För nå månad sen gick högtryckssidan i vår ecoair från 2007/08 sönder. Vi hade ut en snubbe från vvs som sa att det tydligen inte gick att laga enligt .. ctc? E de dom som gör ecoair?

Så nu måste vi sätta in en helt ny apparat. Kör den på elpatron sålänge.

Vi undrar bara lite vad som är bäst för oss. Vi bor i skegrie utanför trelleborg. I ett mindre hus, 2 värmeslingor i golv nere + nå radiatorer och radiatorer där uppe. Ca 80 kvm + 20 kvm i extra utrymme som oxo är uppvärmt. Årsförbrukning när värmepumpen fungera korrekt ca 10.000 kwh (totalt, inte bara för pumpen). Men gick kraftigt upp nu när vi kör på elpatron.. särskilt i mars.. hade ca 1000kwh i mars 2023, 2300kwh i mars 2024. Dock var skillnaden i Feb bara 500 kwh. Antar att de e för ecoair gör bäst från sig när det inte är för kallt men endå behövs värmas?

Innan ctc pumpen sattes in var huset uppvärmt med gas. Och den gas tillgången verkar fortfarande finnas kvar.. det sitter iaf ett sånt litet skåp på utsidan av vår tillbyggnad med värmesystemet i som enligt uppgift skulle vara gastillförsel.

Hela anledningen till att jag frågar är väl för att jag vet det var push för att få ut värmepumpar just för 15-20 år sen. Och jag undrar om nåt nytt tillkommit sen dess? Är det fortfarande bästa lösning? Eller är gas något att ens tänka på ur ek synvinkel? Jag antar med ryssläget, nej?

Priset vi fått för byte av vår ecoel/air (107) är ca 125.000 efter rot.. eller om de var innan.. oavsett är väl största kostnaden maskinerna antar jag?
Är detta en rimlig kostnad?

Sen undrar jag vf man inte bara kan byta ecoair, är ju den som är kass samt har rörliga delar? El den har tagits bort från marknaden och inget nytt är tillbakakompatibelt? Iofs ur försäljningssynpunkt är man ju dum om man gör nya delar kompatibla med gamla saker. Då köper ju folk bara det som är sönder..

Sista grejen jag undrar är väl om alla rör mellan inne och utedel samt in till huset fr tillbyggnad kan återanvändas? El detta är något som slits? Tror de är i koppar.. eller det är bara standard att man drar om dessa när man sätter in ny värmepump?

Jag tror det var allt... hoppas någon kan ge mig lite råd! Om detta är saker som lyfts i andra trådar så ber jag om ursäkt. Ville lägga fram mitt personliga utgångsläge..

Mvh
Freddie
 
Hör av dig till en annan firma som jobbar med ctc med frågan om att laga pumpen, för att få en second opinion.

Annars, bara efterfråga fler offerter från andra firmor för utbytespump. Jag har själv en mutsubishi luft/vatten vilken fungerar bra, Mitsubishi är lite billigare än ivt/Nibe/ctc
 
R RiKr skrev:
Hör av dig till en annan firma som jobbar med ctc med frågan om att laga pumpen, för att få en second opinion.

Annars, bara efterfråga fler offerter från andra firmor för utbytespump. Jag har själv en mutsubishi luft/vatten vilken fungerar bra, Mitsubishi är lite billigare än ivt/Nibe/ctc
De jag hade ute för att laga pumpen trodde först de kunde laga den. Men när de kontakta ctc för att få en ny högtryckspressostat så hade tydligen ctc sagt att man inte kan byta pressostat på högtryckssidan på deras maskiner.

Så det verkar vara nåt som de fick från ctc. Och när man tittar på de så är ht pressostat fastlödad direkt på röret, medan lt pressostat är skruvad fast.
 
125 tkr efter rot tycker jag låter okej, blir ju bra en liten 6 kW. Inget konstigt pris, tvärtom aningen lågt för att vara CTC.
 
B
En riktig kyltekniker kan ju löda dit en komponent, byta en trasig. Det är ju standard att göra. Jag tycker det låter märkligt att skrota pumpen när en ny pressostat kostar en tusenlapp? Ingen aning om denna passar, vet inte exakt vilken maskin du har.

https://www.vvsobadrum.se/reservdel...P6hgu49eMU0DqR-kPvNfgmN8xGnl7hyAaAguwEALw_wcB

Sen är det klart att det blir dyrare än så, fyllning av köldmedium, själva jobbet, felsökning (redan gjord och fakturerad antar jag) och avgifter för servicebilen tillkommer. Säkert 10kkr eller mer för att få snurr på den igen. Men jag hade nog plockat in en 2nd opinion på slutsatsen att maskinen ska bytas.
 
B BSOD skrev:
En riktig kyltekniker kan ju löda dit en komponent, byta en trasig. Det är ju standard att göra. Jag tycker det låter märkligt att skrota pumpen när en ny pressostat kostar en tusenlapp? Ingen aning om denna passar, vet inte exakt vilken maskin du har.

[länk]

Sen är det klart att det blir dyrare än så, fyllning av köldmedium, själva jobbet, felsökning (redan gjord och fakturerad antar jag) och avgifter för servicebilen tillkommer. Säkert 10kkr eller mer för att få snurr på den igen. Men jag hade nog plockat in en 2nd opinion på slutsatsen att maskinen ska bytas.
Ja visst är det så.

Va i hela hvete? Varför påstår de att ctc säger man inte kan byta när de säljer såna ersättnings?

Vafan är det som pågår?

Är det någon här som har en blekaste aning varför de skulle göra så?

För först hade de en snubbe här som skulle byta den.. de hade pressostaten o allt me sig. Men sen verka han knappt veta va han skulle göra.. ung kille.. så när han såg att d inte gick o skruva på den så stack han igen. (Påstod att ctc glömt o skicka med en anslutning.)

O sen efter det så fick ja svaret att det går inte o byta ht pressostat på ctc o att ctc sagt så.
 
J Josth skrev:
125 tkr efter rot tycker jag låter okej, blir ju bra en liten 6 kW. Inget konstigt pris, tvärtom aningen lågt för att vara CTC.
Det var ingen ctc de sålde.. de var nå annat märke.
 
K KungFreddie skrev:
Det var ingen ctc de sålde.. de var nå annat märke.
Var i landet är du.
 
J jonaserik skrev:
Var i landet är du.
K KungFreddie skrev:
Vi bor i skegrie utanför trelleborg.
 
Du har PM
 
D Dilato skrev:
Finns begagnad komplett
Ute-del: CTC EcoAir 107
Inne-del: CTC EcoEl 1550 för 12000:-
[länk]

Kan detta vara något?
[länk]
Jo såg den på blocket. Det är ju en möjlig lösning. Problemet är ju att man inte har dem blekaste aning om den fungerar eller ej då den ej är inkopplad så man kan göra nå funtionskontroll.

Js energi hade tydligen kontakt med tekniker i Skåne. Ja skicka dom ett mail.

En grej som ja tänkte på nu var att de e möjligt de Ja hade ute sa att de kunde försöka byta ht press fast ctc sagt man inte skulle.. men att då anläggningen var så gammal (16 år) så var den över förväntad livslängd o bättre o byta till ny.

Sen såg Ja i en annan tråd att nån byta till ny nibe utedel o behöll ecoel.. massa i tråd sa att d inte skulle funka men hade tydligen gjort de.. dock var de 2015 så finns kanske ej längre på marknad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.