Miike
Läste att asbest kan finnas i färg? Vilken typ av färg i så fall? Någon med egna erfarenheter?
 
L
Så vitt jag vet gäller det färg med brandskyddande egenskaper som främst användes i industriella sammanhang men som i enstaka fall även kan påträffas på tex metallbalkar, exponerade järnrör och liknande i privata pannrum.
 
Fick höra på en asbestutbildning att det fanns i färger med tixitropiska egenskaper.

Tixitrop är en egenskap så att färgen kunde läggas på i tjocka lager utan att färgen rinner.
 
Miike
Vart använde man sådana färger?
 
H HSP skrev:
Fick höra på en asbestutbildning att det fanns i färger med tixitropiska egenskaper.

Tixitrop är en egenskap så att färgen kunde läggas på i tjocka lager utan att färgen rinner.
Fast det är väl det man ville uppnå med asbest i brandskyddsfärg, att kunna lägga på den i tjocka lager som isolerar stålet mot värmen.

Det verkar långsökt att det skulle finnas asbest i ex. lackfärger, där skulle fibrerna troligen givit ett ojämnt resultat.
 
Miike
Det jag är ute efter behöver man vara orolig att slipa väggarna o dörrar etc i ett gammalt hus? Inomhus. Mest bara nyfiken vet allt om svartlim. Fix o fog etc men färg var något nytt när jag googlade. Har inte tänkt på det som en potentiell källa vilket kanske det inte heller är förutom i så kallad textur färg vilket kanske det är det du menar med tjocka lager ?
 
Tydligen vanligt i färger för bostäder, takfärg, väggfärg, snickerifärg, fasadfärg. Ja i typ alla färger.
Det var bra då man kunde måla tjockt, ibland räckte det med en färdig strykning. Oftast så spädde man ner samma färg vid grundning. Så totalt blev det bara två strykningar.

Nu innehöll inte alla färger asbest, men det förekommer.

Kompisen som är målare, torrslipar inte. Han tvättar med målarttvätt+ eventuell våtslipning när det är arbete i äldre fastigheter.
 
Det var mindre mängd asbest i "hemfärgerna" jämfört med brandskyddsfärgerna. Oljefärgerna flöt ut bra pga den långa torktiden, så det var inga problem att få en blank slät yta. + asbest var billigt fyllnadsmedel.

Men det förekom bland annat i Alkros färgsortiment.

Hur mycket asbest färgen kunde innehålla har jag ingen aning om. Men vet att på gamla jobbet testades färg positivt för asbest. Enligt dokumentation var det målat med alkro runt 1960.
Har själv slipat och målat dörrar, men haft andningsskydd. Tror inte det är bra att dra i sig gammalt färgdamm. Oavsett om det är asbest eller inte.
 
Redigerat:
H HSP skrev:
Tydligen vanligt i färger för bostäder, takfärg, väggfärg, snickerifärg, fasadfärg. Ja i typ alla färger.
Det var bra då man kunde måla tjockt, ibland räckte det med en färdig strykning. Oftast så spädde man ner samma färg vid grundning. Så totalt blev det bara två strykningar.

Nu innehöll inte alla färger asbest, men det förekommer.

Kompisen som är målare, torrslipar inte. Han tvättar med målarttvätt+ eventuell våtslipning när det är arbete i äldre fastigheter.
Asbest var inte alls vanligt i färger enligt folk som jobbar med labbanalyser av asbestmaterial. Jag vet inte vilken utbildning du gick, men sprid inte falska påståenden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.