Hej!

Har en inglasad altan med enkelglas, oisolerat tak men numera isolerat golv. Min tanke är att installera en värmepump för att förlänga hösten samt våren. Vill även kunna använda rummet under sommaren därav efterfrågas nedkylning.

Bör jag isolera tak m.m eller räcker det med pumpen?
 
Om det inte är isolerat kommer det är krävas höga värme- och kyleffekter och gå åt mycket energi. På sommaren kan man väl öppna upp inglasningen för att det ska vara mindre varmt?
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Du kommer "elda" för kråkorna.
 
J Josth skrev:
Om det inte är isolerat kommer det är krävas höga värme- och kyleffekter och gå åt mycket energi. På sommaren kan man väl öppna upp inglasningen för att det ska vara mindre varmt?
Väldigt svårt då det är väldigt varmt. Däremot är inte nedkylningen viktigast. Helst vill vi förlänga våren och hösten. Bör jag köra gasolkamin med inbyggd fläkt? Om ja, någon specifik modell som rekommenderas?
 
Samma ide om mig mao , fast jag kommit lite längre

Hur mycket det kommer att kosta beror på dels hur varmt man vill ha det på höst & vår.
Dvs hur mycket temperatur diff det är mot utetemperaturen samt om du ska ha på värmen där hela tiden eller bara ibland.

Hos mig just nu
24kvm uterum
alla glas partier är enkel sommar glas (dvs isolervärde på 6 )
7m glasdörrar & 7m skjutfönster
90mm isolerat trallgolv
ingen isolering i tak
LLVP på 2.5kW värmer +14C över utetemp nedtill 0 och +10C över utetemp ned till -7
Skulle jag sätta isolering (vilket är planen) i taket skulle det bli
+24C över utetemp ned till 0 och +20C ned till -7

Har jag på LVVP 24h om dygnet blir det dyrt.
Men jag startar bara VP på morgonen de dagar jag planerar att vara i uterummet.
Det går rätt fort att värma upp det.

Hur det är med kyla & elåtgång på sommaren vet jag inte då jag köpte VP i höstas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skarpskytten
  • Laddar…
PS använde https://www.dimensionera.se/energi/u-varde.php för att räkna ut hur mycket Watt / C som det går åt.
Sen gjorde jag en fin tabell i google sheets över det och kollade mot olika VP specar vad de levererar vid 0 och -7C för att kunna hitta nån VP jag ville ha.

Då blev det enkelt att även testa med olika tjocklekar på isolering av tak för att se vad det ger för effekt
 
M MrDizzy skrev:
Samma ide om mig mao , fast jag kommit lite längre

Hur mycket det kommer att kosta beror på dels hur varmt man vill ha det på höst & vår.
Dvs hur mycket temperatur diff det är mot utetemperaturen samt om du ska ha på värmen där hela tiden eller bara ibland.

Hos mig just nu
24kvm uterum
alla glas partier är enkel sommar glas (dvs isolervärde på 6 )
7m glasdörrar & 7m skjutfönster
90mm isolerat trallgolv
ingen isolering i tak
LLVP på 2.5kW värmer +14C över utetemp nedtill 0 och +10C över utetemp ned till -7
Skulle jag sätta isolering (vilket är planen) i taket skulle det bli
+24C över utetemp ned till 0 och +20C ned till -7

Har jag på LVVP 24h om dygnet blir det dyrt.
Men jag startar bara VP på morgonen de dagar jag planerar att vara i uterummet.
Det går rätt fort att värma upp det.

Hur det är med kyla & elåtgång på sommaren vet jag inte då jag köpte VP i höstas.
M MrDizzy skrev:
16kvm. Väggarna
M MrDizzy skrev:
PS använde [länk] för att räkna ut hur mycket Watt / C som det går åt.
Sen gjorde jag en fin tabell i google sheets över det och kollade mot olika VP specar vad de levererar vid 0 och -7C för att kunna hitta nån VP jag ville ha.

Då blev det enkelt att även testa med olika tjocklekar på isolering av tak för att se vad det ger för effekt
Jag har isolerat golvet med 170 mm.
Väggarna består till stor del av glaspartier förutom husväggen. (Se bild)

Vill undvika att isolera taket då det blir ett större projekt.

Min känsla är att tänka om och börja med en gasolkamin för att undvika att göra det till ett storprojekt!
 
  • Uterum med isolerat golv och väggar av glaspartier anslutande till husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressanta iakttagelser och uträkningar! På sommaren när solen strålar från en molnfri himmel räknar man med att värmeeffekten inne i rummet är ca 500 W per kvm fönster om vanligt 2-glas. Utan isolering i taket så bör man få in en mycket hög värmeeffekt i uterummet. Men utetemperaturen blir ju dock väldigt sällan extremt hög i Sverige som t.ex. i Thailand och det innebär att verkningsgraden när luftvärmepumpen kyler ändå blir hyfsad.
 
Jag har automatisk fönsteröppnare (och ett fönster naturligtvis) för att kunna hålla nere temperaturen utan att öppna manuellt.

Värmen löser jag med ett oljeelement, det är sällan man behöver värma och det lönar sig inte att ha dyra lösningar för detta. När det är riktigt kallt ute så eldar jag rejält inomhus och öppnar dörrarna till inglasningen.
 
Jag har denna https://gasolfyllarna.nu/sv/p/9de8d2583fe444f79e2faa2200c80616/Gasolkamin-Fan-tastic-med-flakt i vårt uterum.

När det är som kallast (Solna, typ 15 minusgrader) tar det kanske 20 minuter för att få upp temperaturen tillräckligt för att kunna sitta och äta middag.

På sommaren gäller det att öppna fönstren. Glömde det en gång och konstaterade att stearinljusen smälte och började droppa. Termometern maxade ut vid 50 grader så det var rätt varmt....
 
  • Gilla
Skarpskytten
  • Laddar…
Tack!

Blir nog den eller någon liknande gasolkamin. Om man kan använda rummet vid minus 15 då är den ju kanon!
 
R Ronta_17 skrev:
Jag har denna [länk] i vårt uterum.

När det är som kallast (Solna, typ 15 minusgrader) tar det kanske 20 minuter för att få upp temperaturen tillräckligt för att kunna sitta och äta middag.

På sommaren gäller det att öppna fönstren. Glömde det en gång och konstaterade att stearinljusen smälte och började droppa. Termometern maxade ut vid 50 grader så det var rätt varmt....
Jag nått 48 grader trots fönster som jag har öppet. Jag hade 65 grader innan jag införde automatisk öppning av fönstret. Även LED-ljusen smälter...

Jag har därför numera också gardiner som jag drar för. Då får jag ned tempen ytterligare ca tio grader. De skall jag dock automatisera med motorstyrning också. Men det räcker inte heller. Jag öppnar därför två av dörrarna lite på glänt så att det blir bättre luft rörelse upp till fönstret. Då stannar det på ca 30 grader en solig dag med 20 grader ute.

Jag har också två rör (och fläkt) för att föra in och ut luft till huset, då får jag gratis värme i huset på vår och höst och jag kör även på vintern för att hålla frostfritt för medelhavsväxterna (bla ett citronträd som ger frukt till drinkarna - sjukt goda citroner blir det).
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.