Hej,
Vi förfördes av bilderna på ett växthus i en annons, och ja, vi flytta in i vinter men börjar nu se status mm på växthuset och som novis på allt som har med hus att göra generellt så uppstår frågor;

Alger på taket, kan man bara dra på med högtryck eller finns det risk att man förstör närliggande gummi? Finns det något med eller annan metod för att bli av med dem? Bild för referens

Som synes går det ner två rännor från taket ner på trallen vilket inte känns optimalt. Någon med tips? Sätta en slang på för att leda vidare vattnet? Göra ett hål i trallen för att dra ner vattnet i backen och? Bild för referens

Tack på förhand!

Mvh
 
  • Vinklat perspektiv av ett växthus tak med alger och smuts, samt rännor som leder ner på en trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedrör leder regnvatten direkt på trädäck vid husvägg, risk för vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet.

Tvätta för hand.

Är det stuprören du menar med rännor? Utmärkt möjlighet att samla regnvatten till bevattning.
Men om ni inte vill det så led bort vattnet med hjälp av exempelvis en slang till ett lämpligare ställe.

Ser ut att vara ett fint växthus. Hög tid att så tomater om ni inte redan gjort det.
 
Om gummit förstörs av högtryckstvätten så var det nog redan hårdnat och sprucket. Alternativet är väl fönsterputs, trasa och gummiskrapa.

Regnvattnet bör ledas längre bort från huset. Att bara borra röret genom trallen är inte bättre än det är. En del av en lösning kan vara att kapa röret en bit upp och ställa dit en regnvattentunna. Då får du vatten till att vattna i växthuset.
 
Ser ut att vara ett växthus från classicum, hjälpte farsan att resa ett liknande.

Jag har tvättat alger på vårt med en kvast och sedan vatten, kanske mest för att jag inte hade en högtryck vid tillfället.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser ut att vara ett växthus från classicum, hjälpte farsan att resa ett liknande.

Jag har tvättat alger på vårt med en kvast och sedan vatten, kanske mest för att jag inte hade en högtryck vid tillfället.
Är willab garden.

Dessa alger sitter "hårt", men blir säkert bra med såpa
 
B Björn Karlström skrev:
Är willab garden.

Dessa alger sitter "hårt", men blir säkert bra med såpa
Ah spännande, då måste de använda olika profiler på olika modeller och väldigt snarlika mellan tillverkare.
Farsans classicum har dendär gummilisten som ni har över rutorna, medans vännernas Willab använder en aluminumprofil som man håller fast fönsterna med. Därav min förvirring.

Konstigt, de ska ju inte riktigt ha nått att fästa i på glaset 🤔
 
Jiji Jiji skrev:
Välkommen till forumet.

Tvätta för hand.

Är det stuprören du menar med rännor? Utmärkt möjlighet att samla regnvatten till bevattning.
Men om ni inte vill det så led bort vattnet med hjälp av exempelvis en slang till ett lämpligare ställe.

Ser ut att vara ett fint växthus. Hög tid att så tomater om ni inte redan gjort det.
Vi har satt slang på som går ut i en rabatt. Sedan har min man byggt en ram runt som täcker slangen.
 
  • Gilla
Björn Karlström
  • Laddar…
T
Köp ogräs ättika häll i en tryckspruta.
Spruta över algerna och låt det gå 2-3 dagar sen är det borta.

Gör samma sak med trädäcket så blir du av med det där också.

Minimal arbetsinsats maximal effekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.