B
▪️Jag är med i en grupp som träffas varje vecka, men är inte närmare bekanta. Vi träffas bara för att diskutera vissa ämnen. Vi deltar i webbinarium som diskuteras efteråt. Övrig tid umgås vi inte eller har kontakt på annat sätt.
▪️Förra veckan kände jag en mögellukt i rummet, men kunde inte lokalisera vart den kom ifrån. Jag är väldigt känslig för just mögellukt och känner nästan alltid när denna lukt förekommer.
▪️Idag träffades vi i gruppen igen och då märkte jag lukten direkt en speciell person kom in i rummet. Det luktade väldigt starkt, t o m så starkt att jag fick huvudvärk och måste lämna mötet.
▪️Antar att personen har problem med mögel i sitt hus och att denna lukt förstärkts av att man kanske byter till andra kläder nu, när det blir varmare utomhus; sommargarderoben kommer fram. Personen är rökare och klagar ofta över att hela hens familj lider av hälsoproblem och alla har även olika bokstavskombinationer (adhd osv…)

▪️Nu till min fråga; finns det något bra sätt att göra personen medveten om mögellukten? Jag vill inte såra hen, men samtidigt lider jag av att veta, att hen bor i ett sjukt hus. Ska jag bara vara tyst ? Vara ”typiskt” svensk? Fega?

▪️Tidigare i mitt liv, för många år sedan, blev vi hembjudna till en familj som hade barnen på samma dagis som våra barn var. De hade just köpt ett nytt hus, som hade några år på nacken. Direkt när de öppnade dörren slog mögellukten emot mig/oss och jag tittade hjälplöst på min sambo. Han kände det jag kände. När vi väl kommit hem diskuterade vi saken, men kom inte fram till någon ”lösning”. Vi kände ett ”ansvar” att säga något. Eftersom huset var nyinköpt, hade de kanske kunnat få rättelse eller avdrag på köpeskillingen.
▪️Framförallt var vi oroliga för familjens hälsa. De klagade ofta över förkylningar som aldrig gick över. Att de ofta svar snoriga osv. Vi fegade ur och sa ingenting. Vi avvaktade. Fegt, ja, jag vet. Hade de varit nära vänner eller släkt, hade vi agerat. Nu var vi tysta och fegade ur. Efter endast ett halvår, ”löste” det sig själv. Familjen bestämde sig för att separera och de sålde huset. Usch, jag skäms att jag inte sa något då.

▪️NU är jag där igen; vad ska jag göra och hur ska jag göra? Funderade på om jag skulle skicka ett meddelande ”anonymt” men det skulle kanske göra saken värre. ”Vem spionerar på oss?” Denna stackars person verkar ha ett helvete på flera plan med sjukdomar, arbetslöshet, sjuka barn, dålig relation ill sin partner, dålig ekonomi som troligen gör att de inte ens kan flytta eller åtgärda huset.
▪️Vill inte att personen skjuter budbäraren (mig). Vill faktiskt bara hjälpa. Funderar också över om detta med mögellukten är något som ligger personen i fatet, när hen är på t ex anställningsintervjuer. Finns säkert fler som känner lukten och som reagerar. Just lukter är så svårt. Vare sig det sitter i möblerna, kläderna, från kroppen, från munnen.

▪️Har någon något råd? Ska man undvika att säga något? Snälla någon klok person som har ett råd?
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Revhiet1 och 7 till
  • Laddar…
wildeside
Va inte en feg Svensson, det är väl bara att prata med personen. Men ta det enskilt inte i gruppen.
 
  • Gilla
EllinorLag och 29 till
  • Laddar…
Jag tycker också att du ska prata med personen öga mot öga om du kan. Anonyma meddelanden är så passiv-aggressivt och kan definitivt få personen att känna skam.

Exakt hur du ska formulera dig vet jag inte. Kanske något i stil med ”jag tycker att det luktar mögel på mötet, kan det kanske komma från dina kläder?” Krångla inte till det och gå inte in på spekulationer om anställningsintervjuer, barnens hälsoproblem m.m. Ge inga ”välmenta råd” om inte personen på riktigt verkar vilka ha det. Det kan till och med hända att personen redan vet att kläderna luktar mögel. Det kan vara svårt att få bort lukten med vanlig tvätt om den har satt sig ordentligt. Då är det bara att uttrycka sympatier.

Det kan även hända att personen förnekar. Då är det bara att släppa det, möjligtvis säga något i stil med att du då får fundera vidare på vad det kan vara som luktar på mötet.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 10 till
  • Laddar…
Du lät bli att säga något förra gången och det ångrar du. Där har du svaret på vad du ska göra.
 
  • Gilla
Destrier och 32 till
  • Laddar…
Säg till personen i enrum att du är känslig för mögeldoft och känner av det från hens kläder och att de borde kolla upp väggar kring garderober och annat i hemmet för det kan ge dåliga hälsoeffekter.
 
  • Gilla
EllinorLag och 19 till
  • Laddar…
En liten vit lögn kanske?

"Du, tänkte på en grej. Vi hade problem med mögel i vårt förra hus och idag kände jag igen lukten på din jacka. Kanske kan vara bra att kolla upp?". Så blir det inte så mycket "du luktar mögel".
 
  • Gilla
  • Älska
LaLa_84 och 67 till
  • Laddar…
Önskar att någon tipsat mig om sådan lukt innan garanti-tiden på vår hus-besiktning (Eminenta) gått ut. Huset luktade inte när vi flyttade in då det var vinter och huset hade avfuktare och inget mögel, dock fanns det kvar lukt och sporer från tiden före de fixade krypgrunden som blev mer tydligt på somrarna även om vi inte märkte av så mycket själva annat än om vi varit bortresta och kom hem då vi kände en instängd lukt, gick back typ 700k när vi sålde huset ett par år senare och en annan besiktningsfirma (Anticimex) hittade sporer och lukt. Tog typ 5år efter vi flyttat in i nya huset innan alla saker som varit med i gamla huset slutat lukta.

Ta det kortfattat för det fall de får höra det ofta och redan är medvetna om problemet kanske de kan vara trötta på att höra det. (I vårt fall var det dock aldrig någon som sa något på de 6 år vi bodde i huset)
 
Redigerat:
  • Gilla
Revhiet1 och 11 till
  • Laddar…
knyta näven i fickan brukar var standard....

men om man bor i huset känner man inte av det själv... alla hus har en speciel arom. Precis som att vårdställen och sjukhus har en egen arom men lukten är det samma i ystad som i överkalix

kan bra vara vissa tecken imma på insidan av fönster färg som bubblar dålig ventilation
känner sig friskare när man varit borta några dagar och återvänder till samma staide när kommer hem
alltfrån läckande tak till dålig dräning av grund kan vara orsaken


sen om är en "hen" så bara att bygga nytt hönshus
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B
M mrsnhp skrev:
Jag tycker också att du ska prata med personen öga mot öga om du kan. Anonyma meddelanden är så passiv-aggressivt och kan definitivt få personen att känna skam.

Exakt hur du ska formulera dig vet jag inte. Kanske något i stil med ”jag tycker att det luktar mögel på mötet, kan det kanske komma från dina kläder?” Krångla inte till det och gå inte in på spekulationer om anställningsintervjuer, barnens hälsoproblem m.m. Ge inga ”välmenta råd” om inte personen på riktigt verkar vilka ha det. Det kan till och med hända att personen redan vet att kläderna luktar mögel. Det kan vara svårt att få bort lukten med vanlig tvätt om den har satt sig ordentligt. Då är det bara att uttrycka sympatier.

Det kan även hända att personen förnekar. Då är det bara att släppa det, möjligtvis säga något i stil med att du då får fundera vidare på vad det kan vara som luktar på mötet.
▪️Tack för bra svar. Jag tog bara upp övriga problem, för jag känner det som att jag skulle lägga ytterligare börda på personen. Hen verkar redan ha det så jobbigt i sitt liv och troligen har de inte ens råd att åtgärda problemen, inte om jag går efter vilken ekonomi de verkar ha. Fan detta är svårt.
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 6 till
  • Laddar…
J
Lider med dig. Jag skulle kunna knäcka extra som mögelhund också. Jag tror också du gör bäst i att lite fint i enrum nämner att du känner igen lukten. Jag kunde till och med känna att grannen 10 meter bort öppnade ytterdörren med ryggen bort... ångrar att jag aldrig sa något. Tanten borrade bort allt amalgam istället, plus massa annat.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Det är inte kläderna som luktar då? Vissa låter ibland tvätten ligga lite för länge i maskinen innan de hänger på tork el tumlar, och då brukar en tydlig mögeldoft kunna förekomma. Men oavsett var det kommer ifrån kanske det är ohälsosamt. Nämn det på ett snyggt och ödmjukt sätt, säg kanske att, hade det varit du som luktade hade du också velat veta.

Jag själv hade verkligen velat veta sånt, jag säger det till och med till mina vänner ibland - ”om jag någonsin stinker, snälla berätta då för mig”

Lycka till!
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
B bobbisen77 skrev:
Det är inte kläderna som luktar då? Vissa låter ibland tvätten ligga lite för länge i maskinen innan de hänger på tork el tumlar, och då brukar en tydlig mögeldoft kunna förekomma.
Min första tanke. Man kanske inte ska ge sig på personen om det bara hänt en gång.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
ja de säger ju man själv oftast vänje sig vid lukten och inget känner,
nu verka ju detta faktiskt leda till en hel del problem i hans liv

"hej du du nämde du var snorig ofta, och jag har en näsa för mögel, jag tycker jag känner en mögeldoft, kan de vara så, för oftas så kännner man ju det inte själv iom näsan vänjer sig snabbt vid dofter."
Sen kan ju du berätta om din kompisen du nämnde och hur dåligt samvete du hade den gången, så han förstår hur svårt detta är för dig.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Att i friskvårdssyfte informera en ekonomiskt svag rökare om att den har ett mögelskadat hus känns lika givande som att tipsa en heroinist om att nysa i armvecket.
 
  • Haha
  • Gilla
Inger Lindholm och 9 till
  • Laddar…
Kanske lättaste lösningen är att sluta gå dit.

Du slipper känna lukten, du slipper ta tag i problemet .

Win/win
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.