Vi ska till att sätta in ett pivåhängt takfönster i ett kommande sovrum...Vi har ett 2brutet" tak, så fönstret blir relativt rakt ändå..

Vet att jag sett på inredningsprogram där se gjort som en hylla nedanför fönstret och så, så det blir lite som en fönsterbräda..

är det nån här som gjort nåt liknande?? Hur har ni satt in era fönster?

Gjorde ni det själva och var det svårt??

Vi hade tänkt fixa det själva till våren här iaf....

Tack på förhand!
 
vet inet riktigt hur du menar.. men tänk på att smygen inv. skall tillåta god luft strömmnig så man inte får problem med kondens mm.. Kan rekomendera VELUX och deras färdiga smygar,, mycket bra kvalite, och extremt bra anvisningar hur man går till väga,, (bättre än IKEA) Lycka till med montaget!
 
Näe jag förstår att det e svårt att förstå vad jag menar*haha* Men det e så svårt att förklara, så jag kanske bara borde bett om att få se allas lösningar för takfönsterna istället!

Är du fönsterfixare på riktigt Tobbe?? Isf, vet du i vilken ordning det e smartast att göra allt? Isolera först och sen såga hål o sätta in fönstret, eller sätta fönstret först i det oisolerade taket och sen isolera runt om?

Att Velux är bäst har jag nog fattat, så det får bli ett sånt här...
 
Jag fattar vad du menar... Du menar smyg med fönsterbröda i ett stycke..Velux har färdiga sådana. Men man kan inte säga att det är lätta att montera om man inte gjort det innan. Har du en oinredd vind/Takvåning hade jag inte satsat på en färdig smyg utan gjort den själv i antingen gips eller mdf. Montera fönstret först, sedan isolerar du.

Staffan
 
fönsterfixare på riktigt ja! =)
Montera takfönstret först, och gör klart på utsidan. sedan vet jag inte hur du har det på insidan men där får man göra lite så det passar som man vill ha det.. men kolla på deras färdiga smygar så får du en upfattning om hur vinkeln skall vara om du bygger egna "smygar"
 
Thanx boys!

Då kör vi på era förslag...Ska skicka in om bygglov under nästa månad och sen hålla ögonen öppna för bra pris på fönster då...

Ska kolla in deras smygar för tips o råd, men det blir nog som ni sa att vi bygger allt själva sen...ska man ändå isolera o bygga upp vägg runtom så e det ju inte så mycket mer jobb att bygga det där själv..

tusen tack för hjälpen iaf:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.