Vi börjar närma oss slutet på en totalrenovering av köket utförd av hantverkare. Det är en bit kvar men alla skåp och luckor sitter på plats. Vi märker att det är en hel del skavanker, små repor, naggade kanter på luckorna och täcksidorna.

Köket är helt utblåst och allting är nytt. Vad är rimligt? Just nu känns det för oss som att köket inte är nytt, som om det hade några års slitage på nacken. De flesta skavankerna hade man inte lagt märke till som tillfälig besökare, men absolut om man t.ex. hade varit på en visning och varit uppmärksam.

Vad har man rätt till? Hur går man tillväga? Är det något man får räkna med?

Tips uppskattas.
 
Lars101 Lars101 skrev:
Vi börjar närma oss slutet på en totalrenovering av köket utförd av hantverkare. Det är en bit kvar men alla skåp och luckor sitter på plats. Vi märker att det är en hel del skavanker, små repor, naggade kanter på luckorna och täcksidorna.

Köket är helt utblåst och allting är nytt. Vad är rimligt? Just nu känns det för oss som att köket inte är nytt, som om det hade några års slitage på nacken. De flesta skavankerna hade man inte lagt märke till som tillfälig besökare, men absolut om man t.ex. hade varit på en visning och varit uppmärksam.

Vad har man rätt till? Hur går man tillväga? Är det något man får räkna med?

Tips uppskattas.
Lägg upp lite bilder. Men är det jack på den nivån att färg har åkt bort får de sätta upp en ny lucka
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte godtagit skavanker. Men instämmer ned föregående, kan vara intressant att se vilken grad.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G Genoveva skrev:
Jag hade inte godtagit skavanker. Men instämmer ned föregående, kan vara intressant att se vilken grad.
T Tompafix skrev:
Lägg upp lite bilder. Men är det jack på den nivån att färg har åkt bort får de sätta upp en ny lucka
Här är några exempel, vi har hittat ca 15 ställen med liknande.

Pratade med snickarna om det idag. De sa att det är normalt och att det är därför man får med en liten burk med färg. Jag håller givetvis inte med. Färgen kanske är ok att använda på vissa ställen men andra sitter i ögonhöjd och det kommer inte se bra ut.
 
  • Skav på dörrkarm i ögonhöjd med bortfälld färg och exponerat undermaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit list med en spricka och några mindre skador som är föremål för diskussion i byggforumet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador och avskalad färg på vit dörrkarm nära gångjärnet som kan vara synlig vid ögonhöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Lars101 Lars101 skrev:
Här är några exempel, vi har hittat ca 15 ställen med liknande.

Pratade med snickarna om det idag. De sa att det är normalt och att det är därför man får med en liten burk med färg. Jag håller givetvis inte med. Färgen kanske är ok att använda på vissa ställen men andra sitter i ögonhöjd och det kommer inte se bra ut.
Det där är inte normalt. Ett märke kanske kan hända, men inte flera. Tydligt att de är slarviga och oförsiktiga. Jag skulle personligen inte acceptera dessa märken lagas med färg. Byta ut luckorna är det enda korrekta på de luckor du tagit bild på.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det där är inte normalt. Ett märke kanske kan hända, men inte flera. Tydligt att de är slarviga och oförsiktiga. Jag skulle personligen inte acceptera dessa märken lagas med färg. Byta ut luckorna är det enda korrekta på de luckor du tagit bild på.
Instämmer till fullo! Inte okej!
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Nej nej nej.
Nej.
NEJ!
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för muppar du har i ditt kök? Är det nytt så ska det inte vara skavanker. Betala inget innan det är nytt och HELT.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi hade en skada på en lucka vilket snickaren bytte ut i vårt nya kök. Vad har de sysslat med?
 
Skulle aldrig acceptera att det såg ut så där på ett helt nytt kök.

Lackeringen (eller egentligen underarbetet) av MDF:en ser ju inte heller toppen ut. Vad är det för fabrikat?
 
Detta måste de byta ut. Själva lackeringen verkar också dålig på kanterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.