D
Började att läsa men sen slutade jag pga får nästan ett epileptiskt anfall av Expressens hemsida.

Finns något annat sätt att tillgodogöra sig artikeln, med hälsan i behåll?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är säkert helt begripligt för någon som redan är insatt, men en länk till Expressens stökiga sidor, några mail och något om att man inte får uttala sig i Facebook-grupper är inte helt glasklart för en utomstående.

Kan du inte sammanfatta med egna ord så kan man få ett allmänt grepp om det hela innan man försöker läsa Expressen eller mailkonversationer?

Inlägget om Facebook och grupper är helt obegriplig utan sammanhang. Ingenstans innan är Facebook ens nämnt om jag ser rätt? Att olika grupper på Facebook har olika regler är givet och reglerna sätts av den som äger gruppen, inget märkligt med det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är säkert helt begripligt för någon som redan är insatt, men en länk till Expressens stökiga sidor, några mail och något om att man inte får uttala sig i Facebook-grupper är inte helt glasklart för en utomstående.

Kan du inte sammanfatta med egna ord så kan man få ett allmänt grepp om det hela innan man försöker läsa Expressen eller mailkonversationer?

Inlägget om Facebook och grupper är helt obegriplig utan sammanhang. Ingenstans innan är Facebook ens nämnt om jag ser rätt? Att olika grupper på Facebook har olika regler är givet och reglerna sätts av den som äger gruppen, inget märkligt med det.
Bara lugn. Rätt turbulent här just nu , så försöker få allt i ordning och reda. Länstyrelsen släpper ärendet, om jag fattat rätt och ber oss att ta det till domstol eller göra upp sins emellan.
 
Bustalainen Bustalainen skrev:
Och ja, "sekten" i Älmhult IKEA är verklig, inte ens i en grupp på Facebook får man ventilera sig. All makt åt Tengil....
 
  • Skärmdump från ett socialt medienätverk som visar användarprofil, textinlägg om samhällsfrågor och kommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bustalainen Bustalainen skrev:
tjena - delar länken från expressen. kommer i Aftonbladet inom kort. tankar på d? är en av grannarna till Kenneth. Hej o Hå.

[länk]
Vad var grejjen ?
En enskild villaägare har fått probem pga ett storbygge (som Ikea har beställt).
Är varken första eller sista gången som stora byggen påverkar privatpersoner runtomkring.

Jag hoppas han får hjälp, men det kommer förstås vara en process som tar ett tag oavsett utfall och Ikea bekräftade ju att dom tagit enom anmälan, men avvaktar beslut. En högst rimlig ståndpunkt från ett stort företag.

Det man verkligen hoppas sen är ju dock att Ikea följer beslutet om det beslutas om ersättning, det är inte alltid stora bolag gör det.

Problematiken i sådana här fall är väl att den lille personern har svårt att driva sitt ärende mot ett stort bolag: Egentligen inte för att bolaget är ogint alltid, men man gör detta på en så "hög" nivå, med jusrister osv att det kan bli svårt för en enskild att visa sin rätt och få rätt, inte minst så kan det kosta en del pengar om man måste ta in besiktnignsmän, jurister osv, och få har de pengarna att lägga ut, särskilt när man kanske inte får tillbaks dom.

Och i en hel del fall får man bara en symbolisk ersättning i en förlikning :/
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
Bustalainen Bustalainen skrev:
Bara lugn. Rätt turbulent här just nu , så försöker få allt i ordning och reda. Länstyrelsen släpper ärendet, om jag fattat rätt och ber oss att ta det till domstol eller göra upp sins emellan.
Börja med att beskriva vad det handlar om istället för att slänga ut olika länkar till saker och ting så blir det mycket lättare att förstå. Dvs innehållet kan vara bra, men presentationen obegriplig.
Jag har tror jag förstått att IKEA bygger något och att det påverkar omgivningen. Börja där.
Exempel:
"Ikeas byggande av X påverkar omgivningen med Y". En kort sammanfattning på kanske 5-10 rader.

Genom att bara slänga ut delar, utan någon struktur så tappar du läsaren och riskerar att någon som kanske kan bidra med något ger upp.

Facebook-delen är fortfarande oklar. Någon Daniel (kanske du?) har fått ett inlägg bortplockat från en grupp som heter något som börjar på "Älmhult hall..." Är det Älmhult halllonplockargrupp och Daniel skriver om Ikea? Ja jag överdriver såklart, men vi vet ju inte.

Jag ber om ursäkt om inlägget låter otrevligt, det är menat i som ett tips att vara tydlig för vi har inte bakgrunden.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Bustalainen Bustalainen skrev:
För det första så skiter jag fullständigt om inlägget inte är begripligt. Om ni använder delen av hjärnan som nyttjar hjärtats kraft, EQ, så hade läst igenom och fattat att det gäller mer än EN fastighet. Tills dess, ge fan i svara , TACK!
Välkommen till forumet, ett tips är att först läsa forumreglerna för att kunna få bra råd. Tack!
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

Vad är det du undra över gällande juridik, har svårt att utläsa det i inläggen?
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Välkommen till forumet, ett tips är att först läsa forumreglerna för att kunna få bra råd. Tack!
[länk]

Vad är det du undra över gällande juridik, har svårt att utläsa det i inläggen?
"delar länken från expressen. kommer i Aftonbladet inom kort. tankar på d? är en av grannarna till Kenneth. Hej o Hå."

Som sagt: -"...tankar på det? "

Ordet är fritt.
 
Bustalainen Bustalainen skrev:
"delar länken från expressen. kommer i Aftonbladet inom kort. tankar på d? är en av grannarna till Kenneth. Hej o Hå."

Som sagt: -"...tankar på det? "

Ordet är fritt.
Problemet är väl att det inte framgår av ditt inlägg vad du vill ?
Är det bara ett delande av en allmän länk ?
Eller är du, och andra (?) drabbade, av den skadan som beskrivs, och vad vill du i så fall ha råd av forumet kring ?
Det har inte med EQ att göra...empati kan man väl känna, men allmänt gnällande på stora bolag är ju inte konstruktivt.

Just nu är det ett inlägg i Juridik som har med anläggande av grund att göra (borde kanske ligga under den delen av forumet då kan man tänka). Läser man länken till Expressen (som är en kvällstidning, med allt vad det innebär) så finns det tydligen en villaägare i närheten som har fått problem efter ett stort bygge, TS verkar vara en granne.

Så: Vad skall forumet tillföra ?

Juridisk hjälp/åsikter? Då krävs det lite mer än en kvällstidningsartikel som bakgrund

Och är det många drabbade (framgick inte riktigt): Vad är status ?
Vägrar Ikea hjälpa till, eller ?

Vi i vårt radhusområde har råka ut för sprickbildning efter ett stort motorvägsbygge...vi har gått samman, men kommer troligen intefå någon ersättning då vi ligger utanför det område som har klassats som "påverkat"...att flera tiotals radhus har fåt sprickor precis när sprängningsarbeten pågått är tydligen bara en slump...i vårt fall inte så stora kostnader och det är en BRF så ev fratmida större kostnader får vi dela på eller driva med större kraft isf, det är ju värre för villaägare där fsk inte tar något.

Det pågår ständigt sådana här saker, och det är inte rätt: Men för att få rätt måste man lyfta bort känslorna och se till juridiken. Och det första är ju att man måste förklara situationen.

"Tankar på det": Blir just nu: Ok, ännu en kvällstidningsrubrik om en villaägare som råkat i kläm pga ett storbygge. Sorgligt...nu längre ned läser jag "7 st" som har fått problem:
Tankar på det: "Tråkigt. Men som tur var är det iaf 7 st då som kan gå ihop så man får lite mer slagkraft i den juridiska processen mot entrepenören och/eller byggherre"


Det är inte helt ovanligt att intillliggande arbeten påverkar grannar tyvärr. Blir man drabbad så måste man då ställa krav mot entrepenör eller bygggherre, och sedan driva dessa krav: Det är därför jag högre upp skrev att det tyvärr ofta är svårt då en enskild personfamilj står mot ett större bolag med mycket mer resurser.

I detta fallet kanske ni troligen ska gå på entrepenören istället för giganten Ikea, men det beror ju lite på vad era jurister råder er till

https://www.byggahus.se/ekonomi/fraga-experten/grannens-hus-skadades-vid-markarbeten.171601/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bustalainen Bustalainen skrev:
För det första så skiter jag fullständigt om inlägget inte är begripligt. Om ni använder delen av hjärnan som nyttjar hjärtats kraft, EQ, så hade läst igenom och fattat att det gäller mer än EN fastighet. Tills dess, ge fan i svara , TACK!
Det är inte så det fungerar, varken i forumet eller i samhället. Du lyckas ju sätta ihop meningar med strukturerad uppbyggnad och grammatik som läsaren förstår. Annars hade ditt inlägg varit omöjligt att förstå. Samma behov av struktur går igen på den högre nivån. Det blir annars lika obegripligt för läsaren som om du kastat om orden huller om buller i meningarna.
 
  • Gilla
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.