Hej!
Vi behöver ett nytt golv på övervåningen, då det knakar så att vi väcker varandra. Vi vill gärna att det ser så naturligt ut som möjligt, alltså att man ser lite ådring (inte att det bara är en blank hård yta). Efter att ha letat runt, så har vi landat i att vi tycker att en släktings tvåstavsparkett i ek är ursnygg. De vet tyvärr inte vad det är och säger att den tidigare ägaren lade in den för cirka tio år sedan. Jag har hittat två ekparketter med tvåstav och som är i "naturfärg": Kährs Verona och Tarketts Pure Nature. Finns det fler märken med ek i tvåstav som är "naturfärgad"? En detalj är att deras socklar ser ut som golvet.
Stort tack på förhand!
 
Vi har just Kährs Verona i köket. Så här ser den ut mot eksockeln som snickaren köpte in.

Jag tycker att golvet är aningens gulare än sockeln, och båda kommer att ändra färg med tiden så man vet ju aldrig var det landar. Dessutom kan även ”naturfärgade” socklar variera i nyans, så det är ingen garanti att det blir likadant med en annan eksockel.


Kährs Verona parkettgolv intill en något ljusare eksockel vid en väggkant, med kontrasterande färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för din input! Jag försöker identifiera vilket golv det kan vara som de har. Finns det fler märken med tvåstav? När lade du in ditt och är du nöjd med det?
 
U Umma01 skrev:
Tack för din input! Jag försöker identifiera vilket golv det kan vara som de har. Finns det fler märken med tvåstav? När lade du in ditt och är du nöjd med det?
Det lades förra året och vi är nöjda än så länge. Det är lagom "levande" med färgskiftningar men inte alldeles för brokigt. Jag har för mig att det här var den enda tvåstav vi hittade utan fasade kanter och i "naturlig" färg. Fasade kanter kändes ju inte som någon bra idé i ett kök 😉

Råkar din släkting ha någon restbit eller reservbit som lämnats kvar av de som la golvet? Vissa fabrikat har ju väldigt speciell konstruktion, så det kan gå att se åtminstone vilket märke det är.
 
Toppentips att kolla låsningen. Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.