Hej är nyinflyttade till hus och nybörjare. På vår tomt stod denna kompost. Är jord i den. Vågar man använda den i trädgården? Risker med det ?


Hur använder man den om jag nu ska behålla den? Någon som har svar och råd?
 
Menar du risker med jorden eller att använda själva komposten? Ser ut som du inte fått med bilden.
 
I irveros skrev:
Hej är nyinflyttade till hus och nybörjare. På vår tomt stod denna kompost. Är jord i den. Vågar man använda den i trädgården? Risker med det ?


Hur använder man den om jag nu ska behålla den? Någon som har svar och råd?
 
  • Gamla rostiga husgrundsfärg och en boll bredvid vita stuprör på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt av ett tomt och öppet gammalt kassetthus för kompostering, synligt slitet med jordrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompost i en kompostbehållare med organiskt material och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
Menar du risker med jorden eller att använda själva komposten? Ser ut som du inte fått med bilden.
Med jorden. Vet inte hur tidigare ägare framställt den och när. Mvh
 
En roterande varmkompost. Börja fylla ena kammaren och när den är full börjar du fylla den andra och när den andra är full ska du i teorin kunna ta ur färdig jord från första kammaren.
 
  • Gilla
irveros och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Menar du risker med jorden eller att använda själva komposten? Ser ut som du inte fått med bilden.
Se gärna bilder nedan. Hade glömt dem. Tack.
 
Här är första träffen på google jag fick upp, den går igenom hur den fungerar.
Finns nog ingen anledning att tro att det är gift i komposten men känner du dig tveksam använd jorden till enbart sådant som inte är ätbart.

https://www.gecko.se/roterande-kompost-joraform?sku=G312
 
Går ju såklart inte att svara på vad jorden innehåller. Men har tidigare ägaren lagt ner tid på att kompostera finner jag det för osannolikt att det skulle vara någon fara att använda jorden.
 
  • Gilla
irveros och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.