak från 1926 med synliga spik och ståltrådar mot en bakgrund av panelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett renoveringsprojekt som visar ett frilagt tak från 1926 med synliga spikar, ståltråd och vass, samt en exponerad källarvägg med spår av glasfiberisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt klart rätt att ta bort innertaket och ersätta med nytt om du frågar mig.

Hur väl dränerad är väggen i källaren på filmen? Finns lite antydan på att det är eller har varit fukt som trängt igenom pga undermålig dränering.
 
Spännande. Jag håller på med ett precis likadant projekt och rev även jag ner taket i helgen. Det hade samma konstruktion med bruk, gips och ståltråd. Panelen som sitter under (över) är jämn och fin så jag planerar att sätta gipsskivor rakt mot. Antar att du sätter läkt enbart för att kunna fälla in spottar?
 
AndersJoh AndersJoh skrev:
Spännande. Jag håller på med ett precis likadant projekt och rev även jag ner taket i helgen. Det hade samma konstruktion med bruk, gips och ståltråd. Panelen som sitter under (över) är jämn och fin så jag planerar att sätta gipsskivor rakt mot. Antar att du sätter läkt enbart för att kunna fälla in spottar?
Ja precis. :)
 
J_P_K J_P_K skrev:
Helt klart rätt att ta bort innertaket och ersätta med nytt om du frågar mig.

Hur väl dränerad är väggen i källaren på filmen? Finns lite antydan på att det är eller har varit fukt som trängt igenom pga undermålig dränering.
På 100 år så har det trängt in fukt, helt klart. Inga hus i området är dränerade, vi ligger på en slänt så att naturlig avrinning sker verkar det som.
Men vi för säkerhets skull en besiktningsman på besök som kollade huset och han menade att det inte behöver dräneras – laga istället de skadar som uppstår och spara några hundratusen. Vi hade även hemma en murare idag som också tyckte att det såg väldigt bra ut för att inte vara dränerat. Så vi väljer att gå den vägen istället.
 
Har gjort min källare på 2 olika sätt.
Etapp 1, för 15 år sen så rensade jag bort den putsade vassen precis som du gjort. Men satte Folierade spånskivor mot brädtaket istället för gips. Då fanns inte ledspottar, så stora pottor fälldes in mellan uppsågad ebrädor. Inte bara Putsen som dammar, sågspånen är rätt mysig också😅 Nackdelen är att de gamla brädorna inte alltid är helt släta/jämna, därför jag föredrog spån framför gips.

För 2-3 år sen var det dags för nästa etapp. Då behövde jag även få i betydligt mer kanalsiation i taket. Ett rum skulle bli TV rum, ett ennat blev samlingspunkt för Dragningar som kom från en ny övervåning mm (Typ >30 flexrör i taket. Så då tog jag beslutet att även rensa brädorna, och ta ur sågspånen. (Spelar ingen roll hur bra mask man har . Känner fortfarande träsmak i munnen.)

När detta var rensat så blev det ju betydligt enkalare att dra nya elrör, infällands högtalare, spottar (satte tillslut riktiga pottor här också trots LED spot). Isolerade med ny stenull. Sen gles och gips.

Blev ju rätt mycket mer jobb, men känner att det var värt det. Retar mig på att jag har sågspån kvar i två rum nu, och en del utanpåliggande som jaga hde kunnat fälla in mm..

Så min rekommendation är ändå att både rensa innertaket, riva planken, isolera om , och sen bygga upp med gles och gips. Kommer kosta dig en eller 2 helger mer, och ett antal andningsmasker och ett par balar isolering.

Nu har jag lite begräsnad takhöjd också så kände att varje cm räkandes.

PS.
Angående ytterväggarna så isolerade jag dom invändigt med multipor och silicatfärg. Har funakt fantastiskt bra. Bra klimat, varma väggar som andas, och inga luftspalter etc. Isolering direkt mot vägg och plast som det mar idag är inte en god ide. https://www.xella.se/sv_SE/brand-multipor.

Orenoverad källare med synliga träbjälkar i taket och isoleringsmaterial längs väggen, före ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källartak under renovering, isolering synlig, eldragningar hänger ner, en gipsskiva infälld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av källare med öppet innertak, synliga isoleringsbalkar och många hängande kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Härligt, ser riktigt bra ut! 👍

Hade jag bott själv hade jag rivit resten också, men min fru vill gärna ha möjlighet att tvätta så jag struntar i den 15 mm extra höjden denna gången. Även om det gör lite ont i min OCD-själ…

Sen går jag och funderar på om man ska sätta 6mm gips eller 12mm? Finns det några för- och nackdelar? (spottarna får plats oavsett)
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Härligt, ser riktigt bra ut! 👍

Hade jag bott själv hade jag rivit resten också, men min fru vill gärna ha möjlighet att tvätta så jag struntar i den 15 mm extra höjden denna gången. Även om det gör lite ont i min OCD-själ…

Sen går jag och funderar på om man ska sätta 6mm gips eller 12mm? Finns det några för- och nackdelar? (spottarna får plats oavsett)
6 mm gips ( renoveringsgips ) följer underlaget när det skruvas fast och kan bli buligt, kan vara knepigt med att skruvarna går rakt igenom. Används bara när underlaget är jämnt. 13 mm är styvare och blir plant.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag kunde inte låta bli tanken på att öppna upp, så jag lossade en bräda! 😆

Det är inte riktigt samma byggteknik som Mojjens tak. Men detta innebär ju att det inte är några problem att dra ner den gamla läkten och sätta ny!

Men en fråga: Kommer stadgan i takstolarna därmed att försvinna!? Jag tänker att den befintliga läkten sitter med tre spik i varje regel (som i sin tur sitter fast på något sätt i takstolarna), tar man bort dem kanske man skapar en oönskad instabilitet? Den nya läkten/glespanelen kommer ju att sitta med cc 30 så det blir inte alls samma mängd trä som håller ihop det hela...

Hjälp! 😱
 
  • Gammal takläkt med en borttagen bräda som avslöjar underliggande reglar och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takläkt av trä med en borttagen bräda som avslöjar den underliggande konstruktionen, bredvid en stapel gammal bräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som att det inte finns någon isolering i bjälklaget. Du kan med fördel ta bort varannan bräda, allt hänger ihop på det som är ovanför. Se bara till att du inte tar ner en som ska vara kvar för att skruva gipsen. Det blir till att mäta, sen kan det vara bra att lägga rör för el ovanför, nu när det ändå är öppet. Annar så bryr du dig inte, utan bara om det ska bli elrör.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för input!
Jag drar ner allting, för taket är så ojämnt så jag måste använda justerskruv när jag sätter upp gipsen, och då blir det helt enkelt lättare att sätta ny glespanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.