Hej!

Jag håller på att bygga en altan som det skall ställas ett inglasat uterum på.
Jag vill isolera golvet i den delen som täcks in. Det är 7 "fack" som skall isoleras (se bilden) som är 170 mm höga och ca 55cm breda.
Från vänster i bilden näst längst ut och 6 till åt höger.
De alternativ som jag har reflekterat över är.
1. Lägga vindskyddsfolie underst och sedan lägga i cellplast och sedan trall ovan på.
2. Lägga i mineralull i underst, sedan byggplast och sedan trall ovan på.

Vilket verkar smartast? Eller finns det ett tredje alternativ som jag inte har koll på?
Det man bör ha i åtanke är att det kanske kommer att stå ett par veckor innan uterummet kommer på plats.

Altan under konstruktion med synliga träbjälkar, avsedda för isolering, mot grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trossbotten, en ribba altanvirke längst med varje regel. Sen kapar du altanvirke och lägger mellan dessa o sen vanlig väggisolering.
 
Alternativ 1 men vindskyddet ovanpå cellplatsen. Inte så snyggt med vit cellplast synlig i skarvarna.

Men dessvärre så tror jag att cellplast inte finns i 550mm
 
Plast verkar ju onödigt i ett uterum, blir bara kondens på den som riskerar rinna mot virket.
Cellplast kanske vore bra men då måste du skära alla, dom brukar vara 60 breda. Jag har nog satt en svart svart diffusionsöppen duk både över och under vanlig isolering, stenull eller var du föredrar. Något att lägga det på behövs ju också. Förr var det vanligt med lister och lösa brädor, sen använde man asfaboard nu?
 
Tack för svaren, ni nämner precis de dilemman som jag har reflekterat över. Absolut enklast låter det som att regla undersidan och lägga vindskydd underst, i med glasull och kanske ytterligare vindskydd överst. Sedan är det frågan om man ska ha bygpgplast överst? Anledningen till det skulle främst vara att det kommer ta ett tag innan glasrummet kommer på plats, plasten skulle då skydda isoleringen mot fukt samt agera ångspärr efter att glasrummet kommit på plats.
 
  • Gilla
Mita123
  • Laddar…
Jag skulle säga att en ångspärr inte är nödvändig eller ens önskvärd i denna konstruktion men det finns dom som kan det bättre. Rummet kommer inte vara uppvärmt väl, "bara" med naturens hjälp, eller? Jag hade nog snarare sett till att ha bra ventilation för att minska fukten som bildas av stora temperaturvariationer som jag gissar att det blir.
Vänta med isoleringen tills glaset är på plats.
 
  • Gilla
Cortous
  • Laddar…
Så här blev det tillslut, vindpapp över och under och glasull imellan.
Konstruktion av altan med vindpapp och träreglar, redo för isolering med glasull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerad byggkonstruktion med vindpapp och glasull monterade mellan träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Botond Kupan och 6 till
  • Laddar…
A Andreas Glöckner skrev:
Så här blev det tillslut, vindpapp över och under och glasull imellan.
[bild]

[bild]
Hej. Är i liknande tankar kring isolering av uterum som används vår/sommar/höst. Jag tycker att din konstruktion verkar riktigt intressant samt lättarbetad. Jag har dåligt med utrymme under så att allt går att lösa uppifrån faller mig i smaken.

Hur gjorde du under den nedre varvet av papp, gjorde du någon trossbotten eller låter du isoleringen hänga på pappen?

//Björn
 
passar på att göra en trådlyft och hoppas på lite mer kommentarer till isoleringen på bilderna. :)
 
B bjoesk skrev:
Hej. Är i liknande tankar kring isolering av uterum som används vår/sommar/höst. Jag tycker att din konstruktion verkar riktigt intressant samt lättarbetad. Jag har dåligt med utrymme under så att allt går att lösa uppifrån faller mig i smaken.

Hur gjorde du under den nedre varvet av papp, gjorde du någon trossbotten eller låter du isoleringen hänga på pappen?

//Björn
Vad landade du i?
 
Är ni inte oroliga över att få in möss i isoleringen? Jag har funderat på att använda frigolit..
 
C Christoffer L skrev:
Är ni inte oroliga över att få in möss i isoleringen? Jag har funderat på att använda frigolit..
Jag är mer orolig för att cellplast är brandfarlig och olämpligt utan ett ytterligare skydd ovanpå. Vad jag hört gillar inte möss XPS, men de föredrar frigolit..
 
F fekberg skrev:
Jag är mer orolig för att cellplast är brandfarlig och olämpligt utan ett ytterligare skydd ovanpå. Vad jag hört gillar inte möss XPS, men de föredrar frigolit..
Ohjaha det är ju oxå en vinkel...
 
C Christoffer L skrev:
Ohjaha det är ju oxå en vinkel...
Jag har lagt XPS direkt under trallen och funderar på hur jag ska åtgärda.
 
A Andreas Glöckner skrev:
Så här blev det tillslut, vindpapp över och under och glasull imellan.
[bild]

[bild]
Finns det risk att tryckt virke luktar i ett uterum?

Hur fäster du taket mot tegelfasaden?

Har själv tegelhus och börjat planera för att bygga nytt uterum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.