;) Hej vad jag förstår av P-märkningen så borde det väl vara fler eller om inte alla hustillverkare skulle ha detta.
Detta vad jag förstår underlättar för alla om det skulle uppstå tvist angående kvaliteter/konstruktioner eller utförande, den trygghet och koll har man erbjudit inom såväl verkstads som bilindustrin i många år. För mig är det givet vid eventuellt Husköp kräva detta. Vad gäller Totalentreprenad är det bara att läsa konsumentverkets rekommendationer där trycker man hårt på just detta med ett avtal. Och framför allt att man lyckas få tag i en Kvalitetsansvarig som kan sin sak.
Och som allt annat är det också en prisfråga vad kostar detta. Det kan ju bara var och en värdera, jag tror att ett högt pris från början bör också innebära samma på slutet, jämfört med delade entreprenader lågt pris i början men okontrollerat på slutet.
Reflekterar Linus
 
Hej igen angående P-Märkta hus, jag har kollat lite på deras hemsida angående vad som gäller för P-märkta hus.
Försäljning: auktoriserade säljare som fyller kraven från STR.
Leveranser: som fyller kraven på god leveranssäkerhet ex) mtrl rätt paketerat skyddat etc.
Produktion :vill säga att produkten fyller de krav som krävs för att produkten skall fylla de krav som följer Svensk byggnorm. Det kan hända att mindre seriösa husföretag lägger ut sin block tillverkning och övrig prefabricering på mindre seriösa bolag, eller helt enkelt köper detta från Baltikum eller andra ställen där man fattar ingenting..
Granskning: Innebär att man följer upp i alla led vad som händer och hänt.
Stickprovskoll: Vilket innebär att man kollar på fabrik samt på byggplats vad som hänt och händer!
Uppföljning: Kollar att allt detta man föreskrivet stämmer!
Byggupplysning: Hjälper och berättar hur vi skall förbättra i alla led!
Medverkan: Innebär att samtliga partners finns med  och kan ställas till ansvar även för det som är bra eller dåligt.
Kvalitetsplan/Kontrollplan: Detta gör det enklare att få ut slutbevis samt att färdigkontroll slipper ta månader att utverka.
Ser enkelt ut men det tilltalar mig innan jag går in i Klinch med husnasarna.
Linus
 
Hjältevadshus hade P-märkning för två år sedan (men ej totalentreprenad). Vet dock inte om de fortfarande har det.
 
Giant skrev:
En annan sak vi funderar på är om alla husföretag, som bygger på totalentreprenad tar det ekonomiska ansvaret för husets uppförande för entreprenörerna som utför jobben.
Firman som bygger på totalentreprenad är ansvarig för att huset blir klart i tid, och till det pris som står i kontraktet och det är inte ditt ansvar att bevaka underentreprenörernas konkursbon. Det är en av fördelarna med totalentreprenad. Sen är det förstås inget som hindrar att totalentreprenören konkar...
 
Hej Giant vad jag såg på SP hemsida är tydligen Findome koncernen med på P-märkning. Angående Totalentreprenad så är det givetvis Husföretaget som tar ansvar hela vägen det finns försäkringar även för dem. Risken torde således vra minimal om du håller dig till en Total ett kontrakt och stabilt Husföretag.
Linus
 
Giant skrev:
Stämmer det?
Det stämmer.
 
Hej Marlene hur kan de ligga kvar på SP om de inte erbjuder P-Märkning det verkar som det går att KÖPA sig till detta. Vilseledande marknadsföring heter det?
SP bör ta sitt ansvar och plocka bort detta! ::) ::).
Vore också intressant att få reda på vad en sån märkning kostar?
 
L Linus skrev:
;) Hej vad jag förstår av P-märkningen så borde det väl vara fler eller om inte alla hustillverkare skulle ha detta.
Detta vad jag förstår underlättar för alla om det skulle uppstå tvist angående kvaliteter/konstruktioner eller utförande, den trygghet och koll har man erbjudit inom såväl verkstads som bilindustrin i många år. För mig är det givet vid eventuellt Husköp kräva detta. Vad gäller Totalentreprenad är det bara att läsa konsumentverkets rekommendationer där trycker man hårt på just detta med ett avtal. Och framför allt att man lyckas få tag i en Kvalitetsansvarig som kan sin sak.
Och som allt annat är det också en prisfråga vad kostar detta. Det kan ju bara var och en värdera, jag tror att ett högt pris från början bör också innebära samma på slutet, jämfört med delade entreprenader lågt pris i början men okontrollerat på slutet.
Reflekterar Linus
Det vore lämpligt om du skrev något om vad P-märkning är!
 
SM i trådlyft från 2003 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.