Ja det är överkurs. Du behöver andra verktyg för detta. Hade jag varit tvungen att göra så hade jag använt en multisågen (feinsåg).
 
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Först klyver du hela reglen i tänkt vinkel. Därefter skär du till ändarna i vinkel så långt som dom skall fällas in. I detta fall 47.5mm

Dvs att den infällda delen är i 90 grader runt om.
 
Redigerat:
K
BZMichael mibe85 skrev:
Tror vi har olika känsla för detaljer helt enkelt..👍

kommer förtälja min intuition när den är redo för det.
Det tror jag absolut, jag är väldigt noggrann med detaljer när det behövs på de möbler jag gör. På något oklart plank eller vad du nu ska ha är det svårt att ha åsikter om detaljer, speciellt när du bara förklarat halva din ”vision”.
Men följ din intuition då när den är redo, så får vi se hur intuitionen tycker att du ska fixa vinkeln.
 
Om jag försår rätt så raspar du bara fram rätt vinkel vid stolparna så brett att du börjar få ner en såg och sen sågar du resten.. En rasp har du antagligen och om inte så behöver du en.
 
Du behöver inget annat verktyg än en vanlig cirkelsåg här.

Den fungerar både för geringen av den liggande regeln till 20 grader OCH till att fälla in den i stolpen om du vill göra det. För det senare är det ju bara att såga ett snitt tvärs stolpen med samma lutning som på regeln.
 
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
BZMichael mibe85 skrev:
Regeln skall vara infälld mot stolpen och hur man då ska göra med de 20 graderna för avrinningen precis vid infällningen mot stolpen … har fått några goda tips , men finns säkert fler, kanske bättre rent ut sagt.🤷‍♂️
Håll inte på att fälla in regeln mot stolpen, det har du inget för. Det är vettigt att fasa regeln för vattenavrinning. Det är rätt enkelt att fixa med cirkelsåg, ännu enklare med en bordssåg.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Sen i slutändan spelar det ju ingen roll om man nu mot förmodan vill fälla in virket och gör avfasning på reglarna och urtaget är gjort i 90 grader. Blir en liten glipa men det är väl inte hela världen.
 
Men alltså, du ska väl inte ha lutningen in mot stolpen?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.