Det enda momentet som lejts bort hittills i totalrenoveringen är plåtjobbet på den nya skorstenen. Nu i förra veckans snöstorm upptäckte jag att det läckt in längs murstocken såpass att det gamla planktaket och isoleringen var fuktig, på gränsen till blöt.

Som tur är har vi inte börjat invändigt ännu så inget är direkt förstört utan kommer torka upp. När snön smälte var jag uppe och kollade till plåtarbetet som jag tycker ser bristfälligt ut men som jag ser det finns ändå två alternativ;

1, Snön har tryckts in mellan beslaget och pannorna så mycket att det övermannat pappen som ligger upp längs skorstenen och sen smält in längs murstocken.

2, Plåtslagaren har slarvat med fogen och det har runnit in vatten direkt mellan beslag och murstock.

Jag ringde plåtslagaren och hans kommentar var att detta sättet tjänat honom väl i 30 år men att båda alternativen i min analys var rimliga. Jag har kompletterat och fogat ”trappstegen” i beslaget som första ingrepp. Vad tror ni av bilderna att döma?
 
  • Närbild av ett brunt plåtbeslag mot en tegelmur där beslaget har sprickor och inte sitter tätt intill muren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålade beslag på en skorsten som visar tecken på fukt, intill murat tegel, med snö ansamlad nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtslagarens jobb kan man ha synpunkter på.
Det lättaste för dig att gå vidare om du inte orkar bråka med plåtslagaren. Så kitta de vertikala delarna på plåten också
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Plåtslagarens jobb kan man ha synpunkter på.
Det lättaste för dig att gå vidare om du inte orkar bråka med plåtslagaren. Så kitta de vertikala delarna på plåten också
Fint, tack ska du ha för svaret! Jag är bara ute efter att få det tätt, både han och jag har bättre saker att göra än att bråka👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.