Hej, en firma bygger ett nytt sommarhus till mig just nu. Jag kommer inte att ha solceller direkt men tänker att ha solceller om ett par år. Finns det något de borde göra nu så det blir lättare att installera solceller då? Det blir ett papptak, 35 graders lutning. Just nu har de lagt råspont och underlag och har en byggnadsställning runt byggnad.

När det kommer till att installera solceller skulle jag gärna göra lite själv. Jag vet att man får inte göra el-grejer själv men kanske andra delar? Det sagt är det kanske svårt med 35 lutning: det ser ganska brant ut att jobba på.

Tack för tips!

Rory
 
Det som går att förbereda är att montera fästena men då måste veta hur dom ska sitta
 
  • Gilla
Rory
  • Laddar…

Bästa svaret

Rickard.
Det är tyvärr ingen höjdare att eftermontera fästerna men det funkar såklart och då behöver du inte göra några som helst förberedelser nu.

Jag är inte så insatt i solceller men jag tror det är svårt att luska ut exakt vars alla fästen hamnar för att ens kunna montera dom i förväg och frågan är om det är värt att spendera dom pengarna när det fortfarande är en "osäkerhet"(allt i framtiden är osäkert ;))
 
  • Gilla
Rory
  • Laddar…
Nu finns det ju ingen standard för fästena och i praktiken så skall de bara hålla skenor som man sedan monterar solpanelerna på. Man kan i praktiken använda standardmåtten på panelerna och sedan sätta skenorna ungefär 1/4 från botten och från toppen. Jag hade dock inte gjort detta ändå, när väl panelerna skall på plats så räcker det ju att man "tjärar" området där fästet skall förankras så har man ju en vattentät infästning.
 
  • Gilla
Rory
  • Laddar…
Rickard.
Om det räcker eller inte med att "tjära" vad det nu betyder kan diskuteras men det är ingen metod som används av någon seriös. Var och en har rätt att göra som dom vill med sitt tak men ett proffs monterar en korrekt infästningsplatta.

Det är lätt att hitta på googla men grovt så skruvar man fast en stålplatta med uppstickande bult/bultar som sedan täcks med papp som svetsas runt hela.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Om det räcker eller inte med att "tjära" vad det nu betyder kan diskuteras men det är ingen metod som används av någon seriös. Var och en har rätt att göra som dom vill med sitt tak men ett proffs monterar en korrekt infästningsplatta.

Det är lätt att hitta på googla men grovt så skruvar man fast en stålplatta med uppstickande bult/bultar som sedan täcks med papp som svetsas runt hela.
Ja, en infästningsplatta och sedan lägger man tjära/asfalt under denna (om den inte redan har en sådan massa, vilket jag också har sett).
 
Tack för alla svar.
Så för att sammanfatta: inte värt att göra förberedelser nu.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.