Hej!

Har precis dragit en kabel till övervåningen för TV. Problemet är att vissa kanaler har dålig bild. På övervåningen har jag dålig bild på 1, 2 o 4:an. Jag testade även att dra en längre kabel på nedervåningen till en annan TV men har liknande problem där, framförallt 1:an är jättedålig bild på.

Nu börjar jag tänka tillbaka på mina elektronikkurser och undrar om det är viktigt med längden på koaxialkabeln? Hur gör man för att dra störningsfritt?

Koaxialkabeln jag köpte är en vanlig 0,8mm och 75ohm (Clas Ohlsson).

Tack på förhand.
 
Jag ser du inte fått svar. Men det är inte lätt att svara när du inte beskriver vad du har för TV-system (kabel, satellit, digital mark-TV), och hur du kablat.

Generellt slarvar vi med kablarna. Analog kabel-TV fordrar ibland en ganska hyfsad kabel. Digital kabel TV fordrar en bra kabel med dubbel skärm. Sedan hörde jag av min TV-reparatör att digitala marknätet KAN var känsligt för kabeldragning, och skulle då kräva extra bra kabel.
Sedan har vi förstås att du kan ha slarvat i kopplingsdosorna. Och att du RÄTT dosa.
Plus hundra andra möjligheter.
Du kanske måste stoppa in en förstärkare??
 
Hej och tack för ditt svar.

Hur vet man att man har en "bra" koaxialkabel?

Jag testade med en förstärkare men då fick jag t.o.m. dålig signal i vardagsrummet (som normalt visar bra bild). Skit in skit ut som man säger :) Går det att mäta kvalitén (styrka, brus etc) på den signal på ett enkelt sätt? Givetvis kan förstärkaren varit kass då jag köpte en billig på Clas Olsson.

Jag får analog kabeltv från Sollentuna Energi. En F-kontakt sitter i kopplingsdosan från Sollentuna Energi. från denna går det en kabel in i en vanlig TV-dosa på väggen (som har ett TV och ett radio-uttag).

I "TV-dosan" jag jag sedan satt en T-kontakt, dvs en sådan där som delar upp signalen på två så att jag kan titta på två TV-apparater. Jag har en TV i vardagsrummet (där alla kopplingsdosor sitter) och använder där en standardkabel på 1,5m, en TV i övre sovrummet och en i nedre sovrummet. Den längsta kabeln på ca 15m går till övre sovrummet, medan kabeln till det nedre sovrummet är ca 6m.

På den ena TVn i vardagsrummet ser allt bra ut. Men så fort jag gör kabeln lite längre ( gör kabeln själv), så tappar jag kvalité på signalen för VISSA kanaler. Endast 1:an, 2:an och 4:an har problem...

När jag tar bort T-kontakten och bara matar en TV får jag ok bild i nedre sovrummet men kass bild i övre sovrummet.

Onekligen har jag en allt för dålig/svag signal och jag har nu köpt en lite mer avancerad splitter (f-splitt 3-vägs, 5-2300MHz, DC-pass alla portar), men fortfarande budget (kostade 75kr på Clas Olsson). Jag skall dessutom dra en ny kabel från ursprungsdosan och helt hoppa över min väggmonterade TV-dosa för att se om det hjälper. Tanken är att minska ner på kopplingar. Eventuellt kanske jag skall kontakta Sollentuna Energi för att se om de kan öka på signalstyrkan in i mitt hus.

Vad tror ni?
 
Betr antennkabel så verkar det som att den du köpt hos ClasO ska duga. Men de lämnar inga data. Men liknande kabel finns hos Kjell&Co och den är OK. Ska tydligen också duga föra digital-TV. Vilket du enligt Sollentuna energis hemsida tydligen kan få.

Ditt kopplande av filter verkar underligt.

Min son fick kabel-TV från comhem. De installerade en förstärkare med fyra utgångar, typ 30294 hos Kjell. Den har F-kontakter.
OBS den är monterad där kabeln från gatan kommer in!
Sedan drog vi individuella kablar till de olika utttagen.

Samma koncept använde jag hos min dotter. Inga problem med signal.

Men det fungerar säkert lika bra med de billigare förstärkarna med de "vanliga" kontakterna (IEC). Svårigheten är att få kopplat kabel och kontakt ordentligt. Blir gärna "glapp". men det är väl därför man använder F-kontakter i kabelnäten.

Du har större utbud på lämlig material hos KjellCo, ser jag. Finns upp till 10 meters F-kabel. Jag klipper helt enkelt av den kontakten. Då vet man att man får en proffsigt kopplad F-kontakt.

Alltså: Förstäkare/splitter med F-kontakter direkt på kabeln från gatan.

Berätta hur det gått när du är klar!
 
Så pinsamt att jag knappt vill berätta, men det är väl bara att erkänna att man inte har bättre kolla än så här.

Problemet berodde helt enkelt på felkopplade kontakter. När jag kapade kabeln skalade jag av "skärmledaren" (den som ligger mellan skyddsplasten och isolatorn) från kabeln så denna inte fick någon kontakt. Har i ärlighetens namn aldrig vetat att även den delen av kabeln är viktig att få ordenligt kopplat.

/ d
 
"Generellt slarvar vi med kablarna" skrev jag ovan.
Trots att jag gjort sådana fel tidagare, händer det fortfarande att jag slarvar vid koppling av kabel till kontaktdon.

Men det viktiga är väl att du fick fart på det!!!!
 
Bara allmänt inlägg och tycke.

Bedriver en enskild firma själv i med huvudsak antenn och parabol.
Vet inte vad det är för typ av leverans av kabel-tv ifrån Sollentuna energi i detta fall.
Fiber eller det är koax-kabel direkt. tyder det nästan som att det är koax.
I många fall är kabel-tv näten beräknade för att ge en godtycklig signal i uttag som håller sig inom normen.
Det innebär att den signal som levereras ut ifrån ett uttag ska vara i gott skick för att driva en tv eller en video eller dylikt.
Detta är också operatörens överlämningspunkt till kund som de vet fungerar.
Vad kund gör därefter för att fördela signal ligger på eget konto.
Många tar också och skruvar bort tv-uttaget för att ansluta direkt på kabeln för att vinna signal. Ett tv-uttag har även olika dämpningar. Men då bryts ett fungerande nät och risken kan vara att detta ingrepp även stör grannar eller dylikt.
Ett tv-uttag har även en isolationsfunktion för signaler som kan gå åt fel håll. Än värre är det om det även är ett kabel-tv nät som har bredband. Returtrafik. Ytterst känsligt.
Många man själv har varit hos brukar ha detta "T-stycke" i tv-uttaget. Vid den fördelningen sker en dämpning av signal.
Det nämns att 1:an, 2:an och fyran ger dålig bild.
Många gånger är det anslutningskablen som det är fel på. Den kan vara gammal och det har nöts och böjts ofta.
Då brukar det tendera på kanaler som ligger lågt i frekvens. Som troligen dessa kanaler gör i ett kabel-tv nät.

Nu har jag fått skriva av mig lite.
En del matnyttigt förhoppningsvis samt allmänt slödder. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.