Hej!
Efter vinterns vila så vill inte min Imow ladda sitt batteri i laddstationen. Det som syns i display när man trycker på ok är ett blinkande tomt batteri.
Jag tog ut det och mätte strömstyrkan till ~24v på polerna och 18,4v på signalkabel. Då det inte är helt dött så bör det rimligtvis gå att ladda, har någon förslag på hur man kan gå vidare. Enligt Stihl/Viking så är det ett nytt batteri som är lösningen. Nåt som jag har svårt att tro.

Mvh
Håkan
 
Mäter du 24 V över batteripolerna?

Vet ej exakt hur denna klippare beter sig, men har den stått och dragit ut batteriet undervintersäsongen så har kanske batteriet djupurladdat och går nu ej att ladda upp via laddstationen.

Om så är fallet går det kanske att kicka liv i batteriet via en extern laddare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det var min tanke också. Frågan är hur man åstadkommer det?
Om batteriet har inbyggd elektronik så kanske den inte vill ta vilken laddning som helst?
 
Hej
Fick du ordning på problemet? Nu har min börjat krångla så tänkte höra vilka ”symtom” du hade. Min tar inte laddning. När jag mäter spänningen på stationen är den 0 V. Vilket tyder på att stationen är trasig. Men när jag mäter på roboten på laddkontakten, som går emot stationen, så är det 0V där också. Men maskinen går så den har något kvar i batteriet. Vilka spänningar har du på stationen och robotens laddkontakt?
 
J Jonas Birgerson skrev:
Hej
Fick du ordning på problemet? Nu har min börjat krångla så tänkte höra vilka ”symtom” du hade. Min tar inte laddning. När jag mäter spänningen på stationen är den 0 V. Vilket tyder på att stationen är trasig. Men när jag mäter på roboten på laddkontakten, som går emot stationen, så är det 0V där också. Men maskinen går så den har något kvar i batteriet. Vilka spänningar har du på stationen och robotens laddkontakt?
Hej

Jag lämnade in min maskin då jag inte hade tillgång till en variabel batteriladdare. Har inte fått tillbaks den än, så jag vet inte exakt vad felet bestod av. Förhoppningsvis får jag svar under dagarna.
Minns inte exakt spänning i laddkontakterna, jag mätte direkt på batteriet. Men om jag inte missminner mig så är strömstyrkan på basstationen 0 tills den får en signal från roboten. Jag trädde in en kabel på respektive pol så jag kunde mäta med multimeter nät roboten stod på plats.
 
Håkan_B Håkan_B skrev:
Hej

Jag lämnade in min maskin då jag inte hade tillgång till en variabel batteriladdare. Har inte fått tillbaks den än, så jag vet inte exakt vad felet bestod av. Förhoppningsvis får jag svar under dagarna.
Minns inte exakt spänning i laddkontakterna, jag mätte direkt på batteriet. Men om jag inte missminner mig så är strömstyrkan på basstationen 0 tills den får en signal från roboten. Jag trädde in en kabel på respektive pol så jag kunde mäta med multimeter nät roboten stod på plats.
Min "vaknade" igen. Jag putsade kontakterna och sprutade på kontaktspray, så det kanske bara var dålig kontakt. Lycka till med din!
 
ullet
Jag har samma problem, har mätt som bäst kring 23V mellan batteripoolerna, och när jag ställer den i dockningssstationen kommer det bara upp en bild på ett tomt batteri på displayen.

Hur gör man för att tvinga i den laddning med en annan batteriladdare, nån som vet?

Och om inte det funkar, är det nån som vet var man kan få tag på nya batterier? Verkar vara slutsålt precis överallt.
 
ullet ullet skrev:
Jag har samma problem, har mätt som bäst kring 23V mellan batteripoolerna, och när jag ställer den i dockningssstationen kommer det bara upp en bild på ett tomt batteri på displayen.

Hur gör man för att tvinga i den laddning med en annan batteriladdare, nån som vet?

Och om inte det funkar, är det nån som vet var man kan få tag på nya batterier? Verkar vara slutsålt precis överallt.
Låter som mitt problem, och min verkstad säger nu att det tar minst två månader att få ett nytt batteri. Lagom till att sommaren är över. Helt orimligt.
Kan säkert hitta ett nyare batteri nånstans, men då kommer problemet att den säkert behöver uppgraderas för att den nya batteritypen skall fungera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.