Vad skiljer en brandklassad ytterdörr från en vanlig?
Är konstruktionen stadigare eller har det enbart att göra med hur dåligt den brinner?
Är ute efter en begagnad eller udda dörr till billigt pris och behöver inte ha brandklassat eftersom det ska vara ytterdörren till en villa så det finns ingen poäng med brandklassning förutom om det skulle skilja i kvalitéten.
Någon som är insatt?
(exempelbild)
 
  • Vit modern ytterdörr med horisontella linjer och handtag till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en branddörr skall klara en viss tid innan branden tar sig igenom tex. 30 eller 60 minuter

bättre att leta efter en dörr med bra u-värde
 
T tergo skrev:
en branddörr skall klara en viss tid innan branden tar sig igenom tex. 30 eller 60 minuter

bättre att leta efter en dörr med bra u-värde
Okej, fast huset i fråga gör u-värdet knappast någon skillnad det dra lite här och var ändå. Men då har en brandklassad dörr inga andra bra fördelar?
 
Det sitter svällister som sväller av värme och tätar alla springor för att skydda mot brand.
Jag skulle säga att det är en bättre dörr för det ställs högre krav på en brandklassad dörr
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det sitter svällister som sväller av värme och tätar alla springor för att skydda mot brand.
Jag skulle säga att det är en bättre dörr för det ställs högre krav på en brandklassad dörr
Okej, det låter ju rätt logiskt med svällister. Men svårt att hitta exakta data hur dörren är byggd, alltså skillnad i material mm
 
S sallad skrev:
Okej, det låter ju rätt logiskt med svällister. Men svårt att hitta exakta data hur dörren är byggd, alltså skillnad i material mm
Det är nog inget du får reda på.
Det är lite som att fråga efter receptet på Coca-Cola.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är nog inget du får reda på.
Det är lite som att fråga efter receptet på Coca-Cola.
Jo så är det nog men ibland ser man dörrar i genomskärning där tillverkaren skryter om hur bra deras dörrar är byggda. Isoleringen borde i alla fall vara nånting annat än cellplast som det brukat vara.
 
Det finns så många olika parametrar. En helt massiv trädörr är jättebra ur brandsynpunkt, men dålig när det gäller isolering.
Största skillnaden förutom listerna är just att dörren är klassad, d.v.s testad.
Att testa en dörr och få den klassad är jättedyrt, kan kosta en halv miljon, branddörrar är därför dyrare.
Vi har klassade och oklassade industridörrar (Stål och stenull) de skiljer inget i konstruktionen, men karmen har fler infästningspunkter och krav att alla ska användas för att dörren ska vara godkänd. Dörren är inte godkänd om väggen den sitter i inte är godkänd.
Villadörrar kan jag inget om.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det finns så många olika parametrar. En helt massiv trädörr är jättebra ur brandsynpunkt, men dålig när det gäller isolering.
Största skillnaden förutom listerna är just att dörren är klassad, d.v.s testad.
Att testa en dörr och få den klassad är jättedyrt, kan kosta en halv miljon, branddörrar är därför dyrare.
Vi har klassade och oklassade industridörrar (Stål och stenull) de skiljer inget i konstruktionen, men karmen har fler infästningspunkter och krav att alla ska användas för att dörren ska vara godkänd. Dörren är inte godkänd om väggen den sitter i inte är godkänd.
Villadörrar kan jag inget om.
Okej, alltså kan det vara så att man inte får så mycket mer kvalitetsmässigt bara för brandklassningen. En bra byggd dörr kanske får godkännande bara genom att ha speciella tätlister och något litet pyssel. 🙄
 
S sallad skrev:
eftersom det ska vara ytterdörren till en villa så det finns ingen poäng med brandklassning förutom om det skulle skilja i kvalitéten.
Det kan finnas skäl att det ska vara en brandklassad dörr även till villa. Avstånd till andra byggnader är en sådan anledning. Även brandklassade fönster kan i vissa fall vara nödvändiga. Det gäller även attefallare och komplementbyggnader.
 
Purre Purre skrev:
Det kan finnas skäl att det ska vara en brandklassad dörr även till villa. Avstånd till andra byggnader är en sådan anledning. Även brandklassade fönster kan i vissa fall vara nödvändiga. Det gäller även attefallare och komplementbyggnader.
Jodå, men i detta fallet handlade mest om att komma över en dörr av bra kvalitet och den jag tittade på bara råkade ha denna extra egenskap. Min fråga kanske var lite dåligt formulerad.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Så gott folk, då har jag åkt en sväng och köpt den "nygamla" dörren som jag pratade om. Den var tung att handskas med men det var jag medveten om.
Väl hemma och med hjälp av grannen lyfte jag in den i garaget i källaren och packade upp då den fortfarande var låg i originalpaketeringen. Kollade lite basic-grejer som rakhet och testade att öppna dörren och allt såg ganska okej ut förutom några små skrapmärken från förvaring och flytt.
Men när jag kände med handen på utsidan av dörrbladet kände jag en väldigt skum sak, en bula / svullnad ungefär i knähöjd. Inte speciellt hög men tillräckligt för att känna och att se med en ficklampa i släpljuset, ungefär en decimeter i diameter. Det känns lite sådär. Vad tror ni som kan och vet, kan det bli ett problem eller är jag bara nojig? Den var förvisso nedsatt i pris men det fanns inga indikationer på att dörren skulle ha defekter då den är fabriksny men bara stått lagrad sedan 2019 enligt uppgift. Jag köpte av en privatperson.

Ny vit dörr med glasrutor packad i originalplast med guldfärgade spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadan syntes inte eftersom den låg paketerad.

Fabriksny dörr med bula vid knähöjd belyst av ficklampa i mörkt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild av en dörr med synlig bula och strimmor i ytan, upplyst med ficklampa för att visa defekten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytan på dörren ser också lite "rå" och tvärrandig ut om man tittar nära. Är det normalt? Jag har inget att jämföra med.

Närbild på ytan av en grå dörr med en bula och tvärränder i släpljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.