Jag skulle vilja ha råd till en lås och dörröppnarlösning till en kyrkport/pardörr. Just nu sitter där ett vanligt cylinderlås. Vi vill installera en dörröppnare som bara är aktiv när låset är upplåst. När dörren är låst skall dörröppnaren inte vara aktiv. De förslag vi fått är en manuell strömbrytare till dörröppnaren som skall stängas av när dörren är låst. Stor risk att man glömmer att stänga av dörröppnaren som kan försöka öppna en låst dörr vilket kommer att resultera i att dörröppnaren går sönder. Ett annat förslag är att installera ett fallregellås med microbrytare. När låset är låst kommer mikrobrytaren att inaktivera dörröppnaren och när låset är upplåst är dörröppnaren aktiv. Problemet är då om jag förstått funktionen rätt att om dörren används som utgång och öppnas med vredet från insidan sedan måste manuellt låsas från utsidan för att förbli låst vilket då lätt kan glömmas.

Finns det något lås som kan styra aktivering av en dörröppnare så att dörröppnaren endast är aktiv när låset är upplåst men som inte behöver låsas manuellt utifrån när man går ut genom en låst dörr?
 
I fallet hakregel med microbrytare så är problemet att dörren inte går i lås automatiskt när den stängs utan den måste låsas manuellt med nyckel. Hur får jag ett vanligt cylinderlås att fungera ihop med elslutbleck med en koppling till aktivering av dörröppnaren endast när låset är upplåst? Kan man montera en microbrytare i ett vanligt slutbleck? Det skulle i så fall kunna styra dörröppnaren.
 
Med elslutbleck så kan man ha en öppnaknapp som bara påverkar elslutbleck.
Dörröppnarknappen till dörröppningen kan via tidrelä, först påverka elslutbleck för att sekunden efteråt börja öppna dörren.
 
Låshus med mikrobrytare eller en mikrobrytare i slutblecket som styr om dörrautomatiken är på eller av.
Det flesta dörrautomatiker har en ingång för att döda automatiken som du kan använda för att styra funktionen.
Det enda att tänka på är om det är en nödutgång och/eller om det är kopplat till en väsentlig funktion för att alla nödutgångar ska vara upplåsta då detta ibland kräver ett extra relä för att fungera då de systemen inte alltid är potetialfria vilket annars ska orsaka "konstiga" fel.
Tänk på att dörrautomatiker omfattas av EN16005 så börja med att göra projekteringen och riskanalys.
 
Det befintliga låset är ett lås med fallkolv (inte fallregel som jag skrev innan) och nu har jag fått ett tips om att lås ASSA 560 M6 med mikrobrytare skulle kunna ge den funktion jag efterfrågar. I beskrivningen av låset står ” Med inbyggd mikrobrytare M6. (Mikrobrytaren är intryckt och växlar vid öppning med nyckel eller vred”. Betyder det att när låset är upplåst och fallkolven spärrad i upplåst läge med den lilla knappen så står mikrobrytaren i ett läge och när fallkolven är ute står mikrobrytaren i det andra läget, eller betyder det att mikrobrytaren bara ger en puls när man öppnar med nyckel eller vred? Tipslämnaren kunde inte riktigt svara på det.
 
Är kyrkan kulturminnesskyddad? Vilka ändringar är tillåtna?
Har du erfarenhet av att borra för kabeldragning i kyrkportar?
Om du använder ASSA 560 hur hade du tänkt göra med tryckesfallkolven?
Finns det krav på nödutrymning och i så fall vilka krav?
Finns det krav på igenhållandefunktion?

Mikrobrytare M6 uppfyller inte den funktion du önskar.

Tabell över funktioner för mikrobrytare i modul/smålprofil för låssystem, med beskrivning av M3 till M9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kyrkport med dörrautomatik går att lösa men vilken lösning som är lämplig kräver mer information och bilder.
Ibland är det lättare att komplettera med ett extra lås som låses när kyrkan inte är öppen för allmänheten som kan styra dörrautomatiken och det kan även vara ett motorlås om så önskas.
Det finns så många faktorer som påverkar vilken lösning som är lämplig vilka även kan skilja mycket i pris.
En vanlig lösning är ett elektroniskt lås med fiskstjärt (dubbelfunktionsfallkolv) t.ex Safetron SL630.
 
Om möjligt skulle vi vilja behålla det befintliga låset som inte har någon tryckesfallkolv då det inte finns några trycken. Vad händer om dörren är låst eller har fastnat och någon aktiverar dörröppnaren? Finns det skyddskretsar som bryter strömmen till dörröppnaren så att den inte går sönder?
 
bild på nuvarande lås
 
  • Silverfärgat lås med nyckel på en öppen träytterdörr med synlig husfasad och grusgång i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Roinew skrev:
Om möjligt skulle vi vilja behålla det befintliga låset som inte har någon tryckesfallkolv då det inte finns några trycken. Vad händer om dörren är låst eller har fastnat och någon aktiverar dörröppnaren? Finns det skyddskretsar som bryter strömmen till dörröppnaren så att den inte går sönder?
Det man kan göra är att på något sätt komplettera slutblecket med en mikrobrytare vilket ibland är möjligt med befintligt slutbleck eller så byter man slutbleck.
Det finns mikrobrytare avsedda för montering i slutblecket då brukar de kallas låskolvskontakt de används oftast med en rak regel men kan eventuellt fungera även med en fall.

Ett annat alternativ är att använda ett elslutbleck men då hade jag rekommenderat att även byta låshuset även om det fungerar med befintligt låshus.
Då är frågan hur elslutblecket ska styras vilket man ofta gör från dörrautomatiken men något måste oavsett tala om när det ska vara låst eller öppet.

Anledningen till att stänga av dörrautomatiken när det är låst är för att motorn i dörrautomatiken inte ska gå sönder.

Jag upprepar igen att dörrautomatiker omfattas av EN16005 och att det krävs att installatören följer detta samt upprättar den dokumentation och riskanalys som krävs.
Det går inte att snåla hur som helst med dörrautomatiker framförallt inte i detta fallet då människor utan lokalkännedom förväntas passera allt från äldre med nedsatta förmågor till mindre barn vilket ställer högre krav.
Det ni bör göra är att ta in offerter på arbetet och med dessa bör riskanalysen medfölja då man inte får lämna en offert utan att först göra en riskanalys av dörrmiljön.
 
Ni låser alltså upp dörren för allmänheten genom att vrida inside reset och blockera kolvarna inne med den lilla spärren?

När jag ser dörren och låset, så förutsätter jag att ni inte har något försäkringskrav på skyddsklass eller låsklass.

Lite oklart för mig exakt alla funktioner ni önskar, men gör ett försök.

Enklaste lösningen skulle jag tro är att byta befintligt slutbleck mot ett elslutbleck.

Finns även lås med fallkolv som fungerar ihop med automatiker från t.ex. STEP, men det blir mer modifieringar av dörrbladet då.

Dra en kabel från elslutblecket till DA.

En Kabel till En knapp för aktivering på väggen, eller någon annan stans på något kontor för att sätta dörren i "öppet"

Kablar till Armbågskontakterna, om dessa inte skall vara trådlösa.

I DA kopplas låset så att det aktiveras av DA när Armbågskontakterna trycks in.
Det brukar finnas 24v för t.ex. lås, och ett relä för lås i de flesta automatiker.

Aktiveringsknappen kopplas på ingång i DA som aktiverar DA.

Om man önskar, så kopplar man även så att denna knappen låser upp elslutblecket, det är upp till er, krävs en knapp med dubbla växlingar då och en tillräcklig kabel.

Jag tänker mig följande funktion.

Knappen har 2 strömbrytare.
Nummer 1 aktiverar DA, så att inre och yttre AK kan öppna låset och dörren.
Nummer 2 låser även upp låset, så att man slipper göra den manuella manövern i dörren ni gör idag.

Så hade jag föreslagit, om jag fått det på mitt bord på jobb, med de uppgifter som finns här .
 
Företaget som offererat dörröppnaren säger sig ha hittat en lösning i lås ASSA 5584 med mikrobrytare. Man avser då att byta ut befintligt lås mot detta ASSA lås. Inget elslutbleck skall behövas. Återstår att se då vi inte ännu har fått leveransdatum.
 
R Roinew skrev:
Företaget som offererat dörröppnaren säger sig ha hittat en lösning i lås ASSA 5584 med mikrobrytare. Man avser då att byta ut befintligt lås mot detta ASSA lås. Inget elslutbleck skall behövas. Återstår att se då vi inte ännu har fått leveransdatum.
Det låshuset levereras normalt med M6 mikrobrytare.
https://www.assaabloy.com/se/sv/sol...smalprofil-classic-las-rot/fallas/lashus-5584
Det är alltså tänkt att ni ska styra automatikens av/på med uppställning (uppställningsknappen) av låshuset.
Gjordes det även en riskanalys innan offereringen och vad innehöll den?
Det är krav på riskanalys före man får lämna en offert enligt EN16005 detta för att man ska kunna offerera en lämplig lösning samt informera kunden om vilka risker som finns och föreslå eventuella lösningar för att förebygga dem och undvika skaderisker.
https://brandhub.dormakaba.com/api/...JddSFYpVIoZTX4shUPvYw91VO4FEdxvEjBSU/download
 
Redigerat:
http://media.cdvi.se/2014/10/CDVI-broschyr-SS-EN16005.pdf
Tyvärr hittade jag inget dokument för kontrollschema slagdörrsautomatik och riskanalys vid min enkla sökning vilket är synd då dokumentet jag eftersökte är bra både i förklaring samt alla punkter som ska fyllas i så det tydligt framgår hur omfattande det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.