Bor i en lägenhet där de har lagt lös ekk i väggarna istället för fk.
Skulle bara höra om någon kan förklara för mig hur det funkar. Vågar man ge sig på att byta kabeln? Har aldrig jobbat på det viset och förstår inte hur man bara kan göra på det viset.. Det ska väl bli som billigt som möjligt :D
 
Mikael_L
Nya regler (antagligen omvärldsanppassning, EU?) gör detta möjligt. Hur gammal är din lägenhet?
Att byta är behörighetskrävande. Kräver dessutom mer eller mindre rivningsarbete av väggarna.

Jag tycker det verkar bäst att lämna det som det är, man kan inte gå och dra om allt som elektriker gjort bara för att dom arbetat efter andra, men godkända, system.
 
Jag kan inte förstå varför man lägger lös kabel i väggarna, rätt utfört med rätt matr. är det INTE billigare med lös kabel och betydligt sämre för ev. framtida arbeten. Så även jag ställer frågan varför???
 
Tror det är från -02 eller -03. Men ibland behöver man en tråd till ju! Men har lagt det åt sidan. Har inte orkar för om det skulle krabba så hade nog blivit livat :D Men om jag fattat rätt så "hänger" den lös i väggarna och sitter med några slags dragavlastnignar i dosan? Sen har du elmont nog rätt. Det blir nog itne mycket billigare! Lite tror jag men som elektriker har man fått lära sig att man ska göra jobbet på det sätt som man vill ha det hemma och vem F*N vill ha det så hemma?
Alla föreskrifter och sånt som i många fall är petiga tillåter detta?
 
Utländska hantverkare kanske?
 
Man ska ha dragavastning i dosorna, spikskydd genom träreglar, ett "skavskydd" genom plåtreglar, kabeln ska kunna bytas, den skall läggas i "linje med väggen avgrännsningsytor" dvs. inte kors och tvärs.
Slang med fördragen tråd - tex treledare - kostar några kronor mera/meter men man slipper spikskydd och dragavlastningar så i slutändan ligger nog meterpriset på i stort sett samma. Och på tex. en lägenhet eller villa är, oavsett om det blir lite dyrare eller lite billigare, summan försummbar.
 
Fast är det inte så att både slang och VP rör egentligen skall ha spikskydd också, bara att i princip alla hoppar över det?
 
Nej det är en svensk firma.
Färdigdragen slang är grymt smidigt att jobba med och det går även lätt att byta ut tråden i den med. Gjorde nyligen ett hus där vi enbart körde med färdigslang till allt utom nätverket. Funkade kanon! Men om man bortse från tid och pris så är ju rör helt klart bäst!
 
elSva skrev:
Bor i en lägenhet där de har lagt lös ekk i väggarna istället för fk.
Skulle bara höra om någon kan förklara för mig hur det funkar. Vågar man ge sig på att byta kabeln? :D[/QU

Varför ställer du en sådan fråga när du arbetar som elektriker själv? Det klart att du kan våga dig på att byta kabeln. Risken är väl stor att du får bryta bort gipsen för att fixa till det men annars är det inget problem
 
Kanske inte är så kul att göra det i grannens lägenhet?
 
Okej.. jag trodde det var i din lägenhet eftersom du skrev "bor i lägenhet med löskabel i vägg" : )
Det är inte så kul och riva väggarna oavsett vems hus eller lägenhet det gäller. Det drar med sig en del jobb
 
Jag känner ingen elektriker som gör på detta sätt och jag förstår inte vad som är bra med den metoden. Billigare kan det knappast vara och kan det vara enklare än slang och FK?? Vad är fördelarna???
 
Slang och rör behöver inte ha spikskydd, det beror på att trådarna ligger lösa inne i röret och sannolikt kan "flytta på sig" då spiken kommer
 
Mikael_L
Jag skulle inte själv dra på "modernt vis" med kabel i väggar. Om någon utförde jobbet åt mig, skulle jag utryckligen "förbjuda" det, i mitt hus iaf. Om någon frågade mig skulle jag avråda från utförandet.
Skälen är redan skrivna här.

Men om det som i detta fallet redan är gjort, skulle jag inte börja förändra den aktuella installationen. Om det nu inte är helt regelvidrigt utfört. (men vid en renovering / ombyggnation som ändå river upp väggarna kanske...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.