Har precis köpt en rikt- och planhyvel. Jag har dock inga uppgifter om vad det är för en hyvel. Jag vet inte hur gammal den är och känner inte till fabrikat eller modell. Säljaren hade inte dessa uppgifterna heller, men trodde det var en 15 år gammal Luna-hyvel.
Alla skydd och plåtar är borttagna på bilderna. Finns det någon som känner till denna?

MYCKET tacksam för hjälp med detta.
 
  • closed_hyvel_640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kutter_faste_640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • motorskylt_hyvel_640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • open_hyvel_640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luna känns som en bra gissning men någon närmare beteckning kan jag inte. Förmodligen fyller någon på med info under dagen men om det inte sker kan du säkert ringa Luna och försöka lirka ur dem lite info. Det borde sitta någon maskingubbe där som kan säga om det är en Luna-maskin eller ej.
 
http://www.blocket.se/vi/13484063.htm?ca=8_s
Vi hade en sån i snickeriet på förra jobbet.Den gick periodvis hårt,klagade aldrig,och med bra precision!Det enda som jag upplevde som dåligt var spånuppsamlingen,det fanns någon form av fyrkantig"tratt"som man fick montera fast på olika ställen beroende på om man skulle plana eller rikta.Den fungerade inget vidare trots gigantisk spånsug i andra änden!Men just spånuppsamlingen verkar genomgående vara dålig på kombimaskiner!?
 
Hej du har köpt en förträflig maskin vid namn EJCA !.
Hade en kombi från EJCA ( Wm59 med stora justerbordet) såg,fräs.rikt,plan,långhålsborr.Det är helt suveräna maskiner mycket bätre än alla maskiner när det gäler hålbarhet.En fördelär att kombin är delbar såg/fräs hyvel.
Efter som din maskin saknar sid plåt så har den förmodligen suttit ihop med en såg/fräs .saknas även en plåt på ovansidan längs med.
googla EJCA så hittar du deras hemsida reservdelar finns.
ps Har en rikt/plan av ejca även i dag fast bred 300 den som satt på min kombi var av bred 220.
mvh pär h
 
Tack för tipsen, jag har mailat både Luna och EJCA.
Konstruktionsmässigt är den likadan(nästan) som EJCA-maskinen L38-310.

Kan det vara så att Luna sålt EJCA maskiner under Luna namnet tidigt på 1980-talet?
 
svar ja du har en l30-310.
samma som jag har.
mvh pär h
 
lite kuriosa är att Ejca tillverkade dessa åt Lune under ett antal år. Dock ville ju Luna få ner priset så därför är Luna hyveln lite enklare i sitt utförande med tex bara två stål i kuttern. Annars en bra kraftig maskin som det går att få tag i delar til. dock dyra delar.
 
Tack för alla svar, har sedan en tid fått tag i allt jag behöver till hyveln.
Nu har jag dock en inställningsfråga.
Jag har problem med att rikten gör att den hyvlade biten "smalnar av" längst fram. Det vill säga att oavsett om jag kör en bra bit så tar det mindre mot slutet. (Vilket kanske tyder på att utmatningsbordet sluttar nedåt, från kuttern)
Både in- och ut-matningsbord är individuellt inställbara med en skruv i varje hörn.

Jag har lagt på rätbräda och med bladmått försökt få se om borden inte ligger i plan med varandra men det ser bra ut, kanske kan få emellan 0.05 - 0.1 mm. Har blivit rekommenderad att använda maskinvinklar (600 mm) och ställa rygg mot rygg, men har inte lyckats få tag på några.

Alla tips på hur jag kan ställa in borden så att jag blir av med problemet uppskattas mycket.

Planen har jag använt mycket och den fungerar perfekt, har tidigare haft möjlighet att rikta på en annan hyvel, nu får jag börja ställa om:(.

ps.
Har en Lini BB350 bandsåg, är det någon som vet vart jag kan få tag i bladstyrningar ? (Diameter 12 mm, Luna har inga).
 
Redigerat:
Vet inte om det är det du beskriver, men man kan låta hyvleborden slutta ytters lite ner mot kuttern. Men då pratar vi alltså tiondelar. De får inte luta på andra hållet det är det viktigaste.

Sedan kanske du kollat att utmatningsbordet är rätt justerat i förhållande till stålen. Om du inte redan testat så kan du ju ta en rak träbit och lägga över utmatingsbordet och kuttern och rotera kuttern för hand. Knivarna bör du dra fram träbiten2-3 mm över hela brädden. Annars vet i f-n vad det kan va

Lycka till
 
Har du en bruksanvisning till din hyvel.

Mvh Pär H
 
Utmatningsbordet stämmer i förhållande till kutterstålen, det ställer jag in med planslipad stållinjal och indikatorklocka. Enligt principen: Trämodell på samma typ
Jag kanske skulle prova att lyfta utmatningsbordet 0,1 mm i bortre änden tills jag får ett bättre resultat.
All justering rekommenderas på inmatningsbordet och då innebär det att jag ska sänka detta i "startänden".

Pär H: Ja, jag har en bruksanvisning, det står dock inte hur man ska kontrollera att allt är rätt justerat, det är enbart resultatet på den hyvlade biten som beskrivs som konvex eller konkav. Men biten blir ju kilformad, jag har nyslipade hyvelstål (det har ju en viss betydelse).

\\ Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.