Jag har byggt en bastu där väggen bakom aggregatet är gjord i vad som kallas natursten, se bild.

Det finns en del springor som jag vill foga, någon som har tips på metod och produkt?

Väggbeklädnad av natursten i varierande nyanser av beige och grått med synliga springor som ska fogas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns ett antal springor som ser ut typ så här:
Närbild av en naturstensvägg med synliga springor som ska fogas, möjlig användning för värmetålig silikon.

Jag tänker att en variant är värmetålig silikon/fogmassa i rätt färg.

Sortiment av Bostik brandtätning och fogprodukter inklusive SILMAX PRO, PRO 2K, FOAM SEAL+, PRESSURE SEAL och GAP SEAL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skulle ni gjort?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade kört med fog för natursten, PCI Carrafug
[länk]
Tack för tips. Jag är dock lite tveksam, det där en väl "vanlig fog" fast anpassad så att den inte ska färga vanliga klinkerplattor gjorda av natursten? Dvs fogen läggs på som vilken annan kakelfog som helst, något som blir svårt med på min naturstensvägg som är oerthört ojämn.

Kanske fungerar om man håller fogen i nån sprits-påse eller tub för fogspruta och sen matar in fog bara i de springor där det behövs. I mitt fall kanske totalt max 10 springor.
 
Stämmer. Det blir att köra spritspåse eller liknande
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Stämmer. Det blir att köra spritspåse eller liknande
Tror du inte att en vanlig kakelfog i spritspåse skulle funka lika bra i så fall?

Värmemässigt borde väl båda varianterna vara lika bra/dåliga? Kvarstår då risken för missfärgning av stenen, men om påföringsmetoden är sprits in i springan så borde det problemet inte vara så stort jämfört med när man fogar ett klinkergolv på det vanliga sättet?
 
Kanske. Jag har vanligt kakel med vanlig kakelfog i bastun och det har hållt bra i 20 år. Sedan är det alltid bäst att välja rätt mtrl till aktuellt kakel/sten. Det kanske funkar ok och merjobbet att göra om är ju begränsat i ditt fall. Problemet är ju om fogen missfärgar stenen så det ser fult/fläckigt ut runt fogen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.