Hej.

Vår maskin beter sig märkligt.

Pumpar ut som vanligt en stund sedan blir det bara varmt i maskinen och tiden på displayen tickar ned som om den känner att allt är ok, men ingen cirkulering med vatten. Även luckan till diskmedlet öppnar sig efter ett tag. Inga felkoder konstigt nog. Någon som har en aning? Tack på förhand.
 
Kommer det in vatten, annars kan den inte pumpa. Det hörs om det flödar in. Du har inte en ventil för att stänga vatten eller vattenstopp.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kommer det in vatten, annars kan den inte pumpa. Det hörs om det flödar in. Du har inte en ventil för att stänga vatten eller vattenstopp.
Ja det kommer in vatten. Grejade lite igår och det är när den ska pumpa ut och nu får jag även E25.
Konstigt att pumpen kan cirkulera vattnet men inte pumpa ut.. eller. Det kan ju knappast går igenom något så stort så att det fastnat i avloppsslangen tänker jag. Nu när jag fått en felkod så ska jag läsa lite gamla trådar så hoppas jag att jag hittar en lösning.
 
Det är 2 pumpar i den, 1 för disk och en för tömning, så tömmer den inte så får du kolla om det sitter skit i den lilla pumpen.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är 2 pumpar i den, 1 för disk och en för tömning, så tömmer den inte så får du kolla om det sitter skit i den lilla pumpen.
Jaha är det 2.. jag bytte cirkulationspumpen för 10 år sedan men minns inte den andra glömsk är man. Slog mig att jag har missat det enklaste, att kolla ingången till vattenlåset 🙄
 
electroluxaren skrev:
Jag svarar inte så slipper marlen flytta inlägget till
[länk]
electroluxaren skrev:
Jag svarar inte så slipper marlen flytta inlägget till
[länk]synd då du hjälp så många
 
Inget fel i vattenlåset. Fick den att tömma ordentligt en gång men efter ett program samma e25 och en kran visas med. Den diskar i en timma ung. sen e25 och det står vatten i tråget. Kör jag igen så pumpar den 1 sek och försöker igen om och om. Bryter jag strömmen så kan den köra ett program ca en timma igen...
 
Jag har nu plockat bort dreneringspumpen och kollat att det är fritt och rent samt att det är helt fritt i rören ut. Jag får fortfarande inte ut vattnet och e25. Ska jag chansa på ny pump?
 
B Bolian skrev:
Jag har nu plockat bort dreneringspumpen och kollat att det är fritt och rent samt att det är helt fritt i rören ut. Jag får fortfarande inte ut vattnet och e25. Ska jag chansa på ny pump?
Du måste kolla upp om pumpen får spänning först. Om du vet lite om EL så kan det gå att tillfälligt koppla på 230 V på spolen till den, snurrar den så är det fel på annat ställe, onödigt att köpa mytt om den fungerar. Sen om det går att följa tamparna till kortet och mäta där , är säkert ett relä som ska vara aktiverat för att pumpen ska gå.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du måste kolla upp om pumpen får spänning först. Om du vet lite om EL så kan det gå att tillfälligt koppla på 230 V på spolen till den, snurrar den så är det fel på annat ställe, onödigt att köpa mytt om den fungerar. Sen om det går att följa tamparna till kortet och mäta där , är säkert ett relä som ska vara aktiverat för att pumpen ska gå.
Är den given hur den ska spänningssättas då? Alltså det enda den är ansluten till är 230v Jag kollade aldrig.. Och risken av att den fungerar med extern matning men av någon anledning börjat dra mer ström och ev. något maskin skydd löser ut, kan den finnas?
 
Efter att jag plockat bort pumpen igen och rengjort lite extra runt axeln (där var endel som snurrats in) , så går den perfekt igen.
 
A
Jag råkade se detta och tänkte inte kommentera detta öht
Men när lowlife skriver direkta felaktigheter som lätt kan övergå till farligheter blir jag tvungen.
Bra att du förstod vad felet var.
E:25 är blockerad pump
Pumpen är av invertertyp så den kan du inte provköra försöker du göra det kan det gå riktigt illa.
Det faktumet att det är en invertermotor gör att elektroniken kan känna av att den är blockerad och visa E:25!
Hoppas att du fick stöd för din teori och att ändra får insyn samt varnas för att gå på allt som skrivs här därmed en grund och möjlighet till att blockera tveksamma avsändare.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.