Vi har flera ekar på tomten och det finns inget slut på krattandet av de brutala mängder löv och ekollon som dessa träd producerar. Vi funderar på att köpa en lövsug och har läst att Hecht Lövsug med sugslang 173 cc är väldigt bra. Finns även en lite större modell som vi kollat på från samma tillverkare. Frågan är bara - tar den ekollonen också eller kommer vi få fortsätta kratta och plocka för hand..? Någon som har erfarenhet?
 
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Vi har flera ekar på tomten och det finns inget slut på krattandet av de brutala mängder löv och ekollon som dessa träd producerar. Vi funderar på att köpa en lövsug och har läst att Hecht Lövsug med sugslang 173 cc är väldigt bra. Finns även en lite större modell som vi kollat på från samma tillverkare. Frågan är bara - tar den ekollonen också eller kommer vi få fortsätta kratta och plocka för hand..? Någon som har erfarenhet?
Ekollon är mycket uppskattat av vildsvin, så fråga någon jägare om dom vill ha till åteln så får du kött i utbyte, win win👍
 
Jag blåser ekollon istället, fungerar bra och allra bäst på hösten när de släpper.
 
A AndersS skrev:
Jag blåser ekollon istället, fungerar bra och allra bäst på hösten när de släpper.
Tack för tips! Kanske så vi får göra. Jag märkte inte ens när de släppte i höstas… krattade löven i november och då minns jag inte att det fanns så många ekollon. Nu är det en tjock matta! Och många har tyvärr börjat gro så man får plocka med händerna.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ekollon är mycket uppskattat av vildsvin, så fråga någon jägare om dom vill ha till åteln så får du kött i utbyte, win win👍
Grannen tog dem ett år men det blir tungt, han har inte erbjudit sig flera år.
En stor ek ger lätt 100L ett ekollonår, brukar bli vartannat.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ekollon är mycket uppskattat av vildsvin, så fråga någon jägare om dom vill ha till åteln så får du kött i utbyte, win win👍
Åh smart och mums! Det ska jag kolla på. Tack!
 
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Och många har tyvärr börjat gro så man får plocka med händerna.
Det är därför hösten fungerar bäst.
 
  • Gilla
Saltochpeppar
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Grannen tog dem ett år men det blir tungt, han har inte erbjudit sig flera år.
En stor ek ger lätt 100L ett ekollonår, brukar bli vartannat.
Sant, som ekägare får man göra jobbet själv i 9 av 10 fall. Vi har ett halvt dussin rådjur som hjälper till men med ett 50 tal ekar på tomten så förslår det inte så långt.
 
  • Gilla
Saltochpeppar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.