Hej,
Vi är nya husägare, och framsidan av vårt hus har fått lite påväxt, i samband med att vi skrubbade märkte vi att färgen började släppa lite på sina ställen så det är väl dags för målning.

Vi tog in en offert från en lokal firma som gav oss en offert på 65,000kr för framsidan vilket känns väldigt högt men samtidigt har vi inte alls koll på komplexiteten med att bygga ställning.

Vad tror ni med lite mer koll? Huset är ca 10meter högt till taket så är inte så pigg på göra arbetet själv och fronten är nog runt 100kvm om man räknar med alla fönster.
 
  • Tvåvåningshus med vit fasad och svarta fönsterkarmar, takterrass, omgiven av grönt landskap, med två bilar parkerade utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte rätt person att bedöma priset för en sådan sak, men vad jag kan säga är att ni rimligtvis bör ta in flera offerter. Dels för att se vad olika formor säger och dels för att sedan kunna välja det företag som ger er mest valuta för pengarna (och med det menar jag inte att ni ska välja den billigaste, utan väga ihop alltsammans, service, anträffbarhet, tidsplanering, kostnad, känsla för kvalitet, inställning mm och värdera det).

I slutänden handlar det ju om att värdera vad ni är villiga att ge för att slippa göra det själva. Finns det ingen firma som vill göra jobbet för mindre än 65k får ni välja att betala detta eller låta bli. Även om det är ett hutlöst pris (jag är som sagt inte rätt person att värdera det) är det nog svårt att övertala firman att det egentligen bara är värt 40k och på så vis få dem att sänka priset.

Brasklapp också för att det kanske kan vara svårt att få tag på någon som vill göra jobbet i år, kan tänka mig att många firmor redan börjar vara bokade för sommaren.
 
  • Gilla
RWelsh
  • Laddar…
Hyr en skylift och gör det själv en helg. Ser ut som idealiskt att komma dit med skylift.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hyr en skylift och gör det själv en helg. Ser ut som idealiskt att komma dit med skylift.
Jo, kanske blir något sånt, tyckte också det känndes som att det skulle vara ett par dagars jobb, men som sagt ingen koll :D
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag är inte rätt person att bedöma priset för en sådan sak, men vad jag kan säga är att ni rimligtvis bör ta in flera offerter. Dels för att se vad olika formor säger och dels för att sedan kunna välja det företag som ger er mest valuta för pengarna (och med det menar jag inte att ni ska välja den billigaste, utan väga ihop alltsammans, service, anträffbarhet, tidsplanering, kostnad, känsla för kvalitet, inställning mm och värdera det).

I slutänden handlar det ju om att värdera vad ni är villiga att ge för att slippa göra det själva. Finns det ingen firma som vill göra jobbet för mindre än 65k får ni välja att betala detta eller låta bli. Även om det är ett hutlöst pris (jag är som sagt inte rätt person att värdera det) är det nog svårt att övertala firman att det egentligen bara är värt 40k och på så vis få dem att sänka priset.

Brasklapp också för att det kanske kan vara svårt att få tag på någon som vill göra jobbet i år, kan tänka mig att många firmor redan börjar vara bokade för sommaren.
Jo, tänkte mest att jag inte skulle slösa massa målares tid om priset faktiskt är rimligt, för då gör jag det själv, men om det är så att det är ett väldigt stort arbete får man bara bita i det sura äpplet :)
 
Jag har sett många som får fullkomligt orimliga priser för fasadmålning. Min amatörmässiga gissning är att det beror på att målarna måste ta höjd för risken med vädret. Om de tänker sig att måla fasad under ex. 60 dagar en säsong. Så kande de måste räkna med att 20 går bort pga. vädret. Tycker dock att det ändå blir oförklarligt höga offertpriser.

Senast jag målade så målade jag om halva huset på en långhelg. Hade skylift i 3 dygn (à 1 300/dygn). Väggyta då var dock bara ca 60 kvm. Vårt hus är putsat på nedervåningen. Men den målade fasaden börjar på ca 4 - 5 m höjd, drygt 10m till taknock. Då hade jag något år tidigare först målat söderfasaden med byggnadställning, som täckte ca 3m längd. Så den fick flyttas, och så ca 3 dagars målning på varje position, Ställningshyran blev ungeför lika dyr som skylift på en helg, och mycket mindre arbete med skylift. Så hade jag även målat en sida från skylift tidigare, där det var svårt att få upp en ställning, och upptäckte hur mycket snabbare och enklare allt gick med skylift.

En här i området fick sitt garage målat som försäkringsskada (skada från lastbil). Försäkringsbolaget betalade 60 000 för målning. Garaget var inte högre än att målaren kunde nå upp från marken, fick använda en sådan där två stegs pall, för att nå upp på vissa ställen. Hela jobbet blev klart på två halvdagar (eller om det möjligen var en 3e dag för tvättning först).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En här i området fick sitt garage målat som försäkringsskada (skada från lastbil). Försäkringsbolaget betalade 60 000 för målning. Garaget var inte högre än att målaren kunde nå upp från marken, fick använda en sådan där två stegs pall, för att nå upp på vissa ställen. Hela jobbet blev klart på två halvdagar (eller om det möjligen var en 3e dag för tvättning först).
Låter märkligt då försäkringsbolagen brukar vara prismedvetna.
 
N
R RWelsh skrev:
Hej,
Vi är nya husägare, och framsidan av vårt hus har fått lite påväxt, i samband med att vi skrubbade märkte vi att färgen började släppa lite på sina ställen så det är väl dags för målning.

Vi tog in en offert från en lokal firma som gav oss en offert på 65,000kr för framsidan vilket känns väldigt högt men samtidigt har vi inte alls koll på komplexiteten med att bygga ställning.

Vad tror ni med lite mer koll? Huset är ca 10meter högt till taket så är inte så pigg på göra arbetet själv och fronten är nog runt 100kvm om man räknar med alla fönster.
Med tanke på hur huset ser ut, tycker jag det lät som ett bra pris, om dom ska bygga ställning.
Inte roligt att ta en budget firma, med tanke på hur omständigt jobbet är.
Med tanke på husets omfattning.
Men alla är olika, att köra från skylift ser jag inte som realistiskt.
Har gjort massa jobb från både små och stora (57) meters skylift.
Detta jobb skulle inte bli bra från skylift, (i mina ögon).
 
Intressant, kan du tänka dig att utveckla den tanken, varför skulle det inte bli bra från skylift?
 
N
Svårt över balkongen att jobba pga av räcket. Klart man kan stå på balkongen med jobbet.
Men finns lättare villor att måla från skylift.

Men sen säga att göra ett bra jobb.
Det kan man nästan inte göra från en skylift,
kanske i en amatörs ögon.
 
Redigerat:
Tack för förtydligandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.