Den risken finns. Man ska nog inte täta grunden allt för noga. Sen har man "skorstenseffekten" och i mitt fall mekanisk frånluft som balanserar det hela. Men nog ska man känna till risken.
 
@falkn. Nu handlar det om åtgärder i befintlig krypgrund. Fukt från huset blir inte problem på samma sätt som fukt utifrån. Det beror på att du med täta ventiler och en sorbtionavfuktare även höjer temperaturen i krypgrunden. Det kommer alltså inte bli fuktproblem i golvkonstruktionen så som du kan få i tex en yttervägg. Innan jag installerade min avfuktare hade jag cirka 14 grader och nästan 100 % luftfuktighet. Just nu har jag 18 grader och 60% luftfuktighet. Det är lite onödigt torrt med jag torkar upp grunden nu efter flera veckor av väldigt fuktigt klimat.

Om jag byggde nytt skulle jag inte välja uteluftventilerad krypgrund. Jag skulle nog antingen välja inneluftventilerad krypgrund eller platta på mark.
 
Det finns en fördel med krypgrund som jag kommer få glädje av inom några år. Idag har vi enskilt avlopp men det kommer grävas fram kommunalt vatten och avlopp. Hade jag haft en betongplatta på mark så hade risken varit att jag fått bila upp en del för att dra om avlopp. Det är nämligen inte säkert att komunen kommer ansluta med avlopp där mitt befintliga går ut från huset. Jag gillar flexibiliteten med krypgrund och möjligheten till inspektion.
 
Tips på någon pålitlig fuktmätare man kan ha i krypgrund?
Har en från classolsson är nog inte specielt pålitlig.
 
intressant att så många som verkar kunna mycket i den här tråden inte kommenterar något som från början fanns i torpar/krypgrunder : murstocken.Man eldade väl på något sett varje dag hela året.Sen tror jag att det har blivit fel när man byggt krypgrunder osv i hus som inte ens har murstock och man plastar och tätar.Har man ett hus som klarat sig "100" år får man kanske efterapa tidigare bruksmönster av huset.

Men så ska ju dom flesta tilläggsisolera osv.Något som man också sett många gånger när man tittar på stenfötter på hus är att marken runtikring huset sällan är i samma nivå som den varit från början,vilket också lär göra skillnad när marken under 100 år runtom huset blir högre och högre.
 
larsbj larsbj skrev:
Dit med plastfolie det är oftast det som är problemet.

Har du tillräckligt med ventiler?
Suck, ta bort/sätt igen ALLA ventiler genast, ok. Varm luft kommer in, kondenserar och fukten fälls ut, inte bra.. Läs om o lär om gaslagar. Empaltidiagrammet mm. Lägg ut plast på marken, täta luftventiler i grund, sätt in en varmluftsavfuktare, dra rör ut i grunden från avfuktaren, där avfuktaren kör ut varm luft. Avfuktaren suger tillbaka luften avfuktar den och sen rinner kondensvatten ut från avfuktaren, med fall ut. Luft suuugs ner från rummen ovanför, i huset, pga av ett lätt undertryck i krypgrunden. Ingel lukt stiger då uppåt, grunden blir varm. värmer golvet. Luftfuktigheten, den relativa, hålls då långt under de 73% där mögel börjar bildas. Allt frid o fröjd, så gör rätt med en gång. Enkelt o bra. Slipp alla bekymmer. Sååe, kör INTE in mer luft i krypgrunden. Mvh Benny Edlund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.