Är det tillåtet att modifiera en befintlig innerdörr (ej solid trädörr) med tex dubbla gips? Eller måste man använda en brandklassad innerdörr till pannrumet?
Kan man använda en vanlig dörrkarm?
 
Vår sotare hade inget emot gips men det blir kanske tungt att hänga på så mycket gips på en vanlig dörr - klarar gångjärn detta? Blir det inte ett hinder att öppna dörrblad hellt?
Vi klädde dörren med plåt i stället. Vår dörr klarade det och det blev godkänd. Vi har vanlig karm och fick ingen anmärkning.

Fråga din egen sotare vilka regler gäller i din distrikt så gör du rätt från början. Kanske det räcker med enkel gips? Det är bara att ringa telnr du har på sotarens faktura.
gaia
 
Vår sotare sa inget om brandklassad dörr,ja har en vanlig garagedörr dubbelport i trä.Som sagt sotarna säger olika.Man kan fråga försäkringsbolaget vad som gäller ,så verkligen försäkringen gäller om det skulle bli brand.Till mig sa dom att dubbelgips på vägg o tak räckte (B30),står imot brand i trettio minuter.
 
Jag drog en minerit skiva på min pannrumsdörr. Hårdare än gips
 
har ingenting på min dörr (gammal trä dörr) hade nyligen branskyddskontroll men inget nämdes om dörren.. dock några elkablar som inte var skyddade för ev, brand.. men det va det löjligaste jag varit med om på länge.. varför skulle elkablarna behöva klara en ev. brand!? likadant va mitt lysrör inte av godkänd modell..
 
Tobbefonsterfixare skrev:
har ingenting på min dörr (gammal trä dörr) hade nyligen branskyddskontroll men inget nämdes om dörren.. dock några elkablar som inte var skyddade för ev, brand.. men det va det löjligaste jag varit med om på länge.. varför skulle elkablarna behöva klara en ev. brand!? likadant va mitt lysrör inte av godkänd modell..
Är det en masiv trädörr så brukar dom godkänna den tror jag.El kablar och lysrör var ju konstigt att dom skull anmärka på :confused: Bara att vägra
 
Hej!

Ser att ni disskuterar brandskydd och dyligt. Har själv fått på pälsen angående mitt nya pannrum. Bla fick jag ta bort två fönster i rummet. Dock fick fönstren sitta kvar på dörren (gammal dubbel garagedörr med mineritskiva)

Hur har ni gjort med skarven mellan gipsväggarna och gipstaket i pannrummet? En vanlig kvartsstav eller taklist av trä var visst inte godkänd:surprised: Skall man kleta tätt med någon brandfog/massa eller finns det taklister av gips?
 
Har inte något i skarven bara stött ihop skivorna.Ja har tre fönster dock ingen på dörrn.Finns det inte nåt som "säger"att en dörr inte får va hur som helst på grund av räddningstjänst ska kunna få upp den vid ev brand???? eller gäller det bara bostad???
 
Tobbefonsterfixare skrev:
har ingenting på min dörr (gammal trä dörr) hade nyligen branskyddskontroll men inget nämdes om dörren.. dock några elkablar som inte var skyddade för ev, brand.. men det va det löjligaste jag varit med om på länge.. varför skulle elkablarna behöva klara en ev. brand!? likadant va mitt lysrör inte av godkänd modell..
Dt är väll elbranschen dom vill väll ha kvar sitt monopol på elinstallationer och sälja mera material:rolleyes::rolleyes:
 
Ett tips som alla borde tänka på är att vad sotaren säger kan ni skita i. Det är det han skriver på protokollet man ska kolla på. Skriver han något tokigt kan man alltid överklaga beslutet till länsrätten som tolkar efter byggnorm,lagtext. Kostar inget
 
Har inte något i skarven bara stött ihop skivorna.
Har du ingen taklist alls då?

När jag satte upp gipstaket var en av väggarna lite sneda sedan tidigare, fick då en lite glepa (10-15mm) på några ställen. Trodde inte att det var så kinkigt utan tänkte gömma springan med en vanlig taklist.

Nåja, man får väl såga ut en gipsremsa på några cm och sätta dit som taklist så man får detta f-bannade eldningstillståndet snart:D
 
Det är inte klokt vad sotare kan hitta på...elkablar behöver inte vara brandskyddade utom i vissa industrier, kraftverk och liknande. Om dom nu inte sitter för varmt vis normal drift, men då får man väl flytta dom. Att gipsen måste vara "tät" vid EI30 är dock riktigt.
 
Åskar skrev:
Har du ingen taklist alls då?

Ja har rätt så högt i tak 3,60 så han titade väl inte så noga där.Det finns visst nåt gips spackel som du kan lägga på i springan,det är nog lättare än att skära till småremsor av gips som bara vill smula sönder:):):)
 
Att gipsen måste vara "tät" vid EI30 är dock riktigt.
Vet du vart man kan läsa om detta? Jag fick ju tidigare några beskrivningar/häften av sotaren beträffande EI30 (gipsade väggar och tak) men det stod inget i häftet om att det skulle vara "helt tätt "i skarv mellan väggar och tak, måste ju vara en omöjlighet att passa in gipsskivorna så precis. Det står heller inget om att man inte får ha en taklist över skarven mellan vägg och tak? Är en tunn taklist av trä mot väggen verkligen inte godkänt? Och jag som gjort att man med traktor och pallgafflar kan lyfta in "flertalet" kubik (månadsbehov) med ved direkt in till pannrummet..:D

Ni som gjort era pannrum EI30-klassade har alltså ingen taklist för att dölja springorna utan har millimetersågat gipsskivorna i taket så att de tätar helt mot väggen?:confused: Det blir ju mycket snyggare (och enklare) med taklist, speciellt när väggarna har en annan färg än taket..:D

Ser att det finns en brandfog på patron, typ fogmassa. Som Knekten säger så kanske man kan kladda tätt med den och sedan måla över skiten.
 
Om pannrummet finns i huset så är det ju livsviktigt att dörren håller ett tag så man hinner ut ur huset. Om pannrummet är i en separat byggnad så kvittar det ju om dörren håller i 30 min eller ej. Kanske viktigare att den kan öppnas snabbt ifall man är inne när det tänder till ;)
Det är kanske därför inte alla har fått samma anmärkningar?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.